Mercedes-Benz Actros 3355 6x4 kilpailukalustona Puunkuormaajamestari 2009 -kiertueella

• Vuoden 2009 kuorma-auto Mercedes-Benz Actros Puunkuormaajamestari 2009-kiertueella.
• Maailman vanhimmalla kuorma-automerkillä pitkät perinteet puutavarankuljetuksissa Suomessa.
• Koeajoauto Actros 3355 6x4 täysin automatisoidulla Mercedes PowerShift vaihteistolla

Mercedes-Benz puutavara-autot

Vuoden 2009 kuorma-autoksi valittu Mercedes-Benz Actros on nyt ensimmäistä kertaa mukana puunkuormauksen mestaruuskilpailussa. Mukana on kaksi lähes identtistä Actros 3355 6x4 puutavara-autoa, joista toinen toimii kilpailuautona ja toinen on koeajettavissa koko kiertueen ajan.

Maailman vanhimmalla kuorma-automerkillä Mercedes-Benzillä on vahvat perinteet puutavarankuljetuksissa Suomessa ja maailmalla. Puutavara-autona Actrosin hyvät ajo-ominaisuudet, suuri kantavuus sekä Mercedes-Benzin laatu ja luotettavuus ovat edukseen.

Taloudellisuus toteutuu Mercedes-Benz puutavara-autoissa. Sitä korostavat alhainen omapaino ja suuri kantavuus, pienikulutuksiset ja vääntävät SCR-tekniikaa hyödyntävät moottorit sekä taloudelliseen ajotapaan ohjaava täysin automatisoitu Mercedes PowerShift vaihteisto.

Akselistoratkaisuja on tarjolla erilaisia ja akseleiden lukumäärä on asiakkaan valittavissa. Mercedeksen legendaarinen napavälitteinen teliveto on yhtä kotonaan niin maastossa kuin maantiellä ja tarjoaa erinomaisen liikkeellelähtökyvyn, maavaran ja taloudellisuuden. Helpompiin olosuhteisiin on tarjolla myös yhdellä vetävällä akselilla varustettu 6x2 malli ja erittäin vaativiin olosuhteisiin vetävällä etuakselilla ja kaksinopeuksisella jakovaihteistolla varustettu 6x6 malli, jonka etenemiskyky maastossa on vakuuttava.

Vahva, mutta samalla joustava runkorakenne takaa hyvän liikkumiskyvyn hankalassakin maastossa.

Ainoana raskaana kuorma-automerkkinä Mercedes-Benz tarjoaa moottoritehosta riippumatta lähes kaikkiin malleihin vakiovarusteena täysin automatisoidun vaihteensiirron eli Mercedes PowerShiftin. Se helpottaa kuljettajan työtä merkittävästi ja parantaa samalla taloudellisuutta. Sen monet lisäominaisuudet, kuten esimerkiksi irtiheijaustila ja hidas siirtelytila tekevät siitä erittäin käyttökelpoisen myös maasto-olosuhteissa.

Turvallisuuden tähden ovat sähköohjatut paineilmajarrut olleet Actros puutavara-autoissa vakiovarusteena vuodesta 1997 lähtien.

Monet muut yksityiskohdat, kuten jaloteräksinen pohjapanssari, teräspuskuri, joustavat askelmat ohjaamoon, lämmitettävä tuulilasi, mahtava maavara ja miellyttävä ohjaamo varmistavat Actrosin ylivoimaisuuden rankassa puutavaran ajossa.

Puunkuormaajamestari 2009 -kiertueella koeajettavana Mercedes-Benz 3355 6x4 puutavara-autossa on Alucar puuvarustus, Jonsered nosturi ja Jyki perävaunu. Yhdistelmä on kuormattu täyteen 60 tonnin kokonaispainoon.

Autossa on Mercedes-Benzin OM502LA V8-moottori, jonka teho on 405 kW (551 hv) kierrosluvulla 1800 1/min, vääntö 2600 Nm kierrosluvulla 1080 1/min ja iskutilavuus 15,9 litraa. Vaihteisto on 16 portainen synkonoimaton täysin automatisoitu Mercedes PowerShift G280-16. Lisäksi Telligent –sähköohjatut paineilmatoimiset levyjarrut luistonestolla ja jarruassistentilla.

Mercedes-Benz kuorma-autojen toimintavarmuuden takeena on tiheä huoltoverkosto. Veho Hyötyajoneuvojen 16 omaa korjaamoa ja lisäksi laaja sopimuskorjaamoverkosto varmistavat Mercedes-Benz kuorma-autojen käytettävyyden kaikkialla Suomessa.

Laadun takeena on voimansiirtolinjan kolmen vuoden tai 450.000 km:n takuu. ”Trucks you can trust”.

Puunkuormaajamestari 2009 -kilpailun ja kiertueen järjestävät Veho Hyötyajoneuvojen kanssa yhteistyössä Cargotec Finland Oy ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry. Kaikkiaan 27 paikkakunnalle ulottuva kiertue järjestetään tänä vuonna 24. kerran. Loppukilpailu on 12.6. Oulussa.

www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press

Veho Hyötyajoneuvot, markkinointipäällikkö Rami Ainiala, puh. 010 569 3646, rami.ainiala@veho.fi