• Veho Oy Ab/

Daimler rikkoi myynti-, liikevaihto- ja liikevoittoennätyksensä vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä

• Daimler AG myi tammi-maaliskuussa 754 300 ajoneuvoa (+ 10 %)
  • Mercedes-Benz -myynti ennätykselliset 568 100 autoa (+ 14 %)
  • Liikevaihto 38,8 miljardia euroa (+11%)
  • Liikevoitto 4 miljardia euroa (Q1/2016: 2,1 mrd.)

Daimler AG:n myynti ja tulos Q1/2017

”Takanamme on erittäin menestyksekäs vuosineljännes. Edessämme on lukemattomia mahdollisuuksia kannattavaan lisäkasvuun. Meillä on oikeat tuotteet voidaksemme hyötyä näistä mahdollisuuksista ­sekä taloudellista voimaa kyetäksemme tarvittaviin investointeihin”, Daimler AG:n pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche kommentoi.

”Saimme vuoteen erittäin hyvän startin ja ylitimme jälleen kerran autonvalmistukselle asettamamme voittotavoitteet. Suhtaudumme erittäin luottavaisesti loppuvuoteen ja mahdollisuuksiin saavuttaa niin taloudelliset kuin strategiset päämäärämme”, Daimler AG:n talousjohtaja Bodo Uebber jatkaa.

Liikevaihto 38,8 miljardia euroa

Daimlerin liikevaihto tammi-maaliskuussa nousi lähes 4 miljardilla eurolla verrattuna alkuvuoteen 2016 ja oli nyt 38,8 miljardia euroa (+ 11 %). Yhtiö kokosi vuoden 2017 ensimmäisen vuosineljänneksen toiminnastaan 4 miljardin euron liikevoiton (Q1/2016: 2,1 mrd.). Liikevoiton määrä kasvoi siis 87 %. Tulos kaksinkertaistui 2,8 miljardiin (Q1/2016: 1,4 mrd.), samoin tulos osaketta kohden, joka oli nyt 2,53 euroa (Q1/2016: 1,26). Vahvaan tuloskehitykseen vaikutti erityisesti keskeisten henkilöautopuolen myyntimallien E-sarjan ja SUV-malliston voimakas kysyntä. Daimler Financial Services divisioonan osuus liikevaihdosta on 5,9 miljardia euroa ja  liikevoitosta 524 miljoonaa.

Daimler myi alkuvuoden kolmen kuukauden aikana ennätykselliset 754 300 henkilöautoa ja hyötyajoneuvoa eli 10 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan vuosi aikaisemmin. Daimler AG työllisti maaliskuun lopussa 2017 yhteensä 285 810 henkeä, joista 171 084 Saksassa.

Vuosineljänneksen tulos toimialoittain

Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, smart ja Mercedes-Maybach) teki uuden myyntiennätyksen, kun asiakkaille toimitettiin 568 100 uutta autoa (+14 %). Myynti lisääntyi Euroopassa 8, Kanadassa 17, Meksikossa 18 ja Kiinassa peräti 43 prosenttia. Euroopassa ennätyslukuja kirjattiin Isossa-Britanniassa (+13 %), Belgiassa (+13 %) ja Ruotsissa (+13 %). Mercedes-Benz Cars -ryhmän osuus Daimlerin liikevaihdosta oli 22,7 miljardia euroa (+14 %) ja osuus liikevoitosta 2,23 miljardia euroa (+60 %).

Mercedes-Benz Vans teki uuden ensimmäisen vuosineljänneksen ennätyksen, kun myynti kasvoi 13 prosenttia 86 800 Sprinteriin, V-sarjaan, Varioon, Vitoon, Vianoon ja Citaniin. Liikevaihto oli 3 miljardia (+6 %) ja liikevoitto 357 miljoonaa euroa. Myynnin ja tuloksen paranemiseen vaikutti erityisesti autojen 13 prosentilla kasvanut myynti EU 30 -alueella (EU-maat, Sveitsi ja Norja). Latinalaisen Amerikan kysyntä kasvoi 56 prosenttia erityisesti Argentiinan markkinoiden voimakkaan elpymisen ansiosta.

Daimler Trucksin myynti laski 11 prosenttia 94 000 autoon. Tulokseen vaikutti eniten markkinoiden negatiivinen kehitys Turkissa, NAFTA-maissa, Brasiliassa ja Keski-idän maissa. EU 30 -alueella saavutettiin 12 prosentin kasvu yhteensä 17 400 autoon. Argentiinassa myynti lisääntyi 114 prosenttia. Daimler Trucksin liikevaihto oli 7,9 miljardia euroa ja liikevoitto 668 miljoonaa euroa.

Daimler Buses (Mercedes-Benz ja Setra) myi 5400 uutta linja-autoa (+12 %). Kysyntä väheni Euroopassa 11 prosenttia, mutta nousi saman verran Latinalaisessa Amerikassa. Aasian myynti 2,5-kertaistui 500 uuteen linja-autoon. Ryhmän liikevaihto oli 900 miljoonaa euroa ja liikevoitto 65 miljoonaa.

Valmet Automotive vahvasti mukana menestyksessä

Tammi-maaliskuussa 2017 Daimler investoi tuotantolaitoksiinsa ja valmistukseensa 1,3 miljardia euroa sekä tutkimukseen ja tuotekehitykseen 2,1 miljardia. Tulossa on muun muassa uusi täyssähköinen EQ-mallisto, jonka tuotannon aloittamista valmistellaan Bremenissä ja Sindelfingenissä. Sopimusvalmistus Valmet Automotiven kanssa takaa A-sarjan tuotannon jatkumisen vuoden 2017 loppuun saakka. GLC:n valmistus alkoi Uudessakaupungissa helmikuussa, ja tehdas on sopinut uuden kompaktimallin tuotannon käynnistämisestä 2018.

Daimler ennakoi liikevaihtonsa, liikevoittonsa ja myyntinsä kasvavan koko vuoden aikana merkittävästi ja Mercedes-Benzin säilyvän eniten myytynä premium-automerkkinä. Mercedes-Benzin myyntikehitystä vahvistavat merkittävästi tuoreet GLC, GLC Coupé, uusiutuva GLA, S-sarja sekä E-sarjan kasvanut tuoteperhe. Mercedes-AMG:n uutuus on valmistajan 50-vuotista toimintaa juhlistava GT. smartin uudet ed-täyssähköversiot tulevat saataville kesän aikana.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, Yritys- ja brändiviestinnän päällikkö, puh. 050 3834490,

karin.backlund@veho.fi

Karin Bäcklund, yritys- ja brändiviestinnän päällikkö, Veho Oy Ab, karin.backlund@veho.fi puh. 050 3834490