Daimler AG:n myynti, liikevaihto ja tulos uusiin ennätyksiin 2017

• Daimler AG myi ennätykselliset 3,3 miljoonaa ajoneuvoa 2017 (+9%)
  • Osingon suuruudeksi ehdotetaan 3,65 euroa/osake (2016: 3,25 €)
  • Dr. Dieter Zetsche: ”Olemme voimissamme, mutta päämäärämme on ennallaan: Daimler kuuluu huipulle.”

• Vuoden 2017 tulos toimialoittain: henkilö- ja kuorma-autot vahvassa kasvussa

• Näkymät vuodelle 2018: Mercedes-Benz jatkaa loivassa kasvussa, tulossa yli tusina uutta tai uudistettua mallia

Daimler AG myi ennätykselliset noin 3,3 miljoonaa ajoneuvoa 2017 (+9 %)

Daimler AG ylitti vuonna 2017 kasvutavoitteensa ja myi yhteensä 3 273 933 miljoonaa ajoneuvoa (+9 %). Mercedes-Benz-henkilöautojen myynti kasvoi 8 %, pakettiautojen 12 %, kuorma-autojen 13 % ja linja-autojen 9 %. Mercedes-Benz-henkilöautojen suosiota siivitti laaja SUV-mallisto sekä E-sarjan menestys. Daimler Trucks hyötyi NAFTA-talousalueen voimakkaasta kysynnästä. Mercedes-Benzin henkilöautomalleja myytiin maailmanlaajuisesti yhteensä 2 373 527 kappaletta.

Liikevaihto nousi 164,3 miljardiin ja vertailukelpoinen liikevoitto 14,7 miljardiin euroon

Daimler AG:n liikevaihto kasvoi 164,3 miljardiin euroon (2016: 153,3 miljardia). Vertailukelpoinen liikevoitto oli 14,7 miljardia (2016: 12,9 mrd.) ja tilikauden tulos ennätykselliset 10,9 miljardia euroa (2016: 8,8 mrd.). Tulos kasvoi peräti 24 prosenttia. Tulos osaketta kohti nousi 9,84 euroon (2016: 7,97 €). Osingon suuruudeksi ehdotetaan 3,65 euroa/osake (2016: 3,25 €) eli yhteensä 3,9 miljardia euroa. ”Olemme ylpeitä yhtiön historian parhaasta vuodesta. Haluamme, että osakkeenomistajamme ovat mukana menestyksessä. Olemme onnistuneet vahvistamaan kaikkia ydintoiminta-alueitamme ja luoneet näin erinomaiset lähtöasemat selvitäksemme niistä muutoksista, jotka autoteollisuudella on edessään”, Daimler AG:n talousjohtaja Bodo Uebber kommentoi.

Tutkimukseen ja tuotekehitykseen käytettiin 8,7 miljardia euroa eli jälleen 15 % enemmän kuin vuonna 2016. Edellisvuonna tutkimuspanostukset lisääntyivät jo saman verran. Pääpaino oli Daimlerin CASE-toimintastrategian vahvistamisessa sen kaikilla osa-alueilla: C (connectivity), A (autonomous), S (sharing) sekä E (electric).

Dr. Dieter Zetsche: Daimler kuuluu huipulle, mutta paikoilleen ei saa jämähtää

”Daimlerin työntekijät ovat jälleen onnistuneet rikkomaan edellisvuoden ennätykset. Olemme voimissamme, mutta päämäärämme on ennallaan: Daimler kuuluu huipulle”, Daimler AG:n ja Mercedes-Benzin pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche sanoo. ”Yhtiömme menestyy vakaasti epävakaina aikoina, mutta se ei saa oikeuttaa meitä jämähtämään paikoilleen. Siksi jatkamme muutoksen tiellä kaikilla Daimlerin osa-alueilla.”

Vuoden 2017 lopussa Daimler AG työllisti yhteensä 289 321 henkilöä (+ 2 %) eri puolilla maailmaa. Saksassa heistä työskenteli 172 089 henkeä. Harjoittelussa ja ammattiopetuksessa oli kaikkiaan 8097 henkilöä. Daimler AG maksaa huhtikuussa vakituisille työntekijöilleen 5700 euron tulospalkkion (2016: 5400 €).

Vuoden 2017 tulos toimialoittain: henkilö- ja kuorma-autot vahvassa kasvussa

Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes me, smart, EQ ja Mercedes-Maybach) teki 2017 uuden myyntiennätyksen, kun asiakkaille toimitettiin 2 373 527 uutta autoa. Myynti kasvoi 8 prosenttia ja liikevaihto 6 prosenttia 94,7 miljardiin euroon. Liikevoittoa kertyi 9,2 miljardia (2016: 8,1 miljardia). Henkilöautokaupassa erityisen kysyttyjä olivat Mercedes-Benzin SUV-mallisto sekä E-sarja, joiden ansiosta merkin asema ja kysyntä vahvistuivat lähes kaikilla markkina-alueilla. Suomessa Mercedes-Benzin kokonaisrekisteröinnit vuonna 2017 olivat yhteensä 6516 uutta henkilöautoa (+ 10,8 %).

Mercedes-Benz Vans teki jälleen uuden ennätyksen, kun myynti kasvoi 12 prosenttia 401 025 Sprinteriin, V-sarjaan, Varioon, Vitoon ja Citaniin. Liikevaihto oli 13,2 miljardia (2016: 12,8 mrd.) ja liikevoitto 1,2 miljardia euroa (2016: 1,2 miljardia). Myynti lisääntyi erityisesti Euroopassa, Kiinassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Suomessa Mercedes-Benz-pakettiautoja ensirekisteröitiin vuonna 2017 yhteensä 1806 kappaletta (+11,8 %).

Daimler Trucksin myynti lisääntyi maailmanlaajuisesti merkittävästi 470 705 ajoneuvoon. Liikevaihto oli 35,7 miljardia (2016: 33,2 mrd.) ja liikevoitto 2,4 miljardia euroa (2016: 1,9 mrd.). Liikevoitto nousi 22 prosenttia. Myynti kehittyi erityisesti NAFTA-maissa (Yhdysvallat, Kanada, Meksiko). Suomessa Mercedes-Benz toimitti 541 uutta raskasta (+29,7 %) sekä 93 keskiraskasta kuorma-autoa vuonna 2017.

Daimler Buses myi 28 676 uutta linja-autoa ja auton koria (2016: 26 226). Myynnin lisääntymiseen myötävaikutti erityisesti Brasilian vähitellen paraneva taloustilanne. Ryhmän liikevaihto oli 4,4 miljardia ja liikevoitto 243 miljoonaa euroa.

Daimler AG ennakoi maailmanlaajuisen henkilöautojen kysynnän kasvavan tänä vuonna maltillisesti 2 % ja maailmantalouden yli 3 %. Euroopassa ja Kiinassa kysyntä lisääntyy loivasti, kun taas Yhdysvalloissa se säilyy edellisvuoden tasolla. Venäjällä autokaupan toipuminen lamasta on nopeaa. Daimlerin tulos ja myyntivolyymi paranevat lievästi, yhtiö ennakoi.

Mercedes-Benzin yksikkömyynnin ennakoidaan niin ikään kasvavan hieman. Tänä vuonna esitellään yli tusina uutta tai uudistettua automallia. Kysyntää pitävät yllä erityisesti E- ja C-sarjojen tuoteperheet sekä uusi kompaktiluokka kuten loppuvuodesta esitelty CLS Coupé ja 2. helmikuuta esiteltävä uusi A-sarja.

Malliston sähköistäminen jatkuu EQ-tuotemerkin alla; tarjolle tulee paitsi uusia automalleja, myös uusia niihin liitettyjä palveluja. Mercedes-Benzin koko mallisto sähköistyy vuoteen 2022 mennessä niin, että jokaisessa Mercedes-Benz-malliston luokassa on aina tarjolla myös yksi sähköistetty vaihtoehto – kaikkiaan yli 50 täyssähkö- tai plug-in-hybridiautoa sekä 48V:n sähköteknologiaa hyödyntävää mallia. smartin mallisto muuttuu täysin sähköiseksi Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa jo vuoteen 2020 mennessä, ja pian sen jälkeen muillakin markkina-alueilla.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Anssi Räsänen, Veho Oy Ab, talousjohtaja, puh. 050 3064123, anssi.rasanen@veho.fi

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, Yritys- ja brändiviestinnän päällikkö, puh. 050 3834490,

karin.backlund@veho.fi