Mercedes-Benz jatkaa premium-merkkien ykkösenä

• Mercedes-Benzin markkinaosuus 5,3 prosenttia neljän kuukauden jälkeen
  • Totuus taksimarkkinoista: Mercedes-Benz on taksimyynnin kärkimerkki
  • Vehon liikevaihto ja tulos kasvoivat viime vuonna selvästi vuoteen 2015 verrattuna
  • Daimler rikkoi myynti- liikevaihto- ja liikevoittoennätyksensä vuoden ensimmäisellä neljänneksellä
  • Mercedes-Benz-pakettiautot edellä viime vuoden keväästä
  • Mercedes-Benz vahvasti esillä Classic Motorshow-näyttelyssä 6.­–7.5.
  • Kuorma-autoja lähes kolmannes enemmän kuin alkuvuonna 2016
  • Kuukauden luku: 81
  • Hotelli Marskin katolle nostettu A-sarja pokkasi kultaa mainoskilpailussa
  • Mercedes-Benz Uptime –järjestelmä esitellään Kuljetus 2017 –näyttelyssä
  • FleetBoard Drivers´ League -ajotapakilpailu käynnistyi 13. kerran

Mercedes-Benzin markkinaosuus Suomessa 5,3 prosenttia neljän kuukauden jälkeen

Mercedes-Benz on tehnyt vahvaa tulosta kotimaisessa autokaupassa vuoden neljän ensimmäisen kuukauden aikana. Mercedesin markkinaosuus on omassa luokassaan ainoana saksalaisena premium-automerkkinä yli 5 prosentin lukemissa. Neljän kuukauden aikana on myyty 2253 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa (+144 kpl), mikä toi 5,3 prosentin osuuden myynnistä. Viime vuonna vastaavaan aikaan osuus oli 4,8 prosenttia. Huhtikuun luvut olivat 534 autoa ja 5,7 % osuus autokaupasta. Kappalemääräisesti Mercedes-Benz on neljän kuukauden jälkeen 6,8 prosentin kasvussa muiden saksalaisten premium-merkkien kirjattua miinusmerkkiset luvut.

Eniten myyty malli on E-sarja, jota on ensirekisteröity neljässä kuukaudessa 561 kappaletta (+106,3 %). Hyvässä vauhdissa ovat Uudessakaupungissakin valmistettavat A-sarja (306 kpl) ja GLC (247 kpl). GLC:n kasvu vuodentakaisesta on 105,8 %. Yritysmyynnin osuus on neljässä kuukaudessa 553 autoa (+7,4 %). Mercedes-Benzin markkinaosuus yritysautoissa on 6,1 %.

Mercedes-Benz on neljän kuukauden jälkeen taksimyynnin kärkimerkki

Mercedes-Benzin asema kotimaisen taksimyynnin kärkimerkkinä on vuoden ensimmäisen kolmanneksen jälkeen kiistaton. Tammi-huhtikuun aikana Mercedes-Benz toimitti taksikäyttöön 260 ja huhtikuussa 55 uutta autoa. Merkin markkinaosuus on neljän kuukauden jälkeen 26,5 prosenttia. Seuraavana tulevan Volvon osuus on 19,8 ja sijalle kolme yltävän Volkswagenin 11,5 prosenttia. Mercedes-Benzin kappalemääräinen myynti kasvoi alkuvuoden aikana 23,8 prosenttia. Viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana Suomeen on toimitettu 687 uutta Mercedes-Benz-taksia ­– kaksi kertaa enemmän kuin seuraavaksi yltäneitä Volvoja. Taksikaupan ykkösmallin eli Mercedes-Benzin E-sarjan osuus myynnistä oli 16 prosenttia 157 autolla neljän kuukauden aikana (+40,2 %). Maan 5. suosituin taksimalli on Sprinter 49 myydyllä autolla.

Vehon liikevaihto kasvoi 14 % reiluun 1,2 miljardiin euroon. Liikevoitto nousi 22,7 miljoonasta 26,3 miljoonaan euroon. Liikevoittoprosentti ilman kertaluonteisia eriä oli 2,6 %, kun se edellisenä vuonna oli 1,9 %. ”Vuoden 2016 tuloksessamme on mukana Baltian toimintoihin liittyviä alaskirjauksia. Ne ovat yhteensä noin viisi miljoonaa euroa, joten operatiivinen liikevoittomme ilman näitä kertaluonteisia alaskirjauksia oli 31,3 miljoonaa euroa”, sanoo Vehon toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm.

Veho keskittyy strategiansa mukaisesti yhä vahvemmin Mercedes-Benziin. Maaliskuussa 2016 avattiin Mercedes-Benzin lippulaivamyymälä Vantaan Koivuhakaan ja Veho Bil Ruotsissa kasvaa voimakkaasti myös Tukholmassa.

Daimlerin liikevaihto tammi-maaliskuussa nousi lähes 4 miljardilla eurolla verrattuna alkuvuoteen 2016 ja oli nyt 38,8 miljardia euroa (+ 11 %). Yhtiö kokosi vuoden 2017 ensimmäisen vuosineljänneksen toiminnastaan 4 miljardin euron liikevoiton (Q1/2016: 2,1 mrd.). Liikevoiton määrä kasvoi siis 87 %. Tulos kaksinkertaistui 2,8 miljardiin (Q1/2016: 1,4 mrd.), samoin tulos osaketta kohden, joka oli nyt 2,53 euroa (Q1/2016: 1,26). Vahvaan tuloskehitykseen vaikutti erityisesti keskeisten henkilöautopuolen myyntimallien E-sarjan ja SUV-malliston voimakas kysyntä. Daimler Financial Services divisioonan osuus liikevaihdosta on 5,9 miljardia euroa ja liikevoitosta 524 miljoonaa. Daimler myi alkuvuoden kolmen kuukauden aikana ennätykselliset 754 300 henkilöautoa ja hyötyajoneuvoa eli 10 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan vuosi aikaisemmin.

Mercedes-Benz-pakettiautot edellä viime vuoden keväästä

Uusia Mercedes-Benz-pakettiautoja on ensirekisteröity neljässä kuukaudessa 694 kappaletta, ja markkinaosuus on 12,6 prosenttia. Kappalemääräisesti myynti on lisääntynyt 77 autolla eli 12,5 %. Vito on maan 3. kysytyin pakettiautomalli 449 autolla ja 6,7 prosentin osuudella, Sprinter puolestaan 8. sijalla (182 kpl, 3,3 %). Kasvutahti oli Vitolla 6,7 ja Sprinterillä 18,2 %.

Mercedes-Benz vahvasti esillä Classic Motorshow´ssa 6.­–7.5.

Lahdessa järjestettävä Classic Motorshow on Suomen suurin klassikkoajoneuvonäyttely. Vuosittain näyttelyn antiin käy tutustumassa noin 20 000 henkilöä. Tänä vuonna näyttelyn teema on 1970-luku, ja Suomen Mercedes-Benz Klubi on vahvasti mukana teeman mukaisella kattauksella. Klubin osaston tähtinä ovat vuonna 1972 esitellyt ensimmäiset viralliset S-sarjan autot (mallisarja W 116). Esillä ovat Vehon Atoy Oy:lle uutena toimittama 280 SEL, Silja Line –yhtiön entinen edustusauto 450 SEL, harvinainen 450 SEL 6.9 ja 350 SLC (W 107). Näyttelyn kotisivut löytyvät osoitteesta http://classicmotorshow.fi/

Kuorma-autoja lähes kolmannes enemmän kuin alkuvuonna 2016

Tammi-huhtikuussa on ensirekisteröity yhteensä 251 Mercedes-Benz-kuorma-autoa, ja markkinaosuus oli 21,1 %. Tähtimerkkisiä kuorma-autoja myytiin näin 30,7 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan vuonna 2016 (+ 59 kpl). Kevyimmissä 3,5­–6-tonnisissa Mercedes-Benz Sprinter oli selkeä markkinajohtaja 49 autolla ja 59,8 prosentin osuudella segmentistä. Keskiraskaita 6­–16-tonnisia myytiin 25 kappaletta, ja osuus oli 28,4 %. Raskaimpia yli 16-tonnisia myytiin kolmessa kuukaudessa 172 kappaletta. Näistä 102 oli malliltaan Mercedes-Benz Actroseja, jonka myynti on vuodessa yli kaksinkertaistunut. Linja-autoissa Mercedes-Benz on markkinajohtaja 40 autolla ja 28,8 prosentin osuudella, Setra 4. sijalla 10 autolla.

Kuukauden luku: 81

Valtteri Bottas ajoi uransa ensimmäisen F1-osakilpailuvoiton sunnuntaina Venäjän GP-kisassa Sotshissa. Kilpailu oli Valtterin uran 81. F1-startti, ja voitto päätti suomalaisen 80 kisaa kestäneen voitottoman putken. Valtterin ykkössija oli samalla Mercedes-Benzin 400. palkintopallisijoitus F1-sarjassa.

Hotelli Marskin katolle nostettu A-sarja pokkasi kultaa mainoskilpailussa

Grafian järjestämä Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu, ja Mercedes-Benz sekä Veho kuuluvat nyt sen voittajiin. Huhtikuun lopulla järjestetyssä juhlagaalassa vuoden 2016 parhaana ulkomainontatekona palkittiin Hotelli Marskin katolle A-kirjaimen tilalle nostettu Mercedes-Benzin A-sarja. Teolla juhlistettiin auton 130-vuotissyntymäpäivää ja kotimaista autonvalmistusta Uudessakaupungissa. Yöllä kuvattu tempaus jaettiin verkkoon ja sosiaaliseen mediaan jo samana iltapäivänä. Mercedes-Benz toteutti poikkeavan ulkomainoskampanjansa yhteistyössä mainostoimisto Folkin, mediatoimisto OMD Finlandin, Valve Median ja MKTG:n kanssa.

Mercedes-Benz Uptime –järjestelmä esitellään Kuljetus 2017 –näyttelyssä

Veho Hyötyajoneuvot esittelee Suomessa raskaan kaluston huoltopalveluiden seurantajärjestelmän Mercedes-Benz Uptimen Kuljetus 2017 –messuilla. Tapahtuma järjestetään Jyväskylän Paviljongissa 18.–20. toukokuuta. Uptime seuraa ajoneuvon kuntoa ja tilaa 24/7-periaatteella reaaliajassa, tunnistaa huoltotarpeet ja kommunikoi ne huollolle sekä ehdottaa sopivan huoltoajan. Näin Uptime maksimoi ajoneuvokaluston käytettävyyden ja suunniteltavuuden. Veho Hyötyajoneuvojen 900 neliön näyttelyosastolla B-hallissa on esillä koko Mercedes-Benzin hyötyajoneuvomallisto Citanista Actrosiin noin tusinan ajoneuvon voimin. Nähtävänä on myös sähköautoja kuten uusi Fuso Canterin täyssähköversio. Osastolla voi tutustua myös turbohidastinkytkimen toimintaan ja tehdä ennakkovarauksen syksyllä lanseerattavasta Mercedes-Benzin X-sarjan pickupista.

FleetBoard Drivers´ League -ajotapakilpailu käynnistyi 13. kerran

Mercedes-Benz etsii ennakoivinta ja taloudellisinta raskaan ajoneuvon kuljettajaa vappuna käynnistyneessä FleetBoard Drivers´ League –ajotapakilpailussa. Kuljettajat voivat rekisteröityä mukaan kilpailuun 2. heinäkuuta saakka. Jo 13. kertaa järjestettävässä kilpailussa osanottajien ajotapaa arvioidaan Mercedes-Benzin FleetBoard-järjestelmän ajoneuvoista kokoamien tulosten perusteella. Huomiota kiinnitetään esimerkiksi ennakoivaan ajotapaan, nopeuden muutoksiin ja jarrujen käyttöön. Kuljettajat voivat kilpailla itseään, ajopariaan ja ulkomaisia kollegojaan vastaan heinäkuun loppuun saakka kaikkiaan 19 maassa, myös Suomessa. Kaikkein taloudellisin ajotapa ja –tulos palkitaan 13.10. DTM-sarjan kilpailun yhteydessä Saksan Hockenheimringillä järjestettävässä seremoniassa. Lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet löytyvät esimerkiksi osoitteesta www.driversleague.com.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Lisätietoja antavat

Mercedes-Benz tuotteet:

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Nina Uschanov, Veho Hyötyajoneuvot, markkinointi- ja PR-päällikkö, puh. 050 4421 522, nina.uschanov@veho.fi

Veho Oy Ab:

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, yritys- ja brändiviestinnän päällikkö, puh. 050 383 4490, karin.backlund@veho.fi