Kompaktiautomallisto kiinnostaa Suomessa ja maailmalla

• Mercedes-Benzillä oli maaliskuussa lähes 10 prosentin kasvussa

• Mercedess-Benzillä yli neljänneksen osuus taksimarkkinoista

• Uusi Vito piti Mercedes-Benzin pakettiautokaupan kolmosena

• Mercedes-Benzillä 19 prosentin osuus kuorma-autoista

• Uusi GLE ja AMG-versiot esittäytyvät New Yorkin autonäyttelyssä

• Pääjohtaja Dr Dieter Zetsche: ”Kasvustrategiamme tuottaa hedelmää, mutta…”

• Mercedes-Benzin kompaktimalleja myyty jo neljä miljoonaa

• Kymmenen uutta lataushybridiä vuoteen 2017 mennessä

• Mercedes-Benzille kaksi Red Dot -muotoilupalkintoa

• Mercedes-Benzin ja Setran linja-autot talvitesteissä Napapiirillä

• Uudet Unimogit nostavat entisestään maastosuorituskyvyn tasoa

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes-Benz oli maaliskuussa lähes 10 prosentin kasvussa

Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja myytiin maaliskuussa 457 kappaletta, mikä toi 4,1 prosentin markkinaosuuden. Kasvua edellisvuoden maaliskuuhun kertyi 9,6 prosenttia. Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana on myyty yhteensä 1378 uutta Mercedes-Benziä. C-sarjan kasvu jatkuu vahvana, maaliskuussa myynninkasvu oli 68,5 % ja alkuvuonna 38 % suurempi edellisvuoteen verrattuna. Maaliskuun myydyimmät mallit olivat C-, A- ja B-sarjat (182, 62 ja 48 kpl). Dieseleissä Mercedes-Benz on koko alkuvuonna maan 6. suosituin merkki 7 prosentin osuudella, sillä kaikista myydyistä autoista dieselkäyttöisiä oli 797 kappaletta. Maaliskuussa dieselmyynnin suosituimmat olivat C- ja E-sarjat (87 ja 36 kpl).

Mercedes-Benzillä yli neljänneksen osuus taksimarkkinoista

Mercedes-Benz on myynyt alkuvuonna taksikäyttöön 222 uutta autoa, ja merkin markkinaosuus on 27,4 prosenttia. Taksikaupassa maaliskuu oli poikkeuksellisen hiljainen, sillä alan koko myynti oli yhteensä vain 43 autoa. Näistä Mercedes-Benzejä oli 10 kappaletta. Kolmen kuukauden jälkeen E-sarja on yhä maan suosituin taksimalli 150 autolla ja 18,5 prosentin markkinaosuudella. Kymmenen suosituimman taksimallin joukkoon mahtuvat myös Sprinter (30 kpl) ja C-sarja (27).

Uusi Vito piti Mercedes-Benzin pakettiautokaupan kolmosena

Mercedes-Benz oli sekä maaliskuussa että koko alkuvuoden aikana maan 3. suosituin pakettiautomerkki ja säilytti näin entiset asemansa. Pääasiassa uutta Vitoa ja Sprinteriä myytiin maaliskuussa 155 ja tammi-maaliskuussa yhteensä 363 kappaletta, joka toi 12,3 prosentin markkinaosuuden vuoden 1. neljänneksellä. Uusi Vito oli 246 kappaleen myynnillään maan 3. kysytyin pakettiautomalli ja Sprinter 102 kappaleella sijalla 6. Viton menekki lisääntyi neljänneksellä vuoden 2014 alkuun verrattuna.

Mercedes-Benzillä 19 prosentin osuus kuorma-autoista

Tammi-maaliskuussa reksiteröitiin yhteensä 113 Mercedes-Benz-kuorma-autoa, ja markkinaosuus oli 19,2 prosenttia. Mercedes-Benz oli näillä luvuilla kolmanneksi myydyin kuorma-automerkki. Kevyissä 3,5–6-tonnisissa kuorma-autoissa Mercedes-Benz oli selvä markkinajohtaja 37 auton menekillä ja 47,4 prosentin markkinaosuudella. Raskaita yli 16-tonnisia kuorma-autoja (Actros, Arocs ja Antos) Mercedes-Benz myi 58 kpl. Alkuvuonna Suomessa myytiin lisäksi 37 kappaletta alle 8-tonnisia ja 7 tätä raskaampia Mercedes-Benz-linja-autoja. Kevyissä linja-autoissa Mercedesin markkinaosuus oli 64,9 prosenttia.

Uusi GLE ja AMG-versiot esittäytyvät New Yorkin autonäyttelyssä

Mercedes-Benz esittelee New Yorkin autonäyttelyssä pääsiäisen tienoilla perusteellisesti uudistuneen GLE-sarjan (aikaisemmin Mercedes-Benz M/ML). GLE:ssä on viisi 4-, 6- ja 8-sylinteristä moottorivaihtoehtoa, joiden keskikulutus ja päästöt ovat laskeneet keskimäärin 17 prosenttia. Saatavana ovat myös plug-in-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic sekä Mercedes-AMG GLE 63 ja Mercedes-AMG GLE 63 S. Näyttelystä alkaa myös uuden smart fortwon myynti Yhdysvalloissa. Euroopassa jo koetulle smartin suosion kasvulle on hyvät edellytykset myös Pohjois-Amerikassa, sillä autojen yhteiskäyttöön perustuva smartin car2go-palvelu toimii jo 14 alueen suurkaupungissa.

Pääjohtaja Dr Dieter Zetsche: ”Kasvustrategiamme tuottaa hedelmää, mutta…”

Daimler AG:n 5500 osakkeenomistajaa kokoontui Berliiniin 1.4. vuosikokoukseen, joka päätti myös yhtiön osingonjaosta. Osinkoja jaetaan (hallituksen esityksen mukaisesti) 2,45 euroa/osake eli yhteensä 2,6 miljardia euroa. Summa vastaa 37,6 prosenttia Daimlerin viime vuoden 7,3 miljardin euron voitoista. Viime vuonna osingon suuruus oli 2,25 e/osake, yhteensä 2,4 miljardia. ”Kasvustrategiamme kantaa selvästi hedelmää, mutta emme ole vielä tyytyväisiä siihen mitä olemme saavuttaneet”, pääjohtaja Dr Dieter Zetsche summasi. Viime vuonna Mercedes-Benz lanseerasi kahdeksan kokonaan uutta tai uudistettua henkilöautomallia, ja tänä vuonna tahti on sama. Mercedesin mallisto onkin tällä hetkellä keski-iältään nuorin saksalaisten premium-autonvalmistajien joukossa.

Mercedes-Benzin kompaktimalleja myyty jo neljä miljoonaa

Mercedes-Benzin valmistamia kompaktiluokan automalleja on myyty vuodesta 1997 alkaen jo yli neljä miljoonaa. A-, B-, CLA- ja GLA-sarjojen mallit kiinnostavat asiakkaita niin, että Länsi-Euroopassa lähes joka toinen ne valitseva asiakas on Mercedesille uusi. ”Kompaktiluokkamme saama vastaanotto on ollut erinomainen. Viime vuonna luokan myynti kasvoi 25 prosenttia yhteensä 463 000 autoon”, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Ola Källenius kiittelee. Kompaktiluokan malleista A-sarjaa on valmistettu myös Valmet Automotivella Uudessakaupungissa elokuusta 2013 lähtien. Luokan uusin tulokas CLA Shooting Brake sai ensimmäisenä myyntiviikonloppunaan erinomaisen vastaanoton, sillä Saksassa malli keräsi autokauppoihin heti yli 100 000 kiinnostunutta asiakasta.

Kymmenen uutta lataushybridiä vuoteen 2017 mennessä

Mercedes-Benz aikoo lisätä ladattavien plug-in-hybridimallien osuutta autovalikoimissaan merkittävästi. Vuoteen 2017 mennessä yhtiö aikoo esitellä kymmenen uutta lataushybridivaihtoehtoa – siis uuden mallin noin neljän kuukauden välein. Uusimmat tulokkaat sarjassa ovat C 350 e sekä M-sarjan seuraajan GLE-sarjan GLE 500 e 4Matic –malli. ”Lataushybrideissä yhdistyvät kahden ajotavan parhaat puolet: kaupunkiajo on mahdollista sähköisesti, ja pidemmillä matkoilla polttomoottorin suorituskyky pääsee oikeuksiinsa”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Dr Thomas Weber perustelee. Vuonna 2014 Mercedes-Benzin Eurooppaan valmistaman automalliston keskimääräinen CO2-päästö oli vain 129 g/km, mikä vastaa 5,1 litran keskikulutusta/100 km. Päästö- ja kulutustaso on tippunut noin 40 prosenttia vain kahden autosukupolven aikana.

Mercedes-Benzille kaksi Red Dot -muotoilupalkintoa

Mercedes-Benz saavutti kaksi arvostettua Red Dot –muotoilupalkintoa, kun eri teollisuudenalojen tuotteiden paremmuutta arvioitiin jo peräti 60. kertaa. Oman sarjansa voittaja Best of the Best –tunnustuksella oli Mercedes-AMG GT poikkeuksellisen onnistuneen muotoilunsa ja suunnittelunsa ansiosta. Toinen Red Dot –mainesanalla palkittu oli 3. sukupolven smart fortwo. Kilpailusarjoihin otti osaa kaikkiaan 1994 valmistajaa ja muotoilijaa yhteensä 56 maasta, ja arvioitaviksi asetettiin yhteensä 4928 tuotetta.

Mercedes-Benzin ja Setran linja-autot talvitesteissä Napapiirillä

Jäätä, lunta, 25 asteen pakkasia ja jopa 186 pakkaspäivää vuodessa. Siinä puitteet Mercedes-Benzin ja Setran linja-autojen talvitesteille, jotka ovat olleet käynnissä Ruotsin Arvidsjaurissa ja Arjeplogissa sekä Suomessa Rovaniemellä. Vaativat olosuhteet ovat mannaa testiryhmille, jotka ovat arvioineet käyttökokeissa linja-autojen voimansiirron, jousituksen, komponenttien ja valmistusmateriaalien laatua ja kestävyyttä. Rovaniemellä on toteutettu jarrutuskokeita 800 metriä pitkällä radalla ja kaikilla alustoilla: lumi- ja jääpinnalla sekä kuivalla asfaltilla. Käytössä on ollut myös halkaisijaltaan 280-metrinen kitkaympyrä sekä myös vaativia mäkiosuuksia sisältävä käsittelyrata.

Uudet Unimogit nostavat entisestään maastosuorituskyvyn tasoa

Kaikkiin maasto-oloihin soveltuvat uudet Mercedes-Benz Unimog-mallit U 4043 ja U 5023 eivät tingi suorituskyvystä, ympäristöystävällisyydestä ja tehokkuudesta. Tarjolla on tehokkain toistaiseksi näissä ajoneuvoissa käytetty moottori: 4-sylinterinen, 5,1-litrainen Mercedes-Benz OM 934 BlueTec 6, joka kehittää 170 kW (231 hv) tehon ja 900 Nm väännön. Keskimoottoriratkaisun ansiosta painopiste on alempana, vaikka maavara on kasvanut. Vaihteiston vaihtoajat ovat entistä lyhyemmät ja huoltovälit pidemmät Moottorijarrutus kehittää jopa 180 kW jarrutusvoiman. Ohjaamo on 120 milliä aikaisempaa pidempi ja hieman entistä korkeampi, joten käytettävyys ja istuinergonomia ovat nousseet uudelle laatutasolle. Saatavana on myös jopa 7-paikkainen miehistöhytti.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi, www.vehotrucks.fi ja http://media.daimler.com/. Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi