Mercedes-AMG GT Concept ihastutti Genevessä

• Mercedes-AMG GT Concept luo suuntaviivat AMG:n seuraavalle 50 vuodelle
  • Konseptimalli antaa esimakua AMG GT –malliston uudesta 4-ovisesta coupesta
  • EQ Power + -voimalinjassa yhdistyvät V8-bensiinimoottori ja sähkömoottori

Mercedes-AMG GT Concept –coupén ensiesittely yllätti ja ihastutti Geneven autonäyttelyn kävijät, ja mallista tuli välittömästi yksi näyttelyn kuvatuimmista ja seuratuimmista uutuuksista. Eikä ihme, sillä konseptiauto viitoittaa vahvasti tietä 50-vuotisjuhliaan viettävän Mercedes-AMG:n seuraaville vuosikymmenille. Kyseessä on kolmas Mercedes-AMG:n täysin itsenäisesti kehittämä urheiluautomalli.

”GT Concept samoin kuin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä esiteltävä AMG Hypercar osoittavat, kuinka me AMG:llä määrittelemme tulevaisuuden suorituskyvyn”, pääjohtaja Tobias Moers huomauttaa. ”Tällä kertaa se tarkoittaa huippumodernin V8-bensiinimoottorin ja huippusuorituskykyisen sähkömoottorin yhdistämistä modulaariseen akkuratkaisuun, joka on sekä äärimmäisen tehokas että hyvin kevyt”, hän jatkaa.

Gorden Wagener: tässä on auto, joka on yhtä aikaa hot ja cool

Mercedes-AMG GT Concept on ainutlaatuinen yhdistelmä urheiluauton suorituskykyä ja hyviä käyttöominaisuuksia ­– esimerkkeinä muunneltava matkustamo, avara tavaratila sekä Fastback-henkinen pitkä ja leveä tavaratilan luukku. Voimakkaasti kaartuvat konepelti ja tuulilasi luovat autolle menohaluja uhkuvan dynaamisen ja lihaksikkaan ilmeen. Punamusta Panamerica-etumaski, matalat etuvalot ja alakulmien ilmanottoaukot henkivät puhdasta voimaa. Auton ainutlaatuinen Hot red –ulkoväri kimmeltää valossa kuin sula metalli. Etumaskin ilmanottoaukot sulkeutuvat automaattisesti kovassa nopeudessa ilmanvastuksen pienentämiseksi. ”Täydelliset mittasuhteet, puristinen muotoilu, aistilliset kaaret: tämä auto on hot ja cool yhtä aikaa”, Daimler AG:n muotoilujohtaja Gorden Wagener määrittää.

Konseptimallin huomiovalot on toteutettu ensimmäistä kertaa käyttämällä nano active –kuituteknologiaa, jolla saadaan aikaan kolmiulotteinen valovaikutelma. Kääntyvän auton vilkkuvalot sykkivät pulssimaisesti ja hyvin nopeasti. Etuvalot koostuvat kahdesta sauvamaisesta, aivan auton eteen suunnatusta lähivalosta ja led-ajovaloista. Takavalot ovat äärimmäisen matalat, ja myös niissä hyödynnetään kolmiulotteista linssirakennetta. Takavaloihin on integroitu jäähdytinmoduuli, joka estää takavaloyksikön kuumentumista.

AMG GT Conceptin taustapeilit on korvattu pienillä mirror cam –kameroilla ilmanvastuksen vähentämiseksi. Auton katto, etuspoilerit, takailmanohjain sekä helmalevikkeet ovat kevyttä hiilikuitua. Pronssisävyiset keraamisten jarrujen satulat erottuvat pyöristä selvästi, ja niihin on stanssattu AMG Carbon Ceramic –tunnus.

AMG Future Performance: hybridivoimaa bensiini- ja sähkömoottoreilla

Mercedes-AMG GT Conceptin voimantuotanto perustuu 4-litraisen V8-biturbo-bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhteistehoon. Kuljettaja voi valita kolmesta ajotilasta eli ajaa joko täysin sähköisesti, pelkästään polttomoottorilla tai molempien yhdistelmällä hybridimoodissa. Hybridi-ajotilassa auto kiihtyy nollasta sataan kilometriin alle 3 sekunnissa, ja järjestelmän yhteisteho on noin 600 kilowattia (820 hv). Sähkömoottori on sijoitettu taka-akselille, jossa se toimii ”boosterina” ja tuottaa voimaa takapyörille osana AMG Performance 4Matic-nelivetoratkaisua. Torque Vectoring –periaatteen mukaisesti nelivetojärjestelmän vääntövoima voidaan kohdistaa erikseen jokaiselle yksittäiselle pyörälle alustan ja ajotilanteen vaatimusten mukaisesti. Tekniikka on sijoitettu autoon siten että etu- ja taka-akselin välinen painojakauma on ihanteellinen 50-50.

Mercedes-AMG:n uuden konseptimallin akusto on kevyempi ja kompaktimpi kuin perinteiset hybridiautojen akkupaketit, mutta samalla niitä huomattavasti tehokkaampi. Akkuratkaisu on skaalattava eli sen kokoa voidaan helposti suurentaa ajoneuvon ja halutun energiasisällön mukaisesti. Akkuja ladataan joko jarrutusenergialla tai polttomoottorin tuottamalla voimalla. Esikuvana on toiminut Mercedes-AMG Petronas F1 –kilpa-auto, jossa käytetään samaa ratkaisua. Tällöin sähkövoimaa on joka tilanteessa käytössä maksimaalinen määrä auton suorituskyvyn varmistamiseksi.

Genevessä esitelty Mercedes-AMG GT Concept on toinen AMG-malli F1-kilpa-auton jälkeen, jonka voimalinjaratkaisu kantaa vaativaa EQ Power + -tunnusta. Tämän merkinnän saavat jatkossa kaikki Mercedes-AMG:n valmistamat hybridiratkaisuun perustuvat urheiluautomallit.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Tuotteeseen liittyviä lisätietoja:

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi