• Veho Oy Ab/

Mercedes-AMG juhlii harvinaista ja näyttävää kaksois-ensi-iltaa Tokion ja Los Angelesin autonäyttelyissä

• S 65 AMG: S-sarjan huippumallissa uusia varusteita ja ylittämätön suorituskyky
  • SLS AMG GT Final Edition: 350 kappaleen erikoissarja kruunaa SLS:n menestyksen
  • Yhteinen ensi-ilta Tokion ja Los Angelesin autonäyttelyissä 20.11–1.12.2013

Mercedes-Benzin S 65 AMG ja SLS AMG GT Final Edition

S 65 AMG kiilaa suoraan suorituskykyisimpien henkilöautomallien kärkeen

Mercedes-Benzin S-sarjan uusi huippuversio S 65 AMG yhdistää yhteen henkilöautomaailman superlatiivit: äärimmäisen hienostuneen ja ylellisen muotoilun ja varustelun sekä luokassaan ylittämättömän moottoriteknologian. Voimanlähteenä käytetään V12-moottorista, kaksoisturboahdettua 6-litraista moottoria, jonka suorituskyky ei jätä kylmäksi 463 kW:n (630 hv) teholla ja 1000 newtonmetrin vääntöarvollaan. Kiihdytys 0–100 kilometriin sujuu 4,3 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.

12-sylinterinen moottori täyttää vaivatta EU6-päästönormit, jotka tulevat voimaan vuonna 2015. Edeltäjään verrattuna keskikulutus on laskenut 2,4 litralla/100 km, ja on nyt 11,9 l/100 km. Vaihteistona on AMG Speedshift Plus 7G-Tronic, jossa on kolme yksilöllistä vaihtamisohjelmaa: C (Controlled Efficiency), S (Sport) sekä M (Manual). C-ohjelman yhteydessä käytössä on aina ECO start/stop-toiminto. Kuten S 63 AMG:ssa, myös S 65 AMG –mallissa käytetään yhtä 78 Ah tehoista litium-ioniakkua, mikä takaa autolle 20 kilon painonsäästön.

Ulkoisesti S 65 AMG näyttää yhtä aikaa sekä ajattoman arvokkaalta että voimakkaan suorituskykyiseltä huippuluokan henkilöautolta. V12-säleikkö, AMG-helmat edessä, sivuilla ja takana sekä AMG-kaksoispakoputket viestivät auton poikkeuksellisesta luonteesta. Sisällä huomion kiinnittävät pehmeä nappanahkaverhoilu, urheiluohjauspyörä sekä analoginen IWC-kello kojelaudassa. Vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi Head-Up-Display- eli HUD-näyttö sekä keskikonsoliin sijoitettu touchpad-ohjain, jonka avulla kuljettaja voi käyttää esimerkiksi äänentoiston ja navigoinnin eri toimintoja.

Vakiovarusteisiin kuuluvat myös AMG-urheilujousitus ja Magic Body Control –alusta, jossa on kaksi asetusta: C (Comfort) ja S (Sport). Mukana on myös S-sarjassa esitelty ainutlaatuinen, stereokameraan perustuva Road Surface Scan –toiminto, jonka avulla jousitus ja alusta säätyvät jo ennakolta kaikkiin edessä oleviin tienpinnan muotoihin ja ajo-olosuhteisiin. Rengaskoko edessä on 255/40 R 20 ja takana 285/35 R 20.

SLS AMG GT Final Edition päättää SLS-malliston menestyssarjan

Vuonna 2009 alkanut Mercedes-Benz SLS AMG –malliston laajeneminen päättyy Tokiossa ja Los Angelesissa 20.11. ensi kertaa esiteltävään SLS AMG GT Final Edition –malliin. Autoa valmistetaan ainoastaan 350 kappaleen erikoiserä, ja myynti alkaa maaliskuussa 2014. Auto on saatavana sekä Coupé- että Roadster-mallina. Final Edition –sarjan jälkeen muunkin SLS AMG-malliston valmistus päättyy.

Hiilikuitusävyinen konepelti sekä hiilikuituiset ilmanohjaimet edessä ja takana viestivät SLS AMG GT Final Editionin poikkeuksellisesta luonteesta. Ilman ulostulo konepellin keskellä lisää myös downforcea etu- ja taka-akselilla sekä pienentää korin ilmanvastuskerrointa. Dunlopin Sport Maxx Race –kisarenkaat on kehitetty yksinomaan Mercedes-AMG:lle. Rengaskoko edessä on 265/35 R 19 ja takana 295/30 R 20, ja erikoisrenkaat ovat tässä autossa maksuton lisävaruste. Lisäkontrastia mustiin renkaisiin luovat kirkkaanpunaiset jarrusatulat.

Matkustamossa käytetään mustaa designo Exclusive –nahkaverhoilua, hopeanväristä tikkausta sekä hiilikuitusomisteita. Myös turvavyöt ovat hopeansävyiset. Hiilikuiturakenteisesta keskikonsolista löytyy erikoismallista kertova AMGFINAL EDITION 1–350 –kilpi. AMG Performance –ohjauspyörä on päällystetty ylellisellä alcantaralla.

SLS AMG GT Final Editionin suorituskyky ei jätä ketään kylmäksi. AMG:n 6,3-litraisen vapaasti hengittävän V8-moottorin teho on 435 kW (591 hv)/6800 rpm ja maksimivääntö 650 Nm/4750 rpm. Kiihdytys 0-100 kilometriin kestää vain 3,7 sekuntia, 0–200 kilometriin puolestaan 11,2 sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu 320 kilometriin tunnissa. Vaihteistona käytetään AMG Speedshift DCT-7 –urheiluvaihteistoa, jossa on neljä vaihtamisohjelmaa, Race start –toiminto sekä automaattinen kaksoiskytkintoiminto. AMG Ride Control –alusta perustuu sähköisesti säädettävään vaimennukseen. Kuljettajan käytössä ovat myös Sport- sekä Sport plus –ohjelmat.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Ja tiedotteen kuvat suoraan linkistä:

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi