Mercedes-Benz-neliveto on tarjolla jo 76 automallissa

• Modernia tilankäyttöä: Kaksi suorituskykyistä nelivetomallia kompaktiluokkaan
  • Isot ja vetävät: Nelivetoratkaisuja Mercedes-malliston huipu

Mercedes-Benz 4Matic:

Mercedes-Benzin kompaktikokoluokan nelivetoratkaisut monipuolistuvat edelleen. Uusimman sukupolven 4Matic-neliveto muuttuvalla voimanjaolla on tarjolla valinnaisvarusteena muun muassa uusissa B 200 CDI 4Matic, CLA 220 CDI 4Matic sekä CLA 45 AMG 4Matic -malleissa. Mercedes-Benzin nelivetoratkaisu nähdään myös ensi keväänä myyntiin tulevassa V 250 Bluetec 4Matic –mallissa.

Mercedesin neliveto-osaamisen juuret ulottuvat 111 vuoden taakse eli vuoteen 1903 saakka, jolloin Daimler rakensi ensimmäisen mekaanisesti toimivan nelivetoauton. Ensimmäinen nykyistä 4Maticia hyödyntänyt sedan-mallinen Mercedes oli E-sarja vuonna 1987. Uusien 4Matic-mallien ansiosta nelivetomahdollisuus on tämän vuoden aikana tarjolla jo 76:een Mercedes-Benzin valmistamaan henkilöautomalliin 13 eri mallisarjassa (A-, B-, C-, CLA-, CLS-, E-, S-, S-Coupe-, GLA-, GLK-, M-, GL- ja G-sarjat).

Nopea ja varma: Toimintaa millisekunneissa

Mercedes-Benzin uusin 4Matic-nelivetoratkaisu (joka on tarkoitettu kompaktikokoluokkaan eli A-, B-, CLA- ja GLA-sarjoihin) perustuu 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteistoon integroituun voiman ulosottoon taka-akselille. Järjestelmän komponentteihin kuuluu myös takavetopyörästöön integroitu ja sähköhydraulisesti ohjattu monilevykytkin. Rakenteen ansiosta saavutetaan muuttuva voimanjako etu- ja taka-akselin välillä. Mercedesin itse valmistama järjestelmä on myös jopa 25 prosenttia kilpailevia järjestelmiä (Haldex) kevyempi.

4Matic-nelivedon toimintaperiaatteen mukaisesti järjestelmä toimii niin usein kuin on välttämätöntä, mutta niin harvoin kuin vain mahdollista. Käytännössä 4Matic-mallit kulkevat normaaliajossa melkein yksinomaan mahdollisimman taloudellisesti etuvetoisena. Voimaa johdetaan taka-akselille vasta kun se on välttämätöntä ajo-olojen muuttuessa tai kun kuljettaja valinnoillaan niin haluaa. Kun taka-akselin vetovoimaa ei enää tarvita, auto muuttuu silmänräpäyksessä jälleen etuvetoiseksi. Auton yli- tai aliohjautuessa vetävä voima jaetaan siten, että liike vakautuu mahdollisimman nopeasti.

Nelivetojärjestelmän voimanjaosta etu- ja taka-akselien sekä pyörien välillä vastaa 4ETS. Sähköinen 4ETS –ohjelma luo mekaaniselle nelivetotekniikalle sen omanaislaatuisen suorituskyvyn sekä luotettavuuden eri ajotilanteissa. Vasta jos tämä ei riitä, ajamiseen puuttuvat auton turvallisuusjärjestelmät kuten ESP. Ennakoivasti voimme auttaa myös autoa kääntymään ESP Curve Dynamic Assistantin (Torque Vectoring Brake) avulla.

4Matic-järjestelmän toimintaperiaate on yksinkertainen: kun sähköhydraulisesti ohjattu monilevykytkin on auki-asennossa, auto liikkuu etuvetoisena. Kun kytkin sulkeutuu, taka-akseli aktivoituu ja voimaa voidaan siirtää täysin portaattomasti akseleiden välillä ajotilanteen ja alustan vaatimusten mukaisesti. Järjestelmä toimii millisekunneissa heti kun akseleiden välillä havaitaan pienikin pyöriin vaikuttava nopeusero.

Voimanjaon suhde riippuu myös 7G-DCT-vaihteiston ajoasetuksista. Eco-ohjelmalla voimanjako on perinteistä ja vetävästä voimasta vain pieni osa käytetään taka-akselilla. Sport- ja Manual-asetuksilla voimaa välitetään taka-akselille nopeammin tukemaan valittua urheilullista ajotapaa. Kuljettaja voi siis vaikuttaa autonsa käyttäytymiseen ennakoivasti.

Voimaa kompaktiluokan huipulle: AMG Performance 4Matic

AMG Performance 4Matic –neliveto tarjoaa ihanteellisen yhdistelmän ajodynamiikkaa, vetokykyä ja tehokkuutta Mercedes-AMG.n kompaktiluokan automallistossa. Järjestelmää käytettäessä vetosuhde vaihtelee puhtaasta etuvedosta aina 50:50-voimanjakoon asti. Kun eturenkaiden pito jäisellä alustalla heikkenee vähänkin, koko vetovoima siirtyy takarenkaille lähes välittömästi. AMG-malliston 3-vaiheisessa ESP:ssä on kolme vaihtoehtoista käyttötapaa: ESP On, Sport Handling Mode sekä ESP Off. Ajotila valitaan nappia painamalla.

Modernia tilankäyttöä: Kaksi suorituskykyistä nelivetomallia kompaktiluokkaan

Mercedes-Benzin uusi CLA Shooting Brake on tarkoitettu aktiivista elämäntyyliä suosiville asiakkaille. Sulava coupemainen muotoilu ja selkeälinjainen moderni toteutus takaavat erinomaisen tilankäytön. Tavaratilan suuruus on 495 litraa, mutta takaistuinten cargo-asennossa (valinnaisvaruste) lastaustilaa saadaan vielä 100 litraa lisää. Istuimet kaatamalla kuormaustila laajenee 1354 litran suuruiseksi.

CLA 45 AMG 4Matic Shooting Brake on jo neljäs AMG:n kompaktikokoluokan nelivetomalli A 45 AMG 4Maticin, CLA 45 AMG 4Maticin ja GLA 45 AMG 4Maticin lisäksi. Kuten edeltäjiensä, myös tulokkaan vahvuuksiin kuuluvat maailman voimakkain sarjatuotannossa oleva nelisylinterinen turbomoottori ja vakiovarusteinen 4Matic-neliveto. CLA-sarjan molemmat nelivetomallit tulevat myyntiin kevään aikana.

Mercedes-Benzin CLA-sarjan 4Matic-mallit:

Malli CLA 250 4MaticShooting Brake CLA 45 AMG 4MaticShooting Brake
Sylinterit rivi4 rivi4
Iskutilavuus cm3 1991 1991
Teho kW/hv/rpm 155/211/5500 265/360/6000
Vääntö Nm/rpm 350/1200­–4000 450/2250–5000
Yhd. kulutus   l/100km 6,6­–6,8 6,9
CO2-päästöt   g/km 152–156 161
Kiihdytys 0–100   km/h, s 6,8 4,7
Huippunopeus km/h 240 250
Pit./lev./kork.   mm 4630/1777/1439 4691/1777/1417

Isot ja vetävät: Nelivetoratkaisuja Mercedes-malliston huipulle

Mercedes-Benzin C-,E-, S-, CLS-, GLK- ja V-sarjoissa käytettävä 4Matic-nelivetojärjestelmä on yksi markkinoiden suorituskykyisimmistä. Jatkuva 4Matic-neliveto perustuu kiinteään voimanjakoon ja sähköisesti ohjattuun 4ETS-luistonestoon, ASR-vetoluistonhallintaan sekä ESP-ajovakauden hallintajärjestelmään. Kiinteä voimanjako jakaa vedon etu- ja taka-akselille suhteessa 45:55. Jos yhden tai useamman pyörän veto menetetään, 4ETS hidastaa pyörää sekunnin murto-osissa ja jakaa automaattisesti voiman pyörien kesken pidon palauttamiseksi.

Keskitasauspyörästön sisällä sijaitsevan levykytkimen peruslukitusvoima etu- ja taka-akselien välillä on 50 newtonmetriä, eli äärimmäisissä olosuhteissa ja olemattomissa pito-olosuhteissa voimme ”lukita” kiinteän voimanjaon, sekä pakottaa voimaa kaikille pyörille. Järjestelmän rakenne on kevyt ja kompakti ja lisää auton painoa vain noin 70 kiloa. Lisäksi matkustamon jalkatilat ovat samat kuin takavetoisissa malleissa.

AMG Performance 4Matic –neliveto on saatavana valinnaisvarusteena viiteen isojen segmenttien automalliin. Ne ovat E 63 AMG, CLS 63 AMG, CLS 63 AMG Shooting Brake, S 63 AMG sekä S 63 AMG Coupé. Nelivedon voimanjako (33:67 eteen:taakse). Tämä tukee iloisen urheilullista, mutta silti varmaa ja turvallista ajotapaa. Huippupidon lumella ja jäällä varmistaa sama rakenne kuin muissakin näiden mallisarjojen 4Maticeissa. Neliveto on integroitu AMG Speedshift MCT-7 –urheiluvaihteistoon.

Mercedes-Benzin C-sarjan 4Matic-mallit:

Malli C 250 Bluetec 4Matic C 400 4Matic
Sylinterit rivi4 V6
Iskutilavuus cm3 2143 2996
Teho kW/hv/rpm 150/204/3800 245/333/5250–6000
Vääntö Nm/rpm 500/1600­–1800 480/1600–4000
Yhd. kulutus   l/100km 4,8–5,0(5,0–5,2)* 7,3–7,8(7,4–7,8)
CO2-päästöt   g/km 129–134(131–137) 170–181(173–182)
Kiihdytys 0–100   km/h, s 6,9(7,2) 5,2(5,2)
Huippunopeus km/h 240 (235) 250 (250)

*Farmarimalli

Mercedes-Benz V-sarjan 4Matic:

Malli V 250 Bluetec 4Matic
Sylinterit rivi4
Iskutilavuus cm3 2143
Teho kW/hv/rpm 140/190/3800
Vääntö Nm/rpm 440/1400­–2400
Yhd. kulutus   l/100km 6,6
CO2-päästöt   g/km 174
Kiihdytys 0–100   km/h, s 10,5
Huippunopeus km/h 199

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi