Mercedes-Benz avaa uudet tehtaat Puolaan ja Venäjälle

• Tuotantoon tulevat ensi vaiheessa E-sarjan sedan, GLE, GLC sekä GLS
  • Puolan Jaworissa avattava tehdas valmistaa 4-sylinterisiä moottoreita
  • Investoinnin arvo Puolassa 500 ja Venäjällä 250 miljoonaa euroa

Mercedes-Benz on käynnistänyt kahden uuden tehtaan rakentamisen moottori- ja henkilöautotuotantonsa tehostamiseksi. Moskovaan rakennetaan joustavaan tuotantojärjestelmään perustuva henkilöautotehdas, joka käynnistyy vuonna 2019 ja tuottaa henkilöauto- ja SUV-malleja Venäjän kotimarkkinoille. Aloitusmalli on E-sarjan sedan, jota seuraavat nopeassa tahdissa GLE, GLC ja GLS. Tuotannosta vastaa hiljattain perustettu Mercedes-Benz Manufacturing RUS –yhtiö (MBMR), jota johtaa Axel Bense. Puolan Jaworissa aloitetaan puolestaan nelisylinteristen moottoreiden valmistus Mercedes-Benzin henkilöautoihin.

”Henkilöautotehtaan avaaminen Venäjällä on strateginen investointi Mercedes-Benzin tärkeälle markkina-alueelle. Laajennamme paikallista vaikutustamme ja vahvistamme samalla kansainvälistä kilpailukykyämme. Puolan tehdas varmistaa tehokkaiden moottoriemme saatavuuden henkilöautotuotannon tarpeita varten, Mercedes-Benzin tuotantojohtaja Markus Schäfer linjaa.

Jaworiin ja Moskovaan syntyy noin 1500 uutta työpaikkaa

Moskovan tehdas sijaitsee Esipovon teollisuuspuistossa, jossa sille on varattu 85 hehtaarin suuruinen tontti. Tehdas sisältää kaikki autonvalmistuksen vaiheet korituotannosta ja maalaamosta alkaen päätyen autojen kokoamiseen tuotantolinjalla. Tehdas maksaa noin 250 miljoonaa euroa, ja Moskovan seudulle syntyy sen ansiosta yli tuhat uutta työpaikkaa.

”Mercedes-Benz tekee Moskovan seudulle merkittävän investoinnin ja luo korkean teknologian työpaikkoja. Olemme jo valinneet ne oppilaitokset, jota vastaavat tehtaan tarvitsemien asiantuntijoiden kouluttamisesta”, Moskovan kuvernööri Andrei Vorobjov kertoo. Työvoiman rekrytoinnit alkavat loppuvuodesta 2017, ja työntekijöitä perehdytetään uusiin tehtäviinsä myös oppisopimuskoulutuksella Mercedes-Benzin muissa tuotantolaitoksissa.

Jaworissa tehdasalueen koko on noin 50 hehtaaria, ja Daimler investoi rakentamiseen noin 500 miljoonaa euroa. Moottorituotanto työllistää 500 ihmistä, jotka koulutetaan tehtäviinsä Saksan Untertürkheimissa. Osa koulutuksesta tapahtuu Jaworissa saksalaisten asiantuntijoiden johdolla. Tuotannon on määrä käynnistyvä vuonna 2019, ja tehtaalla pyritään CO2-neutraaliin ja resurssitehokkaaseen tuotantoon. Energiantuotannossa hyödynnetään tuuli- ja aurinkovoimaa sekä biokaasua.

Mercedes-Benz hyödyntää uusissa tehtaissaan joustavaan tuotantorakenteeseen perustuvia teknologisia ratkaisuja. Niiden ansiosta samalla tuotantolinjalla kyetään valmistamaan useaan eri ajoneuvoarkkitehtuuriin perustuvia mallisarjoja ja niiden koriversioita sekä useita eri moottoriversioita.

Tehtaiden It-ratkaisuissa hyödynnetään Industry 4.0 –tason ratkaisuja. Moskovan tehdas esimerkiksi yhdistetään täysin Mercedes-Benzin muihin tuotantolaitoksiin, jonka ansiosta tehtaan jokaista järjestelmää ja yksittäistä robottia voidaan ohjata ja ohjelmoida etänä tarpeen vaatiessa. Tehdas toimii paperittomasti, ja maalaamossa syntyvä ylimääräinen lämpö otetaan talteen hyödynnettäväksi energiana muualla tuotannossa.

Mercedes-Benz kasvaa Venäjällä muita premium-merkkejä nopeammin

Mercedes-Benz oli vuonna 2016 Venäjän eniten myyty premium-automerkki, jo neljättä vuotta peräkkäin. Laajan mallistonsa ja jälleenmyyntiverkostonsa ansiosta Mercedes on nelinkertaistanut henkilöautojensa myynnin Venäjällä kymmenessä vuodessa.

Mercedes-Benz Cars Operations vastaa yhtiön henkilöautotuotannosta yhteensä 29 paikkakunnalla ympäri maailmaa. Yhtiön joustava ja tehokas tuotantoverkosto työllistää yhteensä noin 78 000 autonrakentajaa. Yhtiö valmisti viime vuonna yli kaksi miljoonaa Mercedes-Benz- ja smart-henkilöautoa, ja tuotanto kasvoi kuudetta vuotta peräkkäin.

Mercedes-Benzin tuotantojärjestelmän perustana ovat käytössä olevat eri ajoneuvoarkkitehtuurit: etuvetoiset kompaktimallit, takavetoiset mallit kuten C-, E- ja S-sarja, SUV-mallit sekä urheiluautot. Moottori-, vaihteisto-, akseli- ja komponenttivalmistuksesta vastaavaan yksikköön kuuluu useita tehtaita Saksassa sekä tuotantolaitokset Romaniassa ja Beijingissä. Yksikköä johdetaan Saksan Untertürkheimista.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi