Daimler -hyötyajoneuvoilla ennätysvuosi 2008

• Mercedes-Benz kuorma-autoilla historian paras vuosi
• Mitsubishi Fuso: myynti kasvoi kansainvälisillä markkinoilla
• Daimler Buses: uusi myyntiennätys 40.600 bussia (+4%)

Stuttgart 16.2.2009
Mercedes-Benz kuorma-autot saavuttivat maailmanlaajuisella 170.100 ajoneuvon myynnillä historiansa parhaan volyymin ja aikaisemman huippuvuoden 2007 määrä parani vielä 6%:lla. Eniten kasvuun vaikutti uuden raskaan Mercedes-Benz Actros-mallisarjan suuri kysyntä. Kysynnän kasvu oli voimakkainta Lähi- ja Keski-Idän maissa sekä latinalaisessa Amerikassa. Venäjällä Mercedes-Benz kuorma-autoja myytiin yhteensä 1.800, mikä oli 35 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Perinteisillä ydinmarkkinoilla, EU27 -maissa sekä Norjassa ja Sveitsissä, Mercedes-Benz –tuotteet puolustivat menestyksekkäästi johtoasemaansa.
Mitsubishi Fuson myynti nousi viime vuonna 5 % edellisvuoteen verrattuna ja maailmanlaajuisesti niitä myytiin yhteensä 197.700 kappaletta, mikä on suurin määrä vuonna 2004 tapahtuneen Daimler-konserniin sulautumisen jälkeen. Euroopan markkinoilla myytävien Mitsubishi Fuso Canterien tuotantolaitokset sijaitsevat Portugalissa ja tehtaalta valmistui lokakuussa 2008 150.000. Canter.

Uusia yhteistyösopimuksia: huhtikuussa 2008 perustivat Daimler Trucks ja intialainen Hero Group joint venture-yrityksen „Daimler Hero Commercial Vehicles Ltd.“. Myös Venäjällä, joka on tärkeä markkina-alue niin käytettyjen kuin uusienkin kuorma-autojen osalta, aloitettiin joulukuussa 2008 strateginen kumppanuusyhteistyö venäläisen kuorma-autoja valmistavan Kamazin kanssa. Daimler on yrityksessä mukana 10 %:n osuudella.
Tulevaisuuden tuotesukupolvien ja teknologian kehittämisessä keskityttiin vaihtoehtoisiin moottoreihin ja polttoaineisiin. Vahvistaakseen kilpailukykyään tulevaisuutta silmällä pitäen tullaan Gaggenaun tehdasta laajentamaan uudella Mercedes-Benz kuorma-autojen peltiosia valmistavalla tuotantolaitoksella.
Daimler Buses: kaikkien aikojen paras vuosimyynti
Daimler Buses saavutti vuonna 2008 maailmanlaajuisesti uuden ennätyksen 40.600 linja-auton myynnillä. Myynti nousi edellisestä ennätysvuodesta 2007 4%. Tämän lisäksi myytiin Euroopassa viime vuonna yhteensä 1.100 Mercedes-Benz Sprinter-alustalle rakennettua minibussia (+18%).
Yli 8 tonnisten linja-autojen kokonaismarkkinat kasvoivat Länsieuroopassa hiukan ja Daimlerin bussit saavuttivat 7.800 kappalemäärällä 12 %:n kasvun, nostaen markkinaosuuttaan 30,1 %:iin. Vakailla Saksan markkinoilla pystyivät Daimler bussit lisäämään selvästi johtoasemaansa markkinaosuuden noustessa 60,1 prosenttiin. Myynti nousi 11 % 3.100 kappaleeseen.

Renschlerin mukaan vuosi 2008 oli bussisektorilla ehdoton ennätysvuosi. 15 %:n markkinaosuudella yli 8 tonnisten linja-autojen luokassa oli Daimler Buses kiistaton voittaja. Ilahduttavaa Renschlerin mukaan oli erikoisesti se, ettei edes globaali rahoitus- ja talouskriisi pystynyt jarruttamaan tätä menestystä.
Johtaja Raimo Hatakka, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 010569 3600

Yrityksestä

Materiaalipankin aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Veho ja sen päämiehet hallitsevat materiaalin tekijänoikeuksia. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Veho-konserni on Suomen johtava autokaupan konserni, joka toimii myös Baltiassa ja Ruotsissa. Veho perustettiin vuonna 1939 Mercedes-Benzin maahantuojaksi Suomeen. Tänä päivänä konsernilla on useita päämiehiä ja sen liiketoiminta koostuu sekä henkilöautojen että hyötyajoneuvojen maahantuonnista, vähittäismyynnistä ja huoltotoiminnasta.