• Veho Oy Ab/

FleetBoard -telematiikkajärjestelmä. Vähentää polttoaineen kulutusta ja parantaa tehokkuutta

.

FleetBoard -telematiikkajärjestelmä

FleetBoardin monipuoliset palvelut

FleetBoard auttaa kuljetusliikettä optimoimaan ajoneuvokalustonsa käyttöä sekä pienentämään kustannuksia. Monipuoliset palvelut mahdollistavat kustannussäästöjen syntymisen helppokäyttöisen asiakaskäyttöliittymän avulla.

Ajoneuvoon asennetaan FleetBoard TiiRec –ajoneuvopääte, joka siirtää ajoneuvosta kerätyn tiedon palvelimen kautta asiakkaan omalle tietokoneelle nähtäville. FleetBoard –palvelujen avulla voidaan seurata mm. ajotavan vaikutusta polttoaineen kulutukseen sekä tarkastella esimerkiksi jarrutustapahtumia. Ajotapaa seurataan erittäin tarkasti ja siitä annetaan arvosanoja eri osa-alueisiin jaettuna, näin ollen vertailujen tekeminen on erittäin helppoa. FleetBoard mahdollistaa myös ajoneuvon tulevien ja jo tehtyjen huoltojen seurannan. Lisäksi ajoneuvojen teknistä tilaa voidaan selvittää etäyhteyden ansiosta.

FleetBoardissa on myös karttaseuranta, mistä voidaan nähdä ajoneuvojen ajankohtaiset sijainnit sekä sijaintihistoriat. Saman palvelun kautta voidaan myös tarkkailla ajoneuvon hetkellisiä nopeuksia sekä kokonaispainoa. FleetBoard mahdollistaa kuljettajien työaikojen optimoinnin, sillä järjestelmä tuottaa reaaliaikaista tietoa kuljettajien ajo- ja lepoajoista. Myös lakisääteiset ajopiirturi- ja digikorttitallennukset hoituvat FleetBoardin avulla vaivattomasti.

FleetBoard TiiRec –ajoneuvopääte voidaan jälkiasentaa kaikkiin kuorma-automerkkeihin telematiikkavalmiudesta riippuen. Mercedes-Benz -kuorma-autoihin ja Sprintereihin FleetBoard TiiRec –ajoneuvopääte on saatavana myös tehdasasennettuna. Mercedes-Benz Actros –malleissa FleetBoard on vakiovaruste. FleetBoard –palveluvalikoimasta löytyy omat tuotteet myös linja-autoille.

Ajoneuvoihin voidaan varsinaisen ajoneuvopäätteen lisäksi asentaa DispoPilot –näyttö, mikä mahdollistaa ajoneuvon ja toimiston välisen viestinnän lisäksi myös ajomääräysten välittämisen ajoneuvoon. DispoPilot –näyttö toimii myös navigaattorina.

Drivers’ League 2015

FleetBoard järjestää ammattikuljettajille suunnatun taloudellisen ajotavan kilpailun. Tämän vuoden kilpailu käynnistyi 1.6.2015 mutta mukaan voi vielä ilmoittautua. Kansainväliseen kilpailuun osallistuu kuljettajia 19 Euroopan maasta sekä Brasiliasta ja Etelä-Afrikasta. Kilpailussa tähdätään siihen, että kuorma-autolla arkityössä ajettaessa saavutetaan parhaat mahdolliset ajotapapisteet FleetBoard-käyttöanalyysissä. Kansallisella tasolla osanottajat voivat voittaa kuukausimestaruuden kategorioissa Paras kuljettaja ja Paras joukkue. Viisi kuukautta kestävän kisan päätteeksi julistetaan maakohtaiset koko kilpailun parhaat kuljettajat ja joukkueet. Suomen kolme parasta kuljettajaa ja joukkuetta tullaan palkitsemaan.

Henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttavat auton kulumista ja polttoaineen kulutusta vähentävät seikat kuten ennakoiva ajotapa, oikeat ajonopeudet ja taloudelliset jarrutukset. Vähimmäisajokilometrien määrä on 4.000 km kuukaudessa.

Driver.app

Kuljettajille suunniteltu FleetBoard Driver.app –sovellus on pian ladattavissa veloituksetta Android –puhelimille ja tableteille. Sovelluksessa kuljettaja pystyy seuraamaan omaa ajotapaansa ja sen kehittymistä. Sovelluksessa on myös hyvät ominaisuudet omien ajo- ja lepoaikojen seuraamista varten. FleetBoard Driver.app –sovellukseen on kehitetty myös erillinen liikunta- ja terveysosio kuljettajien työhyvinvointia silmällä pitäen.

DispoPilot.app

FleetBoard on kehittänyt DispoPilot.app –sovelluksen, joka on tulossa ladattavaksi veloituksetta Android –puhelimille ja tableteille. Sovellus mahdollistaa helposti siirrettävissä olevan kommunikaatiotyökalun, sillä kiinteää ajoneuvoon asennettavaa DispoPilot -laitetta ei vaadita. FleetBoard DispoPilot.app voidaan siis helposti ottaa käyttöön esimerkiksi vuokra-autossa tai sitä voidaan hyödyntää alihankkijoiden ajoneuvoissa. DispoPilot.app –sovelluksen välityksellä voidaan ajoneuvon kuljettajalle välittää ajomääräyksiä sekä hoitaa kuljettajan ja toimiston välinen viestiliikenne.

UptimeViewer

FleetBoard UptimeViewer on huoltopisteiden käyttöön tarkoitettu työväline ajoneuvojen teknisen tilan reaaliaikaiseen seurantaan. Asiakkaan niin halutessa, ajoneuvojen sijainnit näkyvät FleetBoard UptimeViewer –kartalla. Ajoneuvosymbolin väri kartalla muuttuu automaattisesti mikäli ajoneuvossa ilmenee jokin tekninen vika. UptimeViewerin avulla huoltopisteen työnjohtaja voi etädiagnostiikan turvin tarkistaa mahdolliset vikakoodit ja ratkaista, vaatiiko vikatilanne ajoneuvon käynnin huoltopisteessä, lähetetäänkö päivystävä asentaja paikalle vai voidaanko ajamista jatkaa turvallisesti. FleetBoard UptimeViewer –palvelulla korjausaikaa voidaan mahdollisissa vikatilanteissa lyhentää merkittävästi etädiagnostiikan avulla sekä myös ennalta ehkäistä isompien vaurioiden syntymistä.

Tero Huovinen, myyntipäällikkö, Veho Hyötyajoneuvot, Oy Veho Group Ab, puh. 010 569 3670, tero.huovinen@veho.fi