B-sarjan täyssähköversio varmistaa puhtaat kilometrit

• Elinkaaripäästötö jopa 64 prosenttia muita pienemmät
  • Toimintamatka pitenee lisävarusteilla jopa 30 kilometriä
  • Turvajärjestelmät suojaavat autossa ja sen ulkopuolella
    • Kattava takuu B-sarjan ED-version sähkö- ja akkujärjestelmälle 8 vuoden/100 000 kilometrin täystakuu

Mercedes-Benz B-sarjan Electric Drive

”Kykenimme yhdistämään sähkömoottorin ja akut täysin normaaliin B-sarjan autoon. Sen ansiosta kykenemme valmistamaan Electric Drive –version samalla tuotantolinjalla muiden B-sarjan malliversioiden kanssa. Mikä tärkeintä, asiakkaidemme ei tarvitse tehdä auton valitessaan minkäänlaisia kompromisseja tilankäytön, turvallisuuden ja mukavuuden suhteen”, Daimler AG:n ympäristöjohtaja Dr Herbert Kohler sanoo. ”B-sarjan ED-malli on tärkeä virstanpylväs matkallamme kohti puhdasta autoilua.”

Elinkaaripäästöt jopa 64 prosenttia muita pienemmät

Mercedes-Benzin B-sarjan Electric Driven (ED) toimintamatka kertalatauksella on jopa 200 kilometriä. Autossa on 132 kW tehoinen sähkömoottori, joka tarjoaa 340 Nm vääntövoiman. Auton litium-ioniakku on sijoitettu Energy Space –alustaan siten, että viisi istumapaikkaa ja 501 litran tavaratila ovat säilyneet muuttumattomina. Kiihdytys 0­–100 kilometriin sujuu 7,9 sekunnissa, ja kuljettajan käytössä on kolme auton käytännön toimintamatkaan vaikuttavaa ajotilaa: Economy Plus, Economy ja Sport.

B-sarjan taloudellisuus on todettu myös saksalaisen TÜV Südin tarkastuksessa, jonka tuloksena mallille on myönnetty ISO TR 14062 –standardin mukainen ympäristösertifikaatti. Prosessin aikana arvioitiin auton elinkaaren mukaiset kokonaispäästöt valmistuksen, 160 000 kilometrin käyttömatkan sekä loppukierrätyksen aikana. Päästöjen määrä auton käyttöaikana todettiin 24 prosenttia (7,2 tonnia hiilidioksidia) pienemmiksi kuin B 180 –vertailumallilla, jos lataussähkö tuotetaan EU-maissa keskimäärin hyödynnettävillä menetelmillä. Jos lataussähkö tuotetaan vesivoimalla, päästöt ovat jopa 19 tonnia eli 64 prosenttia alhaisemmat kuin vertailumallissa.

Vaikka ED-version valmistusprosessissa syntyy enemmän päästöjä kuin perinteisten malliversioiden tuotannossa, käyttöajan päästöt tasaavat erot nopeasti. Auton tuottamat kokonaispäästöt 160 000 kilometrin ajomäärällä ovat vain 11,9 tonnia hiilidioksidia ja vesivoimaa hyödynnettäessä lähes nollatasolla. Vastaavasti vain 5,4 litraa 100 kilometrillä kuluttavan B 180:kin vaatima energia tuottaa vastaavalla ajomäärällä 23,8 tonnia hiilidioksidia.

Toimintamatka pitenee lisävarusteilla jopa 30 kilometriä

B-sarjan ED-versioon saa valinnaisvarusteena Range Plus –avustimen, jolla auton toimintamatka latauksella pitenee jopa 30 kilometriä. Range Plus –napin painaminen kojelaudassa lisää akun latauskapasiteettia seuraavalla latauskerralla. Avustinpakettiin kuuluvat myös lämmitettävä tuulilasi, parannettu lämpöeristys sekä lämpöeristetty, tummennettu lasi.

Toinen ajokilometrejä lisäävä valinnaisvaruste on tutka-avusteinen jarrutusenergian talteenotto. Järjestelmä hyödyntää samaa tietoa, jonka Collision Prevention Assist Plus –törmäyksenestoavustimen (CPA) tutkat keräävät. Tiedon avulla säädellään auton kiihdytys- ja jarrutustehoa niin, että mahdollisimman suuri osa jarrutusenergiasta kyetään ottamaan talteen akkuihin. Kuljettaja voi itse vaikuttaa energian talteenoton tehokkuuteen ohjauspyörään sijoitetuilla vaihteiston valintapainikkeilla.

Auton mukana tuleva latauskaapeli sopii esimerkiksi julkisiin latauspisteisiin. Sen vaihtoehtona saa neljä metriä pitkän latauskaapelin, joka sopii normaaleihin kotitalouksissa käytettäviin pistorasioihin. Valinnaisvarusteena saa latauskaapelin, joka käy kaikkiin nykyisiin virtalähteisiin.

Kattava takuu

Mercedes-Benz myöntää B-sarjan ED-version sähkö- ja akkujärjestelmälle 8 vuoden/100 000 kilometrin täystakuun.

Turvajärjestelmät suojaavat autossa ja sen ulkopuolella

Muiden B-sarjan malliversioiden tapaan ED-mallissa on vakiona CPA-törmäyksenestoavustin sekä Attention Assit –vireystila-avustin. Lisävarusteena autoon ovat saatavilla esimerkiksi kaksoisksenon-ajovalot sekä älykäs ILS-valojärjestelmä, joka sisältää muun muassa ajotilanteeseen mukautuvat kaukovalot, led-huomiovalot sekä ajovalopesimen.

Äänettömästi liikkuvia sähköautoja varten on kehitetty oma varoitusääni, joka on tarkoitettu herättämään jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden huomio ja varoittamaan lähestyvästä sähköautosta. Valinnaisvarusteena saatava akustinen varoitus toimii 30 km/h ajonopeuteen saakka.

B-sarjan ED-mallin varustetasot ovat nimeltään Style, Urban ja Electric Art. Viimeksi mainitun kaksi erikoisväriä ovat cirrus-pilvenvalkoinen sekä etelämerensininen. Autoon tällä tasolla kuuluvissa 18-tuumaisissa kevytmetallivanteissa käytetään tehostevärinä cirrusvalkoista, jos auto on meren sininen ­– ja päinvastoin. Myös etusäleikön väri on joko valkoinen tai sininen. Sisämuotoilun yksityiskohtiin kuuluvat esimerkiksi nahkapäällysteinen, 3-puolainen monitoimiohjauspyörä sekä kojelaudan yläosan ja istuinten Artico-tekonahkaverhoilu sinisin tikkauksin. Tarjolla on myös Exclusive-varustepaketti, joka sisältää esimerkiksi vakiona lämmitettävät etuistuimet ristiseläntuella, 12 voltin pistorasian taakse sekä takaluukun infrapunaohjatun sulkemistoiminnon.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

B-sarjan hinnasto 2.1.2015

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi

Yrityksestä

Materiaalipankin aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Veho hallitsee materiaalin tekijänoikeuksia. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Veho-konserni on Suomen johtava autokaupan konserni, joka toimii myös Baltiassa ja Ruotsissa. Veho perustettiin vuonna 1939 Mercedes-Benzin maahantuojaksi Suomeen. Tänä päivänä Vehon liiketoiminta koostuu sekä henkilöautojen että hyötyajoneuvojen maahantuonnista, vähittäismyynnistä ja huoltotoiminnasta.