• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz esittelee peräti 20 ympäristöystävällistä automallia Frankfurtissa Bluetec, hybridiratkaisut ja DiesOtto tuovat puhtainta teknologiaa huomispäivän premium-tason autoihin

• Mercedes-Benz esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä seitsemän hybridiautoa viidessä mallisarjassa sekä kahdeksan Bluetec-mallia.
• F 700 –konseptiauton DiesOtto-moottori yhdistettynä hybridivoimanlähteeseen vähentää CO2-päästöt vain 127 grammaan kilometriltä.
• Monet malleista täyttävät EU5-päästöstandardit ja jopa EU6-tason määräykset.

Mercedes-Benz esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä ainutlaatuisen laajan sarjan äärimmäisen taloudellisia ja puhtaita henkilöautomalleja, joissa kuitenkaan ei ole tingitty turvallisuudesta, mukavuudesta ja suorituskyvystä. Uutuusmalleja on peräti 20, joiden joukossa on seitsemän hybridivoimanlähteellä varustettua mallia ja kahdeksan puhdasta Bluetec-dieselversiota.

Kaiken kruunaa konseptimalli F 700, jossa innovatiivinen DiesOtto-moottori toimii yhdessä hybridivoimanlähteen kanssa. Auto kuluttaa vain 5,3 litraa sadalla kilometrillä, mikä rajoittaa CO2-päästöt 127 grammaan kilometrillä. Tämä vastaa käytännössä modernin dieselkäyttöisen kompaktikokoluokan auton kulutusta ja takaa F 700 –luksusmallille luokassaan pienimmät päästöt koko autoilun historian aikana.

Mercedes-Benzin moottoriteknologiset ratkaisut koostuvat toiminnaltaan optimoiduista polttomoottoreista, joihin on liitetty kuhunkin malliin parhaiten sopiva hybridiratkaisu.

Erinomainen esimerkki on S300 Bluetec Hybrid –malli, joka tekee siitä luokassaan tehokkaimman ja puhtaimman premium-luokan automallin. Nelisylinterinen moottori, johon on yhdistetty hybridiyksikkö, tuottaa 165 kW/224 hv yhdistetyn tehon ja 560 Nm väännön ¬– tehon ja voiman, jota aikaisemmin on voitu odottaa lähinnä V8-bensiinimoottoreilta. Kulutus jää kuitenkin 5,4 litraan dieseliä sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa ainoastaan 142 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Tämä on 57 grammaa eli noin 30 prosenttia vähemmän kuin nykyisissä parhaissa vertailumalleissa Mercedes-Benz S-sarjan kokoluokassa.

S300 Bluetec Hybrid –mallilla on mahdollisuudet läpäistä tulossa olevat kaikkein tiukimmatkin EU6-tason sekä 50 Yhdysvaltain osavaltiossa sovellettavat BIN5-tason päästömääräykset.

Bluetec- ja hybridimoottorit myös Mercedes-Benz SUV-luokkaan sekä E- ja ML-sarjaan

Pian lanseerauksensa jälkeen Yhdysvalloissa Mercedes-Benzin E 320 Bluetec –malli äänestettiin Vuoden Vihreäksi Autoksi 2007. Nyt maailman puhtain dieselteknologia esitellään myös Euroopassa, sillä Mercedes-Benz aloittaa E 300 Bluetec –mallin myynnin loppuvuoden aikana. Auto saavuttaa EU5-päästötason ja on taloudellisin dieselkäyttöinen vaihtoehto business-luokan mallistoissa. R, ML ja GL 320 Bluetec –versiot ovat vuorossa 2008.

ML 450 Hybrid puolestaan on tulossa markkinoille vasta vuonna 2009, mutta malli esitellään yleisölle jo Frankfurtissa. Kyseessä on maailman taloudellisin täyshybridiratkaisu SUV-luokassa. Autolla on mahdollisuus ajaa myös pelkän sähkömoottorin voimalla. Moottoreiden yhdistetty teho on 250 kW/340 hv ja vääntö 480 Nm. Keskimääräinen kulutus on 7,7 litraa, mikä vastaa 185 gramman CO2-päästöjä.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai www.media.daimlerchrysler.com
(vaatii rekisteröitymisen)

www.media.daimlerchrysler.com
(vaatii rekisteröitymisen)

Lisätietoja
Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530 pauli.eskelinen@veho.fi