• Veho Oy Ab/

Fuel Duel –kulutusvertailut paljastavat: Actros säästää polttoainetta yli 10 prosenttia kilpailijoihin verrattuna

Fuel Duel –testejä ajettu Euroopassa yli 5 miljoonaa kilometriä.

• Actrosit ovat voittaneet vertailuista yli 90 prosenttia.

• Keskimäärin polttoainetta säästyy 10,5 prosenttia verrattuna kilpailijoihin.

• Suomessa Fuel Duel –testit käynnistyivät 13.4. Okline Oy:ssä Riihimäellä.

Mercedes-Benz Actros

Mercedes-Benz Actrosin taloudellisuus ja suorituskyky on todennettu jo yli tuhannella käytännön kulutustestillä eli Fuel Duel –vertailulla. Niitä on ajettu 22 Euroopan maassa – Pohjois-Suomesta Etelä-Italiaan sekä Espanjan luoteiskulmasta aina Romanian itäisimpään kolkkaan ulottuvalla alueella. Fuel Duel –testeihin on ottanut osaa 90 Actros -mallista kuorma-autoa, jotka painavat 18 ja 25 tonnia. Kaikkiaan testejä on ajettu 5 miljoonan kilometrin verran, ja Actrosit ovat voittaneet enemmän kuin yhdeksän testiä kymmenestä.

Fuel Duel –testien idea on yksinkertainen: kuljetusyhtiö saa Actrosin käyttöönsä kahdeksi viikoksi yrityksen normaalitehtäviin ja käyttämilleen reiteille. Mercedes-Benzin nimeämä kouluttaja perehdyttää aluksi kuljettajan ajoneuvoteknologiaan ja auton erilaisiin säästöratkaisuihin. Tämän jälkeen kuljettaja ajaa Actrosia itse kahden viikon ajan ja käyttää sitä työtehtävissään ajoneuvon FleetBoard-telematiikkajärjestelmän tukemana. Lopuksi lasketaan kulutusero samoissa tehtävissä normaalisti toimivan kuorma-auton sekä Mercedes-Benz Actrosin välillä.

Fuel Duel –testiajoissa käytettävät Mercedes-Benz Actrosit on varustettu Euro VI –tason moottoreilla sekä ilmanvastusta vähentävillä StreamSpace-ohjaamoilla. Autoissa on myös taloudellinen PowerShift-vaihteisto ja vaihtamisohjelma. BlueTec-moottorit tarjoavat erittäin vahvaa vääntövoimaa vielä 12. vaihteella. Ajotilanteita ja maastoa ennakoiva PPC-vakionopeussäädin (Predictive Powertrain Control) yhdistyneenä FleetBoard-ajoneuvotelematiikkaan tukee osaltaan taloudellista ajotapaa. Autoista löytyvät myös ilmanvastusta pienentävä, sulkeutuva jäähdyttimen säleikkö sekä kaksivaiheisesti toimiva vesipumppu.

Testi Saksassa paljasti: mahdollisuus säästää vuodessa 3000 litraa autoa kohti

“Fuel Duel –vertailu on ainutlaatuinen mahdollisuus osoittaa Actrosin edut asiakkaillemme hyvin objektiivisella tavalla. Samalla kuljettajat voivat hyödyntää FleetBoard-telematiikan tuomia mahdollisuuksia oman taloudellisen ajotapansa parantamiseen ja kehittämiseen”, kulutusvertailuja Saksan Hildesheimissa toteuttava Martin König Mercedes-Benziltä sanoo.

König oli mukana myös järjestyksessään 1000. Fuel Duel –vertailussa, joka toteutettiin Holzmindenissa. Paikallinen perheyritys Kreykenbohm on perustettu vuonna 1924, ja sillä on käytössään 22 kuorma-auton kuljetuskalusto. Yrityksen toimintaperiaatteet ovat ystävällisyys, täsmällisyys ja nopea palvelu. “Juuri siksi luotettava ajoneuvokalusto on meille se tärkein asia. Joka neljäs viikko aina yksi autoistamme tarkastetaan ja tutkitaan ennakoivasti. Näin varmistamme kaluston laadun ja luotettavuuden”, toimitusjohtaja Willi-Ingo Kreykenbohm kertoo.

Kreykenbohmin kuorma-autoilla ajetaan jopa 120 000 kilometriä vuodessa. Kaluston normaalikulutus on 29 litraa dieseliä 100 kilometrillä. Fuel Duel –vertailussa samoissa kuljetustehtävissä käytetty Actros 1845 LS päihitti lukeman 2,5 litralla, sillä kulutus oli keskimäärin enää 26,5 litraa. Vuotuisella 120 000 kilometrin ajomäärällä tämä tarkoittaisi 3000 polttoainelitran säästöä yhtä ajoneuvoa kohti. Vastaavasti auton tuottamat CO2-päästöt pienenevät 7,9 tonnilla.

Testit ajaneen kuljettaja Christian Krukemeyerin ajotapaseuranta paljasti myös, että peräti 89 prosenttia hänen tekemistään vaihteensiirroista voitiin luokitella “taloudellisiksi”. Kuljettaja oli oppinut hyödyntämään erinomaisesti PPC-vakionopeusäätimen tarjoamia mahdollisuuksia, minkä seurauksena Actros liikkui usein polttoainetta säästävässä Eco Roll –rullausmoodissa. Lisäksi hän osasi hyödyntää Actrosin kahta jarrutusjärjestelmää mallikelpoisesti niin, että jarrut eivät tarpeettomasti rasittuneet käytössä.

Fuel Duel –testaus käyntiin keväällä myös Suomessa

Suomessa Fuel Duel –vertailut käynnistyivät 13.4.2015, kun Riihimäellä sijaitseva Okline Oy sai kahdeksi viikoksi käyttöönsä Actros 1845 LS 4x2 –puoliperävaunun vetoauton. Toukokuussa testeihin saatiin myös Actros 2551L 6 x2 kokosivuaukeava FNA –malli. Lisätietoja testauksesta löytyy osoitteessa www.fuelduel.fi.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Jouni Kummala, myyntijohtaja, kuorma-autot puh. 010 569 3604, jouni.kummala@veho.fi

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Juha Ruotsalainen, johtaja, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 0500 204081, juha.ruotsalainen@veho.fi