Korjaus: SUV-luokan moniottelija GLA-malli esittäytyy

• Muotoilu: Aerodynaamisesti hiottu, Cd-arvo vain 0.29
  • Suorituskyky: Saatavana uusimman sukupolven 4Matic-neliveto
  • Taloudellisuus: Kulutus alhaisimmillaan vain 4,3 litraa/100 km

Uuden Mercedes-Benz GLA:n 1. kuvat:

• Korjaus:  GLA-mallin 4Matic-neliveto ei ole jatkuva. Malliin on valinnaisvarusteena saatavana uusimman sukupolven 4Matic-neliveto, jossa vetosuhde vaihtelee reaaliajassa etu- ja taka-akselin välillä.

Mercedes-Benzin uusi GLA on todellinen monitaituri. Kompaktiluokan SUV-tulokas taipuu ketterästi niin jokapäiväiseksi käyttöautoksi kuin kumppaniksi vaativimmillekin maasto-osuuksille. GLA on jo neljäs tulokasmalli tähän nopeasti kasvavaan autoluokkaan uusien A- ja B-sarjojen sekä CLA Coupén lisäksi. Vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla näitä kolmea mallia myytiin yhteensä yli 173 000 kappaletta, ja niiden myynti maailmanlaajuisesti kasvoi 58 prosenttia.

GLA on samalla jo viides edustaja Mercedesin SUV-luokan mallistossa. Tulokasmallin sekä jo esiteltyjen GLK:n, ML:n, GL:n ja G:n ansiosta Mercedes-Benz voi tarjota laajimman SUV-malliston kuin mikään toinen eurooppalainen premium-autojen valmistaja.

Mercedes-Benzin pienimmän SUV-mallin mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 4417/1804/1494 milliä. Tavaratilan koko vaihtelee 421–836 litraan istuinten asennosta riippuen. Takaistuimen selkänojat voi taittaa kokonaan alas, ja myös niiden istumakulmaa voi säätää. Valinnaisvarusteena GLA:han saa automaattisesti avautuvan takaluukun.

GLA esitellään Frankfurtin autonäyttelyssä 12.–22.9, ja sen myynti alkaa loppuvuoden aikana, autot ehtivät jälleenmyyjille 2014 aikana.

Neljä nelisylinteristä moottorivaihtoehtoa sekä huippuluokan turvavarustus

Mercedes-Benz GLA:n muotokieli henkii itsevarmuutta, premium-luokan laatua ja ekotehokasta suorituskykyä. Mallin ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on ainoastaan 0.29. Lukemaan on päästy muun muassa optimoimalla A-pilarit ja taustapeilien kehykset, alustapaneloinnilla sekä takaspoilereilla molemmilla sivuilla. Sisällä pinta- ja verhoilumateriaalit on valittu huolella korostamaan auton laatuluokkaa ja käyttömukavuutta. Kaksiosainen kojelauta ja 3-puolainen ohjauspyörä viestivät suorituskyvystä ja ajamisen ilosta. Varustetasot ovat Style, Urban, AMG ja Exclusive; lisäksi tarjolla on SUV Style –varustepaketti.

GLA:n pienin keskikulutus on ainoastaan 4,3 l/100 km (GLA 200 CDI), mikä vastaa vain 114 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Sarjan nykyaikaiset nelisylinteriset moottorit on varustettu turboahtimella ja suorasuihkutuksella, ja ECO start/stop-toiminto on vakiovaruste. Vaihteistoina käytetään 6-vaihteista käsivalintaista tai 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteistoa (vakiovaruste GLA 250:ssä, GLA 220 CDI:ssä sekä 4Matic-malleissa). Malliston voimakkain GLA 250 4Matic kiihtyy 0–100 kilometriin 6,5 sekunnissa ja saavuttaa 235 kilometrin huippunopeuden; silti kulutus jää vain 7,1 litraan/100 km ja CO2-päästöt 151 grammaan/km.

Mercedes-Benz GLA:n moottorivaihtoehdot:

Malli GLA 200 GLA 250GLA 2504MATIC GLA 200 CDIGLA 200 CDI4MATIC GLA 220 CDIGLA 220 CDI4MATIC
Sylinterit rivi-4 rivi-4 rivi-4 rivi-4
Iskutilavuus (cm3) 1595 1991 2143 2143
Teho (kW/hv/rpm) 115/156/5300 155/211/5500 100/136/ 3600–4000 125/170/ 3600–4000
Vääntö (Nm/rpm) 250/1250–4000 350/1200–4000 300/1400–4000 350/1600–3200

GLA:n etuakselilla on McPherson-tyyppinen jousitus ja takana monivarsituenta niin, että pitkittäis- ja poikittaissuuntaiset liikeradat on erotettu toisistaan. Pyöräntuenta perustuu alumiinirakenteeseen, ja autossa on sähkömekaaninen ohjaustehostus. Malliin on valinnaisvarusteena saatavana uusimman sukupolven 4Matic-neliveto, jossa vetosuhde vaihtelee reaaliajassa etu- ja taka-akselin välillä. Järjestelmä takaa huippuluokan turvallisuuden sekä erinomaisen taloudellisuuden kaikissa ajo-olosuhteissa.

GLA:n 4Matic-malleissa on vakiovarusteina DSR-alamäkihidastin sekä vaihteiston off-road-tila. Kaikissa GLA-malleissa vakiovarusteita ovat esimerkiksi Attention Assist –vireystila-avustin sekä peräänajokolareita estävä Collision Prevent Assist –törmäysavustin mukautuvalla jarrutoiminnolla. CPA-järjestelmä ehkäisee törmäyskolareita jo 7 km/h nopeudesta lähtien. Distronic Plus –etäisyysavustimen (valinnaisvaruste) yhteydessä järjestelmä mahdollistaa automaattisen jarrutuksen jopa 200 km/h nopeudesta. GLA:han ovat saatavina myös esimerkiksi ajotilanteeseen mukautuvat kaukovalot sekä aktiivinen kaista-avustin.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/ (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi