E-sarja uudistui entistä voimakkaammaksi ja turvallisemmaksi

• Mercedes-Benzin uudistunut E-sarja ensi-illassa New Yorkin autonäyttelyssä. • Noin 2000 uutta tai edelleen kehitettyä osaa ja komponenttia. • Vakiovarusteina esimerkiksi Pre-Safe-ennakoiva turvajärjestelmä, Neck-Pro-niskatuet sekä ajotuntumaa parantava Direct Control-ohjausjärjestelmä. • Moottoreissa tehoa jopa 26 ja vääntöä 18 prosenttia enemmän kuin edeltävissä malleissa, kulutuslukemat kuitenkin ennallaan.

Mercedes-Benz säväyttää New Yorkin autonäyttelyssä kauan odotetulla tulokkaalla, monin tavoin kehitetyllä E-sarjan autolla. Se oli 30 prosentin markkinaosuudella edelleen myydyin edustusluokan sedan-malli Länsi-Euroopassa 2005. Nykyistä E-sarjaa on tuotettu neljässä vuodessa noin miljoona kappaletta, joista 140 000 on ollut Estate-farmariversioita. Uusi E-sarjan tulee markkinoille kesäkuussa, ja mallivaihtoehtoja on kaikkiaan 29: 16 sedania ja 13 farmariversiota. Niiden tehot vaihtelevat 100-378 kW:n (136-514 hv) välillä, kun tehoa edeltävässä mallisarjassa oli 90-350 kW (122-476 hv). E-sarja edeltäjineen on yli 60 vuoden ajan edustanut koko Mercedes-Benzin toiminnan ydintä ja merkin perusarvoja: turvallisuutta, mukavuutta, uusia innovaatioita, taloudellisuutta ja laatua. Vuodesta 1946 lähtien Mercedes-Benz on valmistanut yli 10 miljoonaa tämän luokan autoa asiakkailleen kaikkialla maailmassa. Ulkonäköön lisää dynamiikkaa, voimaa ja vakuuttavuutta Uuden sukupolven E-sarjan erottaa edeltäjästään muuttunut keulan muotoilu, joka heijastaa auton vahvaa dynamiikkaa, tasapainoa ja vakuuttavuutta. Etupuskurin ja jäähdyttäjän säleikön korostunut V-muoto henkii voimaa ja eteenpäin pyrkimisen riemua. E-sarjan tuttuja etuvaloja on muokattu lisäämällä valoumpioiden yläreunaan vilkkuihin läpinäkyvät säleiköt. Seisontavaloina käytetään ensimmäistä kertaa led-valoja. Avantgarde-tason autot erottaa helmalevikkeistä ja uudentyyppisestä takapuskurista. Sisällä huomio kiinnittyy uuteen nelipuolaiseen ohjauspyörään, jossa on painikkeet vakiovarustukseen kuuluvaa Thermatic-automaatti-ilmastointia varten. Matkustamon värit, verhoilut ja materiaalit on päivitetty nykyvaatimusten mukaisiksi. Avantgarde-tasolla on tarjolla kaksi kokonaan uutta väriä: konjakin ruskea ja sahara-beige. Ykkösluokan turvavarustus ja älykäs ajovalojärjestelmä E-sarjan sedan- ja farmarimallien vakiovarustukseen kuuluu nyt onnettomuuksia ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä, joka muun muassa takaa turvavöiden ja - tyynyjen maksimaalisen suojan kolaritilanteissa. Neck-Pro-niskatuet puolestaan varmistavat maksimaalisen suojan kuljettajan ja etumatkustajan pään ja niskan alueelle, sillä ne työntyvät kolarin tapahtuessa eteenpäin sekunnin murto-osissa estäen vakavia whiplash-vammoja. E-sarjan turvallisuus on todistettu kaikkiaan 330 erilaisella törmäystestillä mallisarjan alusta alkaen. E-sarjan mukautuvat jarruvalot estävät peräänajoja vilkkumalla hätäjarrutuksessa ja siten lyhentämällä takana ajavan kuljettajan reaktioaikaa keskimäärin 0,2 sekuntia. Sadan kilometrin tuntinopeudesta jarrutusmatka voi tällöin lyhentyä 5,5 metriä. Valinnaisvarusteena on tarjolla kaksoisksenonvaloihin perustuva älykäs ajovalojärjestelmä, jossa on viisi erilaista valaisutoimintoa. Ajovalot esimerkiksi valaisevat tien pientareen entistä paremmin ja lisäävät kuljettajan näkemäaluetta noin kymmenellä metrillä. Pitkien valojen kantama kattaa moottoritiellä molemmat kaistat ja ulottuu 120 metrin päähän – jopa 50 metriä aikaisempaa pitemmälle. Direct Control takaa entistä dynaamisemman ajokokemuksen Uuden sukupolven E-sarjan käsittelykyky on kehittynyt entisestään Direct Control -ohjausjärjestelmän ansiosta. Vakiovarusteena oleva Direct Control takaa suoran ja välittömän ohjaustuntuman vastauksena ohjauspyörän liikkeisiin. E-sarjan käsittely on silti aivan yhtä turvallista ja vakaata kuin aikaisemminkin. Osana Direct Control -järjestelmää kuusiportaisen käsivalintaisen vaihteiston mukavuus ja vaihtamistarkkuus on entistä parempi. Yhtenä monista ajomukavuuteen vaikuttavista tekijöistä E-sarjan vakiovarustukseen kuuluu rengaspainevaroitin. Moottorit entistä tehokkaampia ¬– E-sarjan taloudellisuudesta tinkimättä E-sarjaan on tarjolla kymmenen eri moottorivaihtoehtoa, joista kuutta on kehitetty edelleen suoritusarvojen parantamiseksi. Nykyisen E-sarjan kulutuskeskiarvo on vain 9 litraa sadalla kilometrillä, eikä taloudellisuudesta ole tingitty mallisarjan uudistuksessa. Esimerkiksi E 200 CDI:n uudet teholukemat ovat 100 kW (136 hv) – lisäystä 10 kW (14 hv) – ja vääntö on kasvanut 270 newtonmetristä 340 Nm:iin, mutta keskikulutus on ainoastaan 6,3 litraa sadalla kilometrillä. E 320 CDI:n vääntömomentti on nyt 540 newtonia entisen 510 newtonin asemasta. Maailman puhtain dieselmoottori E 320 Bluetec saadaan Yhdysvaltain markkinoille 2007 ja Eurooppaan vuotta myöhemmin. Bensiinimoottoreista nelisylinterinen E 200 Kompressor kehittää tehoa 12,5 prosenttia edeltäjäänsä enemmän, 135 kW (184 hv), ja vääntöä 250 newtonmetriä. S-sarjassa käytetty 5,5 litran V8-moottori kiidättää sedan-mallisen E-sarjan auton nollasta sataan kilometriin vain 5,3 sekunnissa. Kaikkien aikojen vahvin E-sarjalainen kantaa nimeä E 63 AMG: tehoa 378 kW (514 hv) ja vääntöä 630 Nm. Suomen markkinoille uudistunut E-sarja saapuu kesäksi. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.daimlerchrysler.com/mediaservices Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530 E-sarjan mallistouudistus pähkinänkuoressa: Varusteet Adaptive Brake -jarrujärjestelmä Kaksiosainen tavaratilan lattia Avantgarde-versioiden 17 tuuman kevytmetallivanteet (paitsi E 200 CDI ja E 220 CDI) Tavaratilan kiinnitysverkko Thermatic-säädinyksikkö ja näyttö Tavaratilan kassikoukut Turvallisuus Pre-Safe-ennakoiva turvajärjestelmä Mukautuvat jarruvalot Älykäs ajovalojärjestelmä Farmarimallin Easy-Pack-kuormausjärjestelmä Rengaspainevaroitin Sadetunnistin, jossa kaksiportainen herkkyyssäätö Moottorit ja vaihteistot E 200 CDI ja E 220 CDI:ssä jopa 13 prosenttia enemmän tehoa E 200 Kompressorissa 15 kW (20 hv) enemmän tehoa E 320 CDI:ssä 30 newtonmetriä enemmän vääntöä Uusi E 500, jossa tehoa 60 kW (82 hv) enemmän tehoa Uusi E 63 AMG, jossa vapaasti hengittävä V8 ja 378 kW (514 hv) tehoa Direct Control: entistä suorempi vaihteensiirtovivusto kuusiportaisessa vaihteistossa Uudentyyppiset ohjauspyörän vaihdevivut Sportpaketin yhteydessä Jousitus Direct Control: muutoksia ohjaukseen ja jousitukseen entistä tarkemman ajotuntuman takaamiseksi Ulkonäkö Uudistunut keula, jossa korostunut V-muoto, suurempi jäähdyttäjän säleikkö ja muutoksia puskurin listoihin Uudet yksiosaiset taustapeilit Helmalevikkeet Avantgarde-varustetasossa Uusi takavalojen muotoilu ja takapuskuri Avantgarde-varustetasossa Leveämmät listat tavaratilan lattiassa Entistä leveämpi lisäjarruvalo farmarimallissa Uusi ohjauspyörä ja uudelleenmuotoiltu vaihteenvalitsin Uudet verhoilukangasmallit ja sisäosien värikonsepti Classic-varustetason eukalyptus-somisteosat