• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz hyödyntää useita reittejä matkalla kohti sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää autoilua

• Kolme peruspilaria: kehittyneet polttomoottorit, hybridit ja akku- tai polttokennosähköautot
  • Mercedes-Benz on vähentänyt päästöjä määrätietoisesti jo vuosikymmeniä
  • Polttomoottoriteknologia kehittyy edelleen, kulutus 4 litran tasolla
  • Vaihtoehtoiset voimalinjat tekevät läpimurtoa, EQC aloittaa uuden sähköautosarjan
  • Kohti tiukkoja CO2-tavoitteita: edessä malliston systemaattinen sähköistäminen
  • Kestävyys ulottuu koko tuotantoon, ostoihin ja alihankintaan

Omien tuotteiden ja koko arvoketjun kestävyys kuuluu Daimler AG:n ydinarvoihin ja muodostaa myös perustan yhtiön kaupalliselle menestykselle. Daimler on sitoutunut kestävän tuotannon periaatteisiin alihankintaketjuissa, omien tehtaidensa ympäristönsuojelussa ja jopa tiedonhallinnassa. Daimlerin keskeinen periaate on pyrkimys kohti nollapäästöistä autoilua, joka pitkällä tähtäimellä tarkoittaa koko automalliston systemaattista sähköistämistä.

”Päämäärämme on vähentää tasaisesti Mercedes-Benz-malliston aiheuttamia päästöjä. Tähän pyritään konkreettisesti tuotteidemme asteittaisella sähköistämisellä”, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Britta Seeger vakuuttaa. ”Tämän puitteissa tarjoamme asiakkaillemme jatkosakoin houkuttavia ja yksilöllisiä liikkuvuuspalveluita ja kasvatamme lähivuosina sähköautojen osuutta kokonaismyynnistämme.”

Mercedes-Benzin toimintastrategiassa on kolme peruspilaria: uudet tehokkaat ja kehittyneet polttomoottorit, hybridiautot sekä akku- tai polttokennotoimiset sähköautot. Tulevien mallien päästötasoja määrittelee tuore WLTP-päästönormi, joka on juuri otettu käyttöön mutta jota on päivitetty viimeksi alkuvuonna 2019. Sen puitteissa esimerkiksi raja-arvot tankista haihtuneen polttoaineen määrälle ovat huomattavasti aikaisempaa tiukemmat. Lisäksi Euroopan unioni tiukensi omia CO2-tavoitteitaan viimeksi joulukuussa 2018: autojen päästöjä on määrä rajoittaa 37,5 prosenttia lisää vuosien 2021–2030 välisenä aikana.

Mercedes-Benz on vähentänyt päästöjä määrätietoisesti jo vuosikymmeniä

• Kahden viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana (1991–2017)Mercedes-Benzin valmistamien uusien ajoneuvojen keskimääräiset CO2-päästöt EU-alueella ovat lähes puolittuneet. Päästöjä vähennettiin vuoteen 2017 mennessä yli 45 prosenttia keskimäärin 125 grammaan kilometrillä.
  • Vuonna 2018 Mercedes-Benz-henkilöautojen CO2-päästöt olivat keskimäärin 132 g/km. Kasvu selittyi pääasiassa syyskuussa 2017 käyttöön otetun WLTP-normin tiukentuneella mittaustavalla. WLTP- ja aikaisemman NEDC-mittaustavan tuloksia ei voi verrata keskenään. Kasvuun vaikuttivat myös dieselmallien suosion lasku ja bensiinimoottorien lisääntynyt myynti sekä isojen SUV-mallien suosion lisääntyminen.
  • Vuonna 2019 Daimler ennakoi keskimääräisten päästöjen laskevan edelleen.
  • Merkittävämpi päästötason lasku on luvassa vuonna 2020 lataushybridi- ja täyssähkömallien tarjonnan lisääntyessä. Tavoitteena on täyttää EU:n tiukentuvat päästömääräykset vuosina 2020–2021.
  • Päästöjen laskussa ei kuitenkaan ole kyse vain soveltuvan teknologian tarjonnasta, vaan myös kuluttajien ostopäätöksistä. Niihin vaikuttavat esimerkiksi auton käyttötarpeet, paikallismarkkinoiden erityisvaatimukset sekä infrastruktuurin tarjoamat edellytykset sähköautoiluun siirtymiseksi.
  • Yli 90 prosenttia Mercedes-Benzin mallistosta täyttää jo nyt Euro 6 TEMP –päästönormin ja edistyneimmät mallit myös lopullisen Euro 6 –normin vaatimukset.

Polttomoottoriteknologia kehittyy edelleen, kulutus 4 litran tasolla

• Yksi ensimmäisistä Euro 6d –normin täyttävistä polttomoottoreista on 2-litrainen OM 654q –dieselmoottori. Se on saatavissa E- ja C-sarjojen ohella nyt myös Mercedes-Benzin uuteen B-sarjaan B 200 d ja B 220 d –malleissa. Yhdistetty kulutus on 4,2–4,5 litraa sadalla kilometrillä ja CO2-päästöt vastaavasti 112–119 g/km. Euro 6d –normi astuu voimaan uusille automalleille vasta 1.1.2020.
  • Ensimmäinen SUV-malli, joka täyttää sekä Euro 6d -normin että RDE Stage 2 –päästömittauksen vaatimukset, on puolestaan Mercedes-Benz GLE. Malli on varustettu 6-sylinterisellä OM 654 –dieselmoottorilla ja saatavana GLE 350 d 4Matic - ja GLE 400 d 4Matic –versioina. Yhdistetty kulutus on 7–7,5 litraa sadalla kilometrillä ja päästöt 184–199 g/km.
  • Keskeistä roolia kestävään liikkumiseen siirtymisessä näyttelee Mercedes-Benzin uusi kompaktikokoluokan FAME-moottoriperhe (Family of Modular Engines). Sen ensimmäinen edustaja oli keväällä 2016 lanseerattu nelisylinterinen OM 654 –dieselmoottori. Vuoden 2018 lopulla tarjonta laajentui kolmella uudella vaihtoehdolla: 6-sylinterisillä OM 656 –dieselillä ja M 256 –bensiinimoottorilla sekä 4-sylinterisellä OM 654q –dieselillä, joka asennetaan moottoritilaan poikittain.
  • Mercedes-Benz on tuonut markkinoille lisäksi useita uraauurtavia teknologisia ratkaisuja kuten ISG-käynnistysgeneraattorin, 48 voltin sähköjärjestelmän, sähköisen rinnakkaisahtimen, sylinteriseinämien Conicshape-”trumpettihoonauksen”, bensiinimoottorien hiukkassuodattimen, teräsmäntien yhdistämisen alumiinisylintereihin, sylinteriseinämien kitkaa vähentävän Nanoslide-pinnoitteen, dieselmoottorin 2500 barin ruiskutuspaineen sekä ylimääräisen SCR-katalysaattorin siihen yhdistetyllä urearuiskutuksella pakokaasukanavaan. Ratkaisuilla parannetaan polttomoottorin tehokkuutta ja vähennetään päästöjä,

• Mercedes-Benzin kolmannen sukupolven plug-in-lataushybridit edistävät osaltaan ilmanlaadun parantamista taajamissa ja kaupungeissa. C-, E- ja S-sarjojen hybridimalleissa on 90 kW:n tehoinen sähkömoottori, ja akku riittää noin 50 kilometrin ajoon kaupunkialueilla. Mercedes-Benz on lisäksi ainoa autonvalmistaja, joka C- ja E-sarjoissaan tarjoaa sähkö- ja dieselmoottorit yhdistävät lataushybridimallit. Plug-in-mallisto käsittää vuoden 2019 loppuun mennessä yli kymmenen bensiini- tai dieselmoottorista vaihtoehtoa kaikissa kokoluokissa. Jo ensi vuonna malliston on määrä laajentua yli 20 vaihtoehtoon.
  • SUV-luokan EQC on ensimmäinen Mercedes-Benzin uuden EQ-sähköautobrändin tuote ja tulee markkinoille tänä keväänä. Sähkön keskikulutus on 22,2 kWh ja CO2-päästötaso 0 g/km (alustavat suoritusarvot).
  • Ensimmäiset GLC F-Cell-vetypolttokennoautot toimitettiin asiakkaille syksyllä 2018. Vedyn keskikulutus on 0,34 kg/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 0 g/km ja painotettu sähkönkulutus 13,7 kWh/100 km (alustavat suoritusarvot).

Kohti tiukkoja CO2-tavoitteita: edessä malliston systemaattinen sähköistäminen

• Koko Mercedes-Benz-mallisto on määrä sähköistää vuoteen 2022 mennessä. Tällöin yhtiö tulee tarjoamaan useita sähköistettyjä vaihtoehtoja jokaisessa autoluokassa, smartista isoimpaan SUV-malliin saakka. Vaihtoehdot ovat 48 voltin sähköjärjestelmä, erilaiset lataushybridit sekä erilaiset sähköautot joko akku- tai polttokennovoimalla.
  • Lisäksi Daimler investoi yli 10 miljardia euroa uuteen EQ-tuoteperheeseen.
  • Daimler ennakoi sähköautojen muodostavan 10–15 prosenttia Mercedes-Benzin kokonaismyynnistä vuoteen 2025 mennessä. Yhtiö aikoo tuoda myyntiin toistakymmentä uutta sähköautomallia eri kokoluokissa. Kun lataushybridit lasketaan mukaan, eri tavalla sähköistettyjen automallien osuus Euroopassa saattaa näin nousta merkittävästi yli tämän hetkisen tavoitteen, joka on 40 prosenttia kaikista uusista ajoneuvoista.
  • Sähköistämisen suunnannäyttäjä on pieni, mutta ei vähäisin eli smart: se on ensimmäinen automerkki, jonka koko mallisto on sähköistetty vuodesta 2017 lähtien Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Norjassa. Muu Eurooppa seuraa perässä vuoteen 2020 mennessä ja muut markkina-alueet pian tämän jälkeen.

Kestävyys ulottuu koko tuotantoon, ostoihin ja alihankintaan

• EQ-sähköautomalliston vaatimien investointien lisäksi Daimler sijoittaa yli miljardi euroa maailmanlaajuisen akkujen tuotantoverkostonsa vahvistamiseen. Tuleva verkosto koostuu yhdeksästä tehtaasta, jotka sijaitsevat seitsemällä paikkakunnalla ja kolmella mantereella.
  • Daimlerin tulevien akkutilausten arvo vuoteen 2030 mennessä on noin 20 miljardia euroa. Pitkän tähtäimen tuotantosuunnittelu ja tilaukset takaavat, että akkujen valmistus perustuu jatkossakin kaikkein uusimpiin teknologioihin.
  • Daimler seuraa systemaattisesti ihmisoikeuksien toteutumista tuotantoketjuissaan. Valmistuksen ja tuotannon sosiaalinen kestävyys on myös alihankintasopimusten ennakkoehto.
  • Mercedes-Benzin kaikki tuotantolaitokset Saksassa siirtyvät tuuli- ja vesivoimaan ja muuttuvat CO2-neutraaleiksi vuoteen 2022 mennessä.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Tuotteeseen liittyviä lisätietoja:

Pekka Koski, Veho henkilö- ja pakettiautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490