”Huhut tuotantoni päättymisestä ovat vahvasti liioiteltuja”

• Vuodesta 1979 lähtien on valmistettu yli 300 000 G-sarjan autoa
  • G-sarjalla on Mercedes-Benz henkilöautojen pisin yhtenäinen tuotantokaari
  • Tuotanto jatkuu uudella mallilla, joka esitellään Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa
  • Nyt esitellään ikonisen maasturin sisätilojen uusi design

Ikoniset elementit palvelevat edelleen hyvin todellisen monikäyttötaiturin tarkoitusperiä ja antavat G-sarjalle sen ainutlaatuisen ilmeen. Kaikki nämä elementit löytyvät myös tulevasta uudesta G-sarjasta: tuttu ovenkahva ja tyypillinen oven sulkeutumisääni, kylkien vankat kolhusuojalistat, takaoveen sijoitettu varapyörä ja korostetut vilkkujen kotelot. Nämä ovatkin ainoat tarkalleen vaihtokelpoiset osat edeltäjän kanssa. Juuri tämäntyyppiset ominaisuudet yhdistettynä maasturin kulmikkaisiin linjoihin määrittävät auton erityisen ulkonäön.

"Jokainen uusi G-sarja on testattava Schöcklillä."

Tämä motto oli vaatimuslistan kärjessä silloin, kun tätä maastureiden klassikkoa alettiin suunnitella uudelleen. Schöckl on Itävallassa sijaitsevan Grazin vuoristoalueen yksi huippu, jota Mercedes-Benz käyttää kovaan – toisinaan lähes armottomaan - testaamiseen, ja josta jokaisen maasturin on kyettävä selviytymään. Tämän vuoksi jokaisessa G-mallissa on Schöckl-huipun muotoinen sertifiointimerkki B-pilarin jalustassa.

Sisätila: ylellinen ja samalla autenttinen

Selvää on myös, että kyseessä on autolegendan nykyaikainen tulkinta. Tämä käy ilmi muun muassa auton selkeistä, geometrisistä linjoista: G-sarjan autoon noustessa paljastuu, että ulkopuolen selkeät tyylielementit jatkuvat sisätiloissa. Esimerkiksi pyöreiden ajovalojen muoto heijastuu uusituissa raitisilmasuuttimissa. Ikonisten vilkkujen muotoilu puolestaan löytyy sisätilasta kaiuttimien muodoista.

G-sarjan tuntomerkkejä ovat edelleen oikean etuistuimen edessä oleva tartuntakahva ja selkeään paikkaan sijoitetut, kromisomisteiset tasauspyörästölukkojen katkaisimet. Molempia on sijoitettu uuteen kojetauluun pikkutarkasti samalla perinteiset piirteet säilyttäen.

G-sarjan kuljettajat voivat ohjata multimedia- ja viihdejärjestelmää niin, että käsiä ei tarvitse irrottaa ohjauspyörästä. Ohjauspyörän kosketusherkät Touch Control -painikkeet reagoivat pyyhkäisyliikkeisiin älypuhelimista tuttuun tapaan. Tuntoaisti-impulssien ja kaiuttimista kuuluvan palautteen ansiosta kuljettaja voi käyttää touchpad-kosketuslevyä niin, että katseen voi pitää jatkuvasti ajotiessä. Kuljettajalla on uusitun ohjauspyörän takaa erinomainen näkyvyys joka puolelle.

Selkeässä ja täysin uusitussa kojelaudassa on mittaristo, jossa on vakiovarusteena ajattoman putkimaiset analogiset mittarit. Klassisten pyöreiden mittarien ystävät eivät siis tule pettymään uuteen G-sarjaan. Uuden E- ja S-sarjan tapaan G-sarjaan on tarjolla lisävarusteena vaihtoehtoinen kojelauta, jossa on kookas Widescreen Cockpit-näyttö. Widescreen sisältää virtuaaliset mittarit kuljettajan näkökentässä ja keskikonsolin yläpuolelle sijoitetun keskusnäytön. Kaksi 12,3-tuumaista näyttöä muodostavat ikään kuin yhden laajakuvanäytön yhteisen lasisuojuksen alla. Valittavana on kolme erilaista E- ja S-sarjassa tuttua näyttötyyliä: "Classic", "Sport" ja "Progressive". Näyttötyylien sisällä oleellisten tietojen ja näkymien asetuksia voi mukauttaa omien tarpeiden mukaan.

Korkealaatuiset materiaalit ja erinomainen mukavuus

Helposti tunnistettavien ominaispiirteiden ja laadukkaiden varusteiden ansiosta G-sarja on aina onnistunut yhdistämään maastoajo-ominaisuudet ja ylellisyyden sopusointuisella tavalla. G-sarja on klassisen elegantti auto jo vakiovarusteisena. Siitä pitävät huolen muun muassa ajattomat ja aidot kuvioidut jalopuusomisteet. Sen tyyliä muovaavat runsas laadukkaan metallin tai hiilikuidun käyttö sekä nahkaistuimet.

Ovet ovat erittäin vankat. Ne ovat selvä todistus G-mallin yhdestä tunnusmerkistä, joka on käytännöllisyys. Säilytystilakonseptia on uudistettu reilusti. Monet uudet säilytystilat varmistavat, että kaikille tavaroille löytyy oma paikkansa. Kyynärnojan alta löytyy esimerkiksi valaistu lokero pikkutavaroille kuten nenäliinoille, aurinkolaseille tai kenties purukumille. Tähän paikalle on saatavana lisävarusteena langaton latauspiste. Touchpad-kosketuslevyn etupuolella keskikonsolissa on kaksi irrotettavaa mukitelinettä ja taso pikkutavaroille. Kumpaankin takaoveen mahtuu 1 litran suuruinen pullo. Takaistuimen selkänoja on säädettävä, joten monikäyttöisyys on mahdollisimman laaja, ja näkyvyys takasivuikkunoista parempi.

Kasvaneen G-sarjan uudistuneet mitat hyödyttävät paitsi kuljettajaa myös toisella istuinrivillä istuvia matkustajia.

Tärkeimmät tiedot yhteenvetona:

Kuvaus  Ero
Jalkatila – edessä   +   38 mm
Jalkatila – takana   +  150mm
Hartialeveys – edessä   +   38 mm
Hartialeveys – takana   +   27 mm
Kyynärpääleveys - edessä    +   68 mm
Kyynärpääleveys – takana   +   56 mm

Takaistuimet voi kääntää eteen kolmena erisuuruisena osana: kokonaan (100 prosenttia), 60 prosenttia ja 40 prosenttia. G-sarjan uusissa istuimissa on vakiovarusteena lukuisia mukavuustoimintoja, joista esimerkkejä ovat kuljettajan istuimen muistitoiminto, istuinlämmitys edessä ja takana sekä luksuspääntuet edessä. Nahkaverhoillut istuimet ovat vakiovaruste. Ajomukavuutta voi parantaa vielä tästäkin aktiivi-monisäätöistuinpaketin avulla. Monisäätöistuimien ohella paketti sisältää lukuisia hierontatoimintoja, istuintuuletuksen ja erityisen nopean istuinlämmityksen. Pakettiin kuuluvat myös sähkötoimisesti säädettävä ristiseläntuet kuljettajalle ja etumatkustajalle.

Maasturilegenda vuodesta 1979

G-sarja on luksusmaastureiden ehdoton huippumalli. Sen lisäksi, että sillä on henkilöautojen mallisarjoista pisin tuotantokaari Mercedes-Benzin historiassa, se on myös kaikkien kolmisakaraista tähteä kantavien SUV-autojen esi-isä – siksi kaikki Mercedes offroad -mallit kantavat nimessään G-kirjainta.

Alkujaan vuonna 1972 Daimler-Benz AG:n ja Steyr-Daimler-Puchin välisenä yhteistyösopimuksena Itävallan Grazissa alkanut yhteistyö on kasvanut tarinaksi, jota nykyään maustavat monet superlatiivit ja merkittävät virstanpylväät. Samoin kuin tuohon aikaan G-sarja valmistetaan yhä suurelta osin käsityönä Grazin kaupungissa.

Muotoilun ensiaskelista alkaen kyseessä ei ollut mikään tavanomainen cross-country-auto. Tuotannon suunnittelijat, designerit ja insinöörit suunnittelivat auton, joka tarjosi lyömättömän yhdistelmän luotettavuutta, vankkaa rakennetta ja erinomaisia maastoajo-ominaisuuksia. Tästä huolimatta auto vetosi asiakkaisiin myös täysiveroisena, miellyttävänä, ainutlaatuisena ja ennen kaikkea turvallisena vapaa-ajan autona.

Markkinoille tulon hetkellä keväällä 1979 autoon oli valittavissa neljä eri moottoria, tehoiltaan 53 kW/72 hv ja 115 kW/156 hv väliltä. Korimallit olivat Cabriolet lyhyellä akselivälillä sekä Station Wagon -mallit, joita oli tarjolla sekä lyhyellä että pitkällä akselivälillä. Vuonna 1989 mallisarjan 463 autot edustivat maastureiden kehityksen alkuhetkeä, jossa painopiste ei ollut enää yksinomaan teknisen edistyksen vauhdissa pysyminen. Tämä oli kehityskulku, joka toi mukanaan myös alati kasvavan fanijoukon ja joka korosti auton luonnetta ainutlaatuisena joka paikan autona. Vuodesta 1993 alkaen auton virallisena nimenä on ollut G-sarja.

Kesällä 2017 koitti hetki, jolloin 300 000 G-sarjan autoa oli valmistunut tuotantolinjalta Grazissa. Tuon maalilinjan ylitti Mercedes-Benz G 500, ulkovärinä designo mauritiuksensininen metalliväri, jossa oli mustat nahkaistuimet ja kontrastiväliset valkoiset ompeleet. Autossa oli runsaasti maastoajovarusteita, muun muassa takana all-terrain-renkaat 16-tuumaisilla vanteilla ja tukeva kattoteline. Juhla-auto lähti kesällä uuteen seikkailuun. G-sarjan fanit kaikkialla maailmassa saivat osallistua auton varusteiden kokoamiseen. He äänestivät suosikkivarusteitaan G-sarjan virallisilla Facebook-sivuilla. Tämän 300 000 valmistetun G-sarjalaisen rajan rikkoneen autoyksilön tulevia matkoja voi seurata sosiaalisessa verkossa.

Uusi G-sarja esitellään North American International Auto Show (NAIAS)
-autonäyttelyssä Detroitissa tammikuussa 2018.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi