Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEfficiency perustaa uuden tuoteperheen

• Mercedes-Benz esittelee Pariisin autonäyttelyssä uuden tehokkaamman ja taloudellisemman nelisylinterisen 2,2-litraisen dieselmoottorin.
• Moottoria eri versioinaan tullaan käyttämään C-sarjan lisäksi E-sarjassa ja Mercedes-Benz GLK:ssa.
• C 250 CDI BlueEfficiency Prime Edition: 150 kW / 204 hv:n teho, 500 Nm vääntö.
• Yhdistetty kulutus ainoastaan 5,2 l/100 km, hiilidioksidipäästöt 138 g/km.
• Kiihtyvyys nollasta sataan 7,0 sekuntia, huippunopeus 250 km/h.
• Herkkä kaasuun vastaavuus ja hienostunut käynti tekevät moottorista kelpo vaihtoehdon painavammille, suuremman iskutilavuuden kuusisylinterisille moottoreille.

Mercedes-Benz C-sarjasta on tullut yleisömenestys. Keväästä 2007, markkinoille tulosta alkaen, uusinta C-sarjaa on myyty maailmanlaajuistesti jo yli 400 000 kappaletta. Luokkansa markkinajohtajan haluttavuus lisääntyy entisestään, kun nyt ensi kertaa esiteltävä moottori näyttää C 250 CDI BlueEfficiency Prime Editionissa, kuinka äärimmäisen pieni kulutus ja suuri teho ovat yhdistettävissä. Ympäristöystävällinen autoilu on mahdollista myös ajamisesta nauttien.

Iskutilavuus 2143 kuutiosenttiä, 150 kW / 204 hv, 500 Nm - nämä avainluvut oikeuttavat moottorin kokoluokkansa kärkeen. Mercedes-Benz 250 CDI BlueEfficiency Prime Edition lyö tällä moottorilla pöytään ennätysalhaisen kulutuksen: 5,2 l/100 km. Samaan ei pysty yksikään vertailukelpoinen auto. Korkeasta huipputehostaan huolimatta myös moottorin vääntöominaisuudet alhaisilla kierroksilla ovat parantuneet edeltäjiin nähden. Näin jokapäiväisessä ajossa on entistä helpompi hyödyntää taloudellista ajotapaa matalilla kierrosluvuilla.

Tämän kaiken lisäksi moottori tulee johtamaan pakokaasujen päästöjen alhaisuudessa jo ennen pakokaasujen jälkikäsittelyä. Se täyttää jo tänä päivänä tulevan EU5-standardin ja sillä on mahdollista saavuttaa myös EU6- ja BIN5-päästötasot. Erinomaiset suorituskyky-, kulutus- ja päästölukemat saavutetaan ainoastaan yhdistelemällä lukuisia innovatiivisia tekniikoita. Näitä ovat esimerkiksi:

• Suurin sytytyspaine 200 baria.
• Neljännen sukupolven yhteispaineruiskutustekniikka, jossa ruiskutuspaine nostettu 400:lla jo 2000 bariin.
• Pietsosähköisesti ohjatut ruiskutussuuttimet: suora suuttimen neulan kontrolli, jolla saavutetaan entistä laajempi ruiskutuksen ajoitus ja tasaisempi käynti.
• Kaksivaiheinen ahtaminen.

Uusi innovaatio on myös moottorin jakopään sijoittaminen taakse. Kun moottori sijoitettu pitkittäin ja konepeitto nousee taakse mentäessä, on mahdollista päästä entistä korkeampaan jalankulkijaturvallisuuteen. Mahdollisessa törmäyksessä konepeiton alle jää paremmin tilaa ennen moottorin kovia rakenteita, kun voimansiirto nokka-akselille on viety moottorin taakse.

Nelisylinterisen dieselmoottorin lupaava tulevaisuus

Uusi moottori on iskutilavuuteensa nähden erittäin kompaktin kokoinen, joten se voidaan asentaa mitä erilaisimpiin moottoritiloihin. Syksystä 2008 alkaen tämä uusi nelisylinterinen korvaa neljä nyt Mercedes-Benzillä käytössä olevaa moottoria. Se voidaan asentaa sekä pitkittäin että poikittain eri mallisarjoihin ja lukuisia tehovaihtoehtoja tulee tarjolle.

Paitsi C-sarjassa, moottori tullaan näkemään E-sarjassa ja Mercedes-Benz GLK:ssa. Mainion suorituskykynsä vuoksi moottori voi korvata suuremman iskutilavuuden kuusisylinterisiä moottoreita painavissa autoissa. Tällainen "downsizing" on erittäin tehokas tapa alentaa polttoaineen kulutusta.

Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEfficiency Prime Edition -mallissa uusi moottori yhdistyy kuusiportaiseen käsivalintaiseen vaihteistoon. Mallin tehokkuutta on parannettu myös esimerkiksi aerodynamiikkaa hienosäätämällä, valitsemalla 10 prosenttia alhaisemman vierintävastuksen renkaat ja varustamalla ohjaustehostuksen pumppu erillisellä venttiilillä, joka sulkee pumpun silloin kun tehostusta ei tarvita.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi