Maailman ensi-illassa käänteentekevä Mercedes Concept A-sarja

Mercedesin kokonaan uusi, erottuvasti muotoiltu teknologinen edelläkävijä;        Concept A-sarja.Myös SLK Roadster, uudistunut C-sarja ja CLS ensiesittelyssä Kiinassa.Ensi kertaa maailmassa kompaktiluokassa törmäysvaroitin ja jarruavustin. Kolmella Mercedes-Benz-mallilla odotetut ensi-illat Kiinassa.B-sarjan F-Cell-polttokennoautojen maailmanympäriajon viimeinen vaihe starttaa Shanghaista 22. huhtikuuta; autot palaavat Pohjois-Euroopan kautta Stuttgartiin.

Auto Shanghai 21.­–28.4.2011

Mercedes-Benz on ollut vuosia nopeimmin kasvava Premium-automerkki Kiinan markkinoilla. Tämä trendi jatkui vuonna 2010, jolloin myynti rikkoi ennätyksiä vuoden jokaisena kuukautena. Uusia Mercedes-Benzejä toimitettiin asiakkaille yhteensä 148 400 kappaletta (2009: 70 100). Tämä tarkoitti 112 prosentin kasvua, ja sen ennakoidaan jatkuvan tänä vuonna.

Concept A-sarja viitoittaa tien Mercedes-Benzin uusiin kompaktiluokan autoihin

Samaan aikaan sekä Shanghaissa että New Yorkin autonäyttelyssä esiteltävä Concept A –sarja julistaa Mercedes-Benzin uuden kompaktiluokan aikakauden alkaneeksi – niin muotoilultaan kuin teknisiltä ratkaisuiltaan. Samaan ylsi aikanaan edellisen A-sarjan prototyyppi, vuonna 1993 esitelty Vision A 93. Concept A-sarjan suunnittelijoiden inspiraation lähteinä olivat tuuli, aaltojen muodot sekä ilmailuteollisuudessa käytetyt ratkaisut. Mallia luonnehtivat pitkä konepelti, matala sivulinja ja linjakas ikkunarivistö. Silhuetissa erottuu kolme selvää linjaa, joista yksi korostaa auton harteikasta, coupémaista muotoilua.

Keula on varsinainen katseenvangitsija, sillä Mercedesin tähtimerkkiä näyttää ympäröivän kokonainen tähtitaivas ja etumaski koostuu metallinhopeisista kuusikulmioista. Tähtitaivas-aihe

toistuu led-ajovaloissa, jotka muodostuvat erillisistä valopisteistä. Huomiovalot koostuvat 90 hopeasomisteisesta valokuidusta, jotka on aseteltu siiven muotoon ajovalojen yhteyteen. Takana vastaavia valokuituja on 120 kappaletta. Auton 20-tuumaiset renkaat jäljittelevät turbiinimoottorin muotoilua.

Laajan panoraama-katon valaisemassa matkustamossa katse hakeutuu välittömästi kojelautaan, joka on lentokoneen siiven muotoinen, taustavalaistu ja päällystetty läpinäkyvällä ja joustavalla tekstiilimateriaalilla. Ilmansuutinten muotoilu muistuttaa suihkukoneiden moottoria, punaisina hohtavat mittaristot puolestaan suihkumoottorin jälkipoltinta. Ilmansuutinten väri vaihtuu valitun ilmastoinnin mukaan: jäähdytettäessä ne ovat siniset, lämmitysasennossa punaiset. Matkustamon värimaailma koostuu titaanin ja hopean sävyistä sekä elegantista beigestä.

Concept A-sarjan toimintoja ohjataan älypuhelimen avulla, joka kytkeytyy telineensä kautta välittömästi auton omaan Comand-multimediajärjestelmään. Kaikki puhelimen toiminnot kuten internet-radio, sähköposti, Twitter ja Facebook näkyvät kuvakkeina kojelaudan monitoiminäytössä, jonka halkaisija on 17,8 senttiä. Toimintoja selaillaan pyöritettävällä monitoiminäppäimellä ja otetaan käyttöön painamalla näppäin alas. Lähellä sarjatuotantoa olevan uutuusnäytön kuva on ainutlaatuisen terävä ja kolmiulotteinen. Valikkokielinä ovat sekä mandariininkiina että englanti.

Etuvetoisen Concept A-sarjan voimanlähteenä on uuden M270-sarjan nelisylinterinen bensiinimoottori, joka on asennettu keulalle poikittain. Suorasuihkutuksen ja turboahtimen ansiosta tämä BlueEfficiency-moottori  tarjoaa huippuluokan suorituskyvyn sekä pienen kulutuksen ja päästötason. Concept A-sarjassa oleva sarjan kaksilitrainen moottoriversio kehittää 155 kW (210 hv) tehon. Voimansiirrosta vastaa Mercedes-Benzin uusi kaksoiskytkinvaihteisto, jossa on seitsemän vaihdetta eteen. Vaihteisto toimii erittäin nopeasti, täsmällisesti ja taloudellisesti.

Concept A-sarjassa on ensimmäisenä kompaktikokoluokan autona maailmassa tutkateknologiaan perustuva törmäysvaroitin, johon on yhdistetty mukautuva Brake Assist –jarruavustin. Järjestelmä vähentää huomattavasti peräänajojen riskiä varoittamalla kuljettajaa sekä ääni- että valomerkeillä lähestyvästä esteestä. Concept A-sarjassa järjestelmää ei ole suunniteltu toimimaan pelkästään kaupunkinopeuksissa, vaan kaikissa ajotilanteissa joihin liittyy peräänajon riski. Mercedes-Benzin arvion mukaan näin voidaan välttää jopa joka viides peräänajokolari ja lievittää joka neljännen vastaavan turman seurauksia.

Kolme Mercedes-uutuutta ensiesittelyissä Kiinassa

Auto Shanghai -näyttelyssä debytoivat Kiinan markkinoilla myös uudistuneet C-sarjan, ja uudet SLK sekä CLS -mallit. Mercedes-Benzin tärkeimmässä myyntimallissa C-sarjassa on yli 2000 uutta osaa ja komponenttia edeltäjäänsä verrattuna. Auton ulkonäköä luonnehtivat keulan entistä voimakkaampi V-muoto ja uudet kirkaslasiset valoumpiot. Kaikki takavetoiset mallit on varustettu ECO start/stop-pysäytystoiminnolla, Keskikulutus on laskenut enimmillään 31 prosenttia. Kuljettajan avuksi ja tueksi on tarjolla kymmenen avustavaa järjestelmää kuten kaukovaloavustin, aktiivinen kaista-avustin sekä Attention Assist –vireystila-avustin.

Kolmannen sukupolven SLK-roadsterin uutuus on panoraama-lasikaton Magic Sky Control –toiminto. Sen avulla katto muuttuu kuljettajan toiveiden mukaan tummaksi tai kirkkaaksi napin painalluksella. Led-etuvalojen ja etulokasuojien tuuletusaukkojen muotoilussa on vaikutteita 1950-luvun 190 SL –mallista. ECO start/stop –pysäytysautomatiikka on vakiovaruste niin ikään kaikissa SLK-malleissa. Neli- ja kuusisylinteristen moottorien kulutus on laskenut jopa neljänneksellä. SLK:n turvavarustelu on kattava, sillä esimerkiksi Attention Assist –vireystilavalvonta on vakiovaruste.

Ylellinen neliovinen Mercedes-Benz CLS –coupé luo uudet mahdollisuudet edustusluokan auton sisätilojen personointiin. Voimakkaasti kolmiulotteiseksi muotoiltuun ja lähes viisi metriä pitkän coupé-mallin matkustamoon on tarjolla viisi väri- ja viisi puusomistevaihtoehtoa sekä kolme erilaista nahkaverhoilua. CLS:ssä esitellään ensi kertaa Premium-luokassa uusi sähkömekaaninen Direct-Steer-ohjausjärjestelmä, jossa ohjaustehostus vaihtelee ohjauskulman mukaan. Uutuutena autoon saa täysin led-valoilla toteutetut ajovalot. Valoyksikkö koostuu tällöin 71 erillisestä led-valosta, joiden avulla on toteutettu paitsi lähi- ja kaukovalojen, myös vilkkujen ja seisontavalojen toiminnot.

Polttokennoautojen viimeinen etappi starttaa Shanghaista

Mercedes-Benz B-sarjan kolmen vetypolttokennokäyttöisen F-Cell-version maailmankiertueen viimeinen, 40 päivän mittainen etappi starttaa Shanghaista 22. huhtikuuta. Noin 14 000 kilometrin pituinen reitti johtaa Beijingin, Almatyn, Astanan, Moskovan ja Pohjois-Euroopan kautta takaisin Stuttgartiin, josta autot aloittivat maailmanympärimatkansa 30. tammikuuta.

Vetyvoimalla ajettava 30 000 kilometrin mittainen reitti kulkee neljän mantereen ja 14 valtion kautta 125 vuorokauden aikana. Kiertueen tarkoitus on osoittaa, että vetypolttokennoteknologia on kypsä ja käyttökelpoinen ratkaisu auton voimanlähteeksi. Samalla alleviivataan tarvetta vedyn tuotanto-, jakelu- ja siirtoteknologioiden rakentamiseksi.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia ja lisätietoja tiedotteen liitteenä ja

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,