E-sarja on jo älykkäin, nyt myös yksi tilavimmista

• E-sarjan farmarimallin 6. sukupolvi tarjoaa 640­–1820 litraa muunneltavaa tilaa
  • Seitsemän moottorivaihtoehtoa
  • Vakiona ESP-perävaunuvakain sivutuuliavustimella sekä aktiivinen jarruavustin
  • Vakiovarusteena sähköisesti avautuva ja suljettava Easy Pack-takaluukku
  • Automaattinen korkeudensäätö pitää maavaran vakiona kuormasta riippumatta

”E-sarjan farmarimallimme on juuri niin dynaaminen ja tilava kuin asiakkaamme odottavatkin. Auton älykkäät ominaisuudet kuten takaistuinten selkänojien pystyasento tavaraa kuljetettaessa sekä vakiovarusteena oleva takaselkänojien 40:20:40-jako.tekevät mahdolliseksi auton kuljetuskyvyn maksimaalisen hyödyntämisen. Lisäksi E-sarja on älykkäin edustusluokan farmarimalli markkinoilla”, Mercedes-Benzin myynti ja markkinointijohtaja Ola Källenius luonnehtii.

Mercedes-Benzin farmarimalliston juuret juontavat 50 vuoden taakse. Elokuussa 1966 esiteltiin Mercedes-Benz Universal –malli, jonka valmisti alihankintana belgialainen IMA. Autosta ei tullut suurta menestystä, mutta tilanne muuttui vuonna 1978, kun 123-sarjan Estate-farmarimalli näki päivänvalon. Tähän mennessä E-sarjan farmarimalleja on valmistettu yli miljoona neljässä sukupolvessa (S 124, S 210, S 211 sekä S 212).

Uusimman E-farmarin lanseerausmallit ovat nelisylinterinen E 200 (135 kW/184 hv), uudella nelisylinterisellä dieselmoottorilla varustettu E 220 d (143 kW/194 hv) sekä E 250 (155 kW/211 hv). Mallisto täydentyy vuoden lopulla E 200 d, E 350 d, E 400 4Matic ja Mercedes-AMG E 43 4Matic –malleilla. Kaikissa malleissa on vakiovarusteena 9G-Tronic-automaattivaihteisto.

E-sarjan farmarimallisto:

Malli Sylinterit Isku-tilavuuscm3 TehokW/hv/rpm VääntöNm Kulutusl/100   km CO2g/km 0–100km/h Huippu-nopeuskm/h
E 200 d* rivi4 1950 110/150/3800 360/1600–2800 4,2 109 8,7 217
E 220 d* rivi4 1950 143/194/3800 400/1600–2800 4,2 109 7,7 235
E 350 d V6 2987 190/258/3400 620/1600–2400 5,4 140 6,0 250
E 200 rivi4 1991 135/184/5500 300/1200–4000 6,2 138 8,1 231
E 250* rivi4 1991 155/211/5500 350/1200–4000 6,2 138 7,2 243
E 4004Matic V6 3498 245/333/– 480/– 7,9 180 5,4 250(raj.)
E 434Matic V6 2996 295/401/6100 520/2500–5000 8,4 192 4,7 250 (raj.)

Suoritusarvot 9G-Tronic-vaihteistolla. Tähdellä korostettu lanseerausvaiheen mallisto.

Tavaratilan ominaisuudet ja käyttömahdollisuudet omaa luokkaansa

E-sarjan farmarimallin tavaratilan koko on 640–1820 litraa eli yksi suurimmista omassa luokassaan. Autossa on vakiovarusteena takaistuimen selkänojien pystysäätömahdollisuus siten, että istumakulmasta tulee 10 astetta normaalia pystympi. Näin tavaratilaan saadaan 30 lisälitraa (yht. 670 l), mutta kaikkien viiden istuimen käyttö on edelleen mahdollista. Istuimen selkänojat taittuvat alas 40:20:40-jaolla sähköisesti tavaratilassa olevilla kytkimillä.

E-sarjan tavaratila on yksi harvoista, jonne mahtuu jopa eurokokoinen kuormalava, sillä tavaratilan minimileveys pyöräkoteloiden välissä on 1100 milliä. Kuormausta helpottavat edelleen vakiovarusteisiin kuuluva Easy-Pack-takaluukku, sähköisesti liikkuva tavaratilan peite sekä kuormaverkko. Keyless-Go-järjestelmän Hands-Free-Access (lisävaruste) mahdollistaa takaluukun avaamisen ja sulkemisen vain heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla.

Tavaratilasta löytyvät muun muassa kaksi kassikoukkua, neljä kuormansidontalenkkiä ja 12V virran ulosotto, ja tilaa voi varustella edelleen lisävarusteena saatavilla Easy-Pack-kiskoilla ja kiinnittimillä. Erilaisia säilytystiloja ja –taskuja on 28­–29 litraa vaihteistosta riippuen. Etuovien tavarataskut ovat 50 prosenttia aikaisempaa suuremmat.

Auton vakiovarusteisiin kuuluu automaattisesti korkeuden säätävä takailmajousitus. Se säilyttää kuormauskorkeuden muuttumattomana, vaikka auto lastattaisiin raskaastikin. Mallista riippuen kuorman paino voi olla jopa 745 kiloa, ja autoon voidaan kytkeä 2100 kiloa painava perävaunu. Kun etumatkustajan istuin on taitettu alas, kuormauspituus on jopa 3180 milliä.

Air Body Control –täysilmajousitus on saatavana lisävarusteena, kun taas ESP-perävaunuvakain sivutuuliavustimella on vakiona. E-sarjan farmariin on ensi kertaa saatavana myös sähkötoiminen, kätevästi esiin ja alustan alle taittuva peräkoukku. Koukkuun voidaan kiinnittää uusi, entistä tukevampi kuljetusteline, johon mahtuu jopa neljä polkupyörää yhteispainoltaan 100 kiloa.

Voimakas ja ryhdikäs ilme, matkustamossa näyttävä laatutaso

Mercedes-Benzin uutta E-farmarimallia luonnehtivat pitkä konepelti ja kattolinja, lyhyet etu- ja takaylitykset, pitkä akseliväli (2939 mm), korkea vyötärölinja mataline sivuikkunoineen sekä ­– ensimmäistä kertaa – vakiovarusteiset, alumiinihopean sävyiset integroidut kattokiskot. Auton mitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 4933/1852/1475 mm. Keula on voimakkaasti muotoiltu, ja tarjolla on kaksi keulailmettä: perusmallissa ja Exclusive-tasolla Mercedesin tähti on nostettu konepellille, kun taas Avantgarde- ja AMG Line –varustelluissa autoissa tähti on keskellä etusäleikköä. Takana auton leveät hartialinjat kaartuvat kohti led-tekniikalla toteutettuja takavaloja ja suuntavilkkuja. Kolmas led-jarruvalo löytyy takaspoilerista.

E-sedanin tapaan sisämuotoilun huomiota herättävin piirre on aaltoilevasti kaartuva kojelauta, joka jatkuu keskeytyksettä ovien panelointeihin. Kojelaudan pikkutarkka rakenne ja materiaalivalinnat henkivät tinkimätöntä laatutasoa: avohuokoista puuta, puusomisteet ”flowing lines” luksusjahtien tyyliin, nahkaa ja uusia väriyhdistelmiä kuten macchiato beige/espressonruskea. Sisävalaistus on toteutettu energiaa säästävällä led-teknologialla, ja personoitavia tunnelmavalaistuksen väriyhdistelmiä on valittavana kaikkiaan 64.

Perustasolla kuljettajan edessä on kaksi pyöreää mittarinäyttöä ja niiden välissä halkaisijaltaan 7-tuumainen värinäyttö. Comand Online –käyttöjärjestelmän yhteydessä lisävarusteena on saatavissa kahden värinäytön kokonaisuus. Kummankin halkaisija on 12,3 tuumaa. Yhteisen kehyksen takana näytöt muodostavat modernin litteän laajakuvanäytön, jonka yhteydessä mittariston tyylin kuljettaja voi valita kolmesta vaihtoehdosta: Classic, Sport tai Progressive. Istuimiin on saatavana Heat Comfort (lämpömukavuus) –varustepaketti, joka tuo autoon ovien ja keskikonsolin lämmitettävät käsinojat.

E-sarjan farmarimalli on yksi markkinoiden hiljaisimpia autoja, sillä korin, moottoritilan ja ovien tiivisteisiin sekä äänieritykseen ja esimerkiksi peilien ja A-pilarien aerodynaamiseen muotoiluun on kiinnitetty erityistä huomiota. Lisävarusteena on tarjolla Acoustic Comfort (akustiikkapaketti) –varustepaketti. Matkustamoon on saatavana erityisesti E-sarjaa varten yhteistyössä Britax Römerin kanssa kehitetty Kidfix XP –turvaistuin, joka sopii 15­–36-kiloisille lapsille 4–12 ikävuoteen saakka.

E-farmarin vakiovarusteisiin kuuluu aktiivinen jarruavustin, joka reagoi ajoneuvojen lisäksi myös jalankulkijoihin. E-sarjan sedanin tapaan saatavana ovat myös osittain autonomisen ajamisen mahdollistava Drive Pilot, jonka avulla auto voi seurata edellä ajavia ajoneuvoja puoliautomaattisesti jopa 210 kilometrin nopeudessa.

Uutuuden hinnat alkavat 56 523 eurosta (E 220d T A Business).

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Tuotteeseen liittyviä lisätietoja:

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi