• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz kehittää määrätietoisesti tuotteitaan ja tuotantoaan ympäristöneutraaleiksi

• Mercedes-Benz jatkoi premium-merkkien ykkösenä
  • Mercedes-Benz on maan 6. suosituin yritysautomerkki
  • Annette Winkler astuu syrjään, uusi smart-johtaja aloittaa 1. lokakuuta
  • Hambachiin puolen miljardin investointi, Mercedes-Benz-tuotantoa Ranskaan
  • Tähtikeulaisten taksien osuus jälleen yli 30 prosenttia
  • ”Tehdas 56” on digitaalinen, joustava, vihreä ja työntekijäystävällinen
  • Mercedes-Benzin saksalaiset tehtaat siirtyvät ekosähkön käyttöön

Mercedes-Benz jatkoi premium-merkkien ykkösenä

Mercedes-Benzin myyntivauhti kiritti merkin eniten myydyksi saksalaiseksi premium-merkiksi toukokuun jälkeen. Koko alkuvuonna uusi henkilöautoja on toimitettu 2774 ja toukokuussa 625 kappaletta, joten rekisteröinnit ovat lähes ennätyksellisen viime vuoden tahdissa. Viiden kuukauden markkinaosuus oli 4,8 prosenttia. Uudessakaupungissa valmistettavan GLC:n kysyntä on noussut tänä vuonna 61,8 prosenttia yhteensä 466 autoon.

Mercedes-Benz on maan 6. suosituin yritysautomerkki

Viiden kuukauden jälkeen Mercedes-Benz on maan 6. suosituin henkilöautomerkki yritysmyynnissä.  Toukokuun loppuun mennessä on ensirekisteröity yrityskäyttöön 865 uutta Mercedes-Benziä. Tämä on 15,8 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan vuonna 2017. Mercedes-Benzin osuus yritysmyynnistä on 6,3 prosenttia. GLC-sarjan suosio yrityskäytössä on kasvanut tänä vuonna 79,5 prosenttia ja C-sarjan 43 prosenttia.

Annette Winkler astuu syrjään, uusi smart-johtaja aloittaa 1. lokakuuta

Yhteensä 23 vuotta Daimlerilla työskennellyt ja kahdeksan vuotta smartin toimitusjohtajana toiminut Dr. Annette Winkler (58) luopuu tehtävästä kesän aikana. Uusi smart-johtaja valitaan myöhemmin ja aloittaa tehtävässään 1. lokakuuta. ”Jokaisen johtajan velvollisuus on luovuttaa viestikapula eteenpäin uudelle sukupolvelle oikeaan aikaan. Nyt se aika on tullut, kun smart on selkeästi fokusoitunut täysin sähköiseksi kaupunkiautojen tuotemerkiksi, ja Hambachin tehdasta on päätetty kehittää täyssähkömallien tuotantolaitoksena osana Mercedes-Benzin verkostoa”, hän sanoo. Winkler jatkaa työtä Daimlerin hyväksi jatkossakin, sillä hänen on määrä aloittaa Etelä-Afrikan Mercedes-Benzin hallintoneuvoston jäsenenä 1.1.2019 alkaen.

Hambachiin puolen miljardin investointi, Mercedes-Benz-tuotantoa Ranskaan

Mercedes-Benz investoi 500 miljoonaa euroa Hambachin tehtaansa kehittämiseen sähköajoneuvojen tuotantolaitoksena. Täyssähköisen smart-malliston lisäksi Hambachissa käynnistyy myös uuden EQ-malliston kompaktiluokan täyssähköauton valmistus. ”20 vuotta sitten Hambachissa alkoi smart-tuotanto esimerkillisenä ranskalais-saksalaisena yhteistyönä. Nyt, ensimmäistä kertaa yli 100-vuotisen historiamme aikana, myös Mercedes-Benzin tuotanto alkaa Ranskassa”, Daimlerin pääjohtaja Dr Dieter Zetsche huomauttaa. Tuotannon laajentaminen on mahdollista pari vuotta sitten ammattiliittojen kanssa sovitun Pacte 2020 -sopimuksen ansiosta, jossa sovittiin muun muassa työajan pidennyksestä 35 tunnista 39 tuntiin ja palkkajoustoista. Hambachin tehdas työllistää tällä hetkellä noin 800 autonrakentajaa. Mercedes-Benz aikoo lanseerata yli kymmenen uutta täyssähkömallia vuoteen 2022 mennessä.

Tähtikeulaisten taksien osuus jälleen yli 30 prosenttia

Mercedes-Benz johtaa vakaasti kotimaista taksimyyntiä 284 autolla ja 30,3 prosentin osuudella. Toukokuussa takseja ensirekisteröitiin Suomessa kaikkiaan 231 kappaletta eli hieman aikaisempaa vähemmän. Näistä Mercedes-malleja oli 72 autoa, mikä toi 31,2 prosentin osuuden kokonaismyynnistä. Seuraavaksi suosituinta merkkiä eli Volkswagenia myytiin kuukauden aikana 25 kappaletta. Maan ehdottomasti suosituin taksimalli on alkuvuonna ollut kestosuosikki E-sarja (178 kpl), ja sijalta 4 löytyy Sprinter 50 kappaleen menekillä.

”Tehdas 56” on digitaalinen, joustava, vihreä ja työntekijäystävällinen

Mercedes-Benz on käynnistänyt tuotantoprojektin, jonka tavoitteena on todellinen seuraavan sukupolven autotehdas, ”Tehdas 56” Sindelfingeniin. Se perustuu digitaalisuudelle, joustavalle tuotantomallille ja vihreän energian hyödyntämiselle ja määrittää uudelleen autoteollisuuden toimiuntamallit. Tehtaassa hyödynnetään esimerkiksi ilman ihmiskuljettajaa toimivia kuljetus- ja logistiikkajärjestelmiä. Osat ja komponentit varustetaan RFID-teknologialla (Radio Frequency Identififation), joka helpottaa tuotannon ohjaamista ja autojen kokoonpanoa. Katolle asennettavat aurinkopaneelit tuottavat vihreää energiaa ja säästävät vuodessa 5000 MWh sähköä. ”Tehdas 56:n” tuottamat CO2-päästöt ovat noin 75 prosenttia nykytehdasta pienemmät. Tuotantolinjat valaistaan luonnonvalolla, ja sisälämpötila voidaan säätää jopa seitsemän astetta ulkolämpötilaa pienemmäksi. ”Tehdas 56” on toiminnassa vuonna 2020, jolloin Sindelfingenissä valmistetaan uuden sukupolven S-sarjaa sekä ensimmäistä EQ-sähköautomallia.

Mercedes-Benzin saksalaiset tehtaat siirtyvät ekosähkön käyttöön

Mercedes-Benzin tuotantolaitokset Saksassa muuttuvat CO2-neuraaleiksi vuodesta 2022 alkaen. Tehtaissa luovutaan kivihiilellä tuotetusta ostosähköstä ja siirrytään uusiutuvilla energialähteillä kuten tuuli- ja vesivoimalla tuotettuun lisäenergiaan. Strategia tukee emoyhtiö Daimlerin pyrkimystä nousta maailman johtavaksi paikallisesti päästöttömien täyssähköajoneuvojen valmistajaksi. Mercedes-Benzillä on Saksassa kahdeksan ajoneuvo- ja moottoritehdasta: Bremen, Rastatt, Sindelfingen, Berliini, Hampuri, Kamenz, Kölleda sekä Stuttgart-Untertürkheim. Ne joko ostavat sähköä tai tuottavat sitä omissa voimaloissa. Jatkossa ostosähkö muuttuu 100-prosenttisesti vihreäksi ”ekosähköksi”. Se vastaa noin kolmea neljäsosaa tuotantolaitosten yhteisestä sähköntarpeesta.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Avainsanat: