Mercedes – Benzin turvallisuusjärjestelmä palkittiin

Tiedotusvälineille 24.1.2011

Julkaistavissa heti

Mercedes – Benzin turvallisuustyön edistyksellisyys tuottaa tulosta. Belgialaiset autotoimittajat palkitsivat uuden turvallisuusjärjestelmän päälleajojen ja törmäysten estämiseksi maineikkaalla kunnianosoituksella ” FuturAuto 2011 ”.

FuturAuto palkinto jaetaan vuosittain edistyksellisille kehityssaavutuksille ajoneuvoturvallisuuden, polttoaineenkulutuksen vähentämisen, ympäristön suojelun ja ajomukavuuden alueella. Yhteensä kilpailuun osallistui tänä vuonna 17 ehdotusta. Palkinnonjakotilaisuudessa Hubertus Troska, Mercedes Benz kuorma-autojen johtaja, kutsui aktiivisen jarruassistentin toista sukupolvea johdonmukaiseski kehitysaskeleeksi paremman liikenneturvallisuuden suuntaan. ” Tällä hallintajärjestelmällä, mikä tunnistaa sekä liikkuvat että paikallaan olevat esteet, olemme tehneet Actrosista, maailman turvallisimmasta kuorma – autosta, vielä turvallisemman.

Käytännön kokeissa onnettomuusluvut ovat vähentyneet viidelläkymmenellä prosentilla

Jo ennen markkinoille tuloaan vuonna 2006 aktiivisen jarruassistentin ensimmäinen sukupolvi todisti, että sillä on vahva turvallisuudenlisäämispotentiaali. Tuhannen Actros ajoneuvoyhdistelmän testi osoitti 100 miljoonan ajetun kilometrin jälkeen, että turvallisuusjärjestelmällä varustettujen ajoneuvojen onnettomuusmäärä väheni 50 prosentillä.

Moninkertaisesti palkittu ensimmäisen sukupolven turvallisuuspaketti (esim. Brysselin Autosalongin turvallisuuspalkinto, ADAC-innovaatioiden keltainen enkeli ja Eurooppalainen hyötyajoneuvojen turvallisuuspalkinto) pystyy uudessa sukupolvessa ratkaisevasti parempaan. Tämä uusi aktiivinen turvallisuusjärjestelmä ei vain automaattisesti pidä etukäteen ohjelmoitua turvallisuusväliä edellä ajavaan vaan myös jarruttaa vaaratilanteessa automaattisesti ennen edellä ajavaa hitaampaa estettä. Aktiivinen jarruassistentti 2 tunnistaa myös liikkumattomat esteet, kuten esimerkiksi liikenneruuhkan, ja tekee automaattisen jarrutuksen, jos kuljettaja ei reagoi tarpeeksi ajoissa.

Tutka tunnistaa esteen 150 metrin päästä

Aktiivinen jarruassistentti perustuu skannaavaan tutkajärjestelmään. Tämä tunnistelee 1 – 150 metrin pituudelta ajokaistaa rekan edessä ja seuraa sekä välimatkaa että nopeuseroa edellä ajavaan ajoneuvoon tai liikkumattomaan esteeseen. Jos onnettomuutta ei voida välttää muuttamatta ajotapaa, varoitetaan kuljettajaa ensin optisesti ja sitten akustisesti. Tilanteen vaarantuessa järjestelmä pysäyttää ajoneuvon automaattisesti.

Aktiivinen jarruassistentti 2 toimii luotettavan tutkatekniikan avulla virheettömästi säästä ja valaistuksesta riippumatta. Se on myös ajonopeudesta 8 – 89 km/h riippumatta aktiivinen. Jarruassistentti ei tietenkään aina voi estää onnettomuutta, mutta jarrutusreaktion ansiosta se voi vähentää törmäysnopeutta ja sitä kautta vahinkoastetta ratkaisevasti.

Onnettomuustilastot vahvistavat uudenaikaisten ajonhallintajärjestelmien vaikutuksen liikenneturvallisuuden parantumiseen. Näin on esimerkiksi Dekra todennut, että vuodesta 1970 kuorma-autojen onnettomuuksien määrä on vähentynyt yli 70 % Saksassa. Aktiivinen jarruassistentti kuuluu tehokkaimpiin turvallisuusjärjestelmiin. Tämän palkitsevat  jo monet eurooppalaiset vakuutusyhtiöt. myöntämällä hinta-alennuksia hyötyajoneuvoille, jotka on varustettu tällaisella turvallisuustekniikalla.

www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Rami Ainiala, Veho Group Oy Ab, myyntijohtaja, puh. 010-569 3646, rami.ainiala@veho.fi