• Veho Oy Ab/

Mercedes-AMG:n toimittamat Safety Car ja Medical Cart urvaavat alkavankin F1-kauden kisaviikonloput

F1-kauden virallinen turva-auto on toista vuotta peräkkäin SLS AMG. C 63 AMG mukana jo 4. kautta, nyt uudella designilla ja teknologialla. Mercedes-AMG on toimittanut F1-luokan turva- ja lääkintäautot vuodesta 1996.

SLS AMG ja C 63 AMG tositoimissa

Kun Formula 1 –kausi starttaa 25.3 Melbournessa Australiassa, valmiudessa ovat myös Mercedes-AMG:n toimittamat viralliset turva-autot. Kisojen Safety Car on edelleen SLS AMG ja lääkintäryhmän käyttämänä Medical Car C 63 AMG -farmari.

F1-kaudella Safety Carin ohjaamossa nähdään edelleen saksalainen Bernd Mayländer (39), joka on toiminut FIA:n palveluksessa tässä tehtävässä vuodesta 2000 lähtien. Hänen kakkoskuskinaan on englantilainen Pete Tibbets (45). Safety Car hoitaa vastaavat tehtävät myös GP2-sarjan kisoissa sekä Porsche Supercupissa.

F1-Safety Carin moottori, voimansiirto, jousitus ja jarrut vastaavat sarjavalmisteista SLS AMG –mallia. Autoon ei ole tarvinnut tehdä mitään teknisiä tai rakenteellisia muutoksia. Ainoa poikkeus on kokonaan uusi takaäänenvaimentaja, joka helpottaa vapaasti hengittävän AMG V8 –moottorin kaasujenvaihtoa ja takaa katsojille entistäkin syvemmän moottorin äänimaailman. Moottorin teho on 420 kW (571 hv)/6800 rpm ja huippuvääntö 650 Nm/4750 rpm. Näillä voimavaroilla auto kiihtyy 0–100 kilometriin ainoastaan 3,8 sekunnissa. Auto painaa 1620 kiloa, ja paino jakautuu etu- ja taka-akselin välille ihanteellisessa 47/53-suhteessa.

Ulkopuolelta Safety Car erottuu F1-logoista, lasikuituisista sivupeilikoteloista sekä kattokiskosta, johon on integroitu TV-kamera, jonka rakenne ja kiinnitys on optimoitu tuulitunnelissa. Takailmanohjain nousee automaattisesti ylös 120 km/h nopeudessa. Kisatilanteessa käytettävä valotaulu ja sen ohjausmerkit on toteutettu led-valoilla. Takaosassa oleva Safety Car –valotaulu loistaa peräti 700 led-lampun voimin, mikä takaa näkyvyyttä ja turvallisuutta myös sadekelissä. Kyltin vasemmalle puolelle on sijoitettu kamera, jonka avulla ohjaamosta voidaan tarkkailla takana ajavia F1-autoja.

Safety Carin ohjaamo eroaa niin ikään sarjatuotantomallista vain välttämättömin osin. Kuppimaiset AMG-urheiluistuimet 6-pisteisillä turvavöillä takaavat ihanteellisen tuen. AMG Drive Unitin oikealle puolelle on sijoitettu neljä värillistä avainta, joilla säädellään katon valotaulun toimintoja, sekä äänitorvi, jota käytetään saavuttaessa radalle ja poistuttaessa siltä. Kuljettajat voivat seurata kisan kulkua auton kahdesta monitorista. Järjestelmän kautta kuljettajat voivat nähdä täsmälleen samat merkit ja viestit, jotka F1-kisakuljettajatkin näkevät autojensa ohjaamoissa. Jos esimerkiksi radan varrella heilutetaan keltaisia tai vihreitä lippuja, vastaavat led-valot syttyvät ohjaamossa.

Medical Car on valmiudessa jatkuvasti tapaturmien varalta

F1-kisojen virallinen lääkintäauto C 63 AMG -farmari takaa, että ensiapu on perillä missä tahansa rata-alueella välittömästi mahdollisen onnettomuuden sattuessa. Medical Car kiertää ensimmäisen kisakierroksen F1-autojen perässä, koska juuri tällöin autot ajavat kaikkein lähimpänä toisiaan ja onnettomuuksien mahdollisuus on suurin. Autoa ajaa eteläafrikkalainen Alan van de Merwe (31) parinaan virallinen FIA Grand Prix kisalääkäri Gary Hartstein (56) Belgiasta. Erillisillä takapenkeillä istuu aina kaksi paikallisen klinikan lääkäriä. Elvytys- ja hoitovarusteille on autossa runsaasti tilaa 485-litraisessa tavaratilassa.

Tällä kisakaudella käytettävässä C 63 AMG:n uudessa versiossa on alumiininen konepelti sekä uudet jäähdyttimen säleikkö, etuvalot ja AMG-takahelmalevike. AMG Performance Package takaa 6,3-litraiselle V8-moottorille 358 kW (487 hv)/6800 rpm tehon ja farmarimallille 4,5 sekunnin kiihtyvyyden 0–100 kilometriin. Moottorin taotut männät, kiertokanget ja kevytrakenteinen kampiakseli ovat peräisin SLS AMG:stä. Ulkoa Medical Car on erottuu F1-logoista, katon valokiskosta ja välkkyvistä led-valoista edessä ja takana.

Sekä Safety Careja että Medical Careja on valmistettu kaksi kappaletta, jolloin toinen niistä on käytössä vara-autona sekä testausta ja tuotekehitystä varten. Kisaviikonloppujen aikana radoilla päivystää autojen lisäksi kaksi erikoiskoulutettua AMG-mekaanikkoa. Mercedes-AMG on toimittanut F1-kisojen turva- ja lääkäriautot jo 15 vuoden ajan vuodesta 1996 ja C 36 AMG (W 202) –mallista alkaen.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia ja lisätietoja

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,