• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz myi ensimmäistä kertaa yli kaksi miljoonaa autoa ja nousi premium-segmentin ykköseksi

• Mercedes-Benz myi 2 083 888 henkilöautoa vuonna 2016 (+ 11,3 %)
  • Mercedes kasvoi kilpailijoitaan nopeammin premium-segmentin ykkösmerkiksi
  • Mercedes-AMG:n myynti lisääntyi 44,1 % ja smartin 21 %
  • Suomessa rekisteröintiennätys

Mercedes-Benz myi maailmanlaajuisesti vuonna 2016 enemmän henkilöautoja kuin koskaan yhtiön historian aikana. Kuudes peräkkäinen ennätysvuosi nosti valmistajan ensimmäistä kertaa yli kahden miljoonan auton rajapyykin, kun asiakkaille toimitettiin yhteensä 2 083 888 uutta Mercedes-Benziä. Myynti kasvoi edellisvuodesta 11,3 %, mikä oli ennätystulos myös saksalaisten premium-merkkien joukossa. ”Olemme kiivenneet premium-segmentin huipulle”, Daimler AG:n pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche kiteyttää.

Mercedes-Benz on vuodesta 2013 lähtien kasvanut joka vuosi kaksinumeroisin luvuin. Viime vuoden myyntiennätys tarkoittaa myös sitä, että valmistajan omat tavoitteet saavutettiin neljä vuotta etuajassa.

Emoyhtiön hyvä menestys heijastui kaikkialle: Mercedes-AMG-malleja myytiin 99 235 (+ 44,1 %) ja smarteja 144 479 kappaletta (+21 %). AMG-mallien kysyntä on yli kolminkertaistunut kolmessa vuodessa, ja vastaavasti smartin fortwo- ja forfour-malleja myytiin enemmän kuin kertaakaan yhden vuoden aikana. AMG:n päämarkkina-alueet ovat Yhdysvallat, Saksa ja Kiina, smartin puolestaan Saksa, Italia ja Kiina, jossa tämän kaikkien kaupunkiautojen esikuvan kysyntä loikkasi viime vuonna 60 prosentin kasvuun.

Kompaktimalleilla 637 000 kappaleen ennätysmenekki

Eurooppa oli vankasti Mercedes-Benzin merkittävin markkina-alue vuonna 2016 lähes 900 000 auton osuudella. Kasvuprosentti oli 12,4 erityisesti E-sarjan ja SUV-malliston voimakkaan kysynnän siivittämänä. Lähes 294 000 autoista myytiin Saksaan. Euroopan vahvinta kasvu oli Espanjassa (+ 18,2 %). Kiinan kasvuprosentti oli vakuuttava 26,6, ja maassa myytiin 472 844 Mercedes-Benziä.

Kompaktikokoluokan malleista on kasvanut lyhyessä ajassa merkittävä osa Mercedes-Benzin menestyksestä. A-, B-, CLA-, CLA Shooting Brake ja GLA-malliston autoja myytiin maailmanlaajuisesti 636 903 kappaletta.

Yksittäisistä malleista kysytyin oli C-sarja 425 000 sedan- ja farmarimallin menekillään. E-sarjan sedan- ja farmarimalleja toimitettiin yli neljännesmiljoona, ja kasvua kertyi 7,9 %.

Myös Mercedes-Benzin SUV-panostukset kantavat hedelmää, sillä maasturien menekki lisääntyi 34,3 % yhteensä 706 170 autoon. GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS ja G-sarja tekivät näin yhden vuoden myyntiennätyksensä. Erityisesti GLC:n kysyntä oli vahvaa, ja G-sarjaa myytiin ensimmäistä kertaa yhden vuoden aikana lähes 20 000 kappaletta. Mercedes-Benz GLC:n tuotanto alkaa Suomessa alkavan kevään aikana.

Mercedes-Benzin ”unelma-autojen vuosi” 2016 toi SL:lle, SLC:lle sekä C- ja S-sarjan Cabrioleteille vahvan kasvusykäyksen: roadstereita, avomalleja ja coupéita myytiin noin 140 000 kappaletta, ja luokan kysyntä kasvoi 10,5 %. V-sarjan vuosi oli niin ikään loistava ja päätyi 46 695 auton menekkiin sekä 48,2 prosentin kasvulukuihin.

Suomessa rekisteröintiennätys

Mercedes-Benz saavutti kaikkien aikojen suurimman henkilöautojen rekisteröintilukunsa Suomessa koskaan. Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja ensirekisteröitiin vuonna 2016 yhteensä 5879 kappaletta. Mercedes-Benz henkilöautojen ensirekisteröinnit kasvoivat 14 prosenttia, kun koko henkilöautomyynti lisääntyi Suomessa 9,4 %. Mercedes-Benzin markkinaosuus oli 4,9 %, jolla saavutettiin 10. suosituimman henkilöautomerkin asema. Kasvua edelliseen vuoteen 2015 oli 718 autoa. Premium-merkeistä Mercedesin kasvu oli kaikkein voimakkainta ja 2. nopeinta kymmenen myydyimmän automerkin joukossa.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Tuotteeseen liittyviä lisätietoja:

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh.010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi