Mercedes-Benz-neliveto tarjolla nyt myös kompaktiluokassa

• A-,B-, CLA- ja GLA-sarjoissa yhteensä yhdeksän nelivetoversiota.
    • 4Matic on kompakti, kevyt ja nopea nelivetoratkaisu kaikille alustoille.
    • 4Matic-neliveto saatavana lähes 60 automalliin jo 13 mallisarjassa.

Mercedes-Benz esittelee mallistossaan nyt myös kompaktikokoluokkaan hiottuja nelivetoratkaisuja. Uudet A- ja B- luokan autot sekä CLA-coupén valinnaisvarusteena tarjotaan uusimman sukupolven 4Matic-neliveto muuttuvalla voimanjaolla. Maaliskuusta 2014 lähtien nelivetomallistoon liittyy myös kompaktikokoluokan SUV-malli Mercedes-Benz GLA.

Mercedesin neliveto-osaamisen juuret ulottuvat peräti 110 vuoden taakse eli vuoteen 1903 saakka. Ensimmäinen nykyistä 4Maticia hyödyntänyt sedan-mallinen Mercedes oli E-sarja vuonna 1987. Uusien 4Matic-mallien ansiosta nelivetomahdollisuus on tämän vuoden aikana tarjolla jo lähes 60:een Mercedes-Benzin valmistamaan henkilöautomalliin 13 eri mallisarjassa (A-, B-, CLA-, C-, E-, S-, CLS-, CL-, GLA-, GLK-, M-, GL- ja G-sarjat).

Kompaktiluokan uutuusmallit ovat olleet Mercedes-Benzille erinomainen kaupallinen menestys. Euroopassa puolet A-sarjan asiakkaista on merkille kokonaan uusia, ja ostajien keski-ikä on kymmenen vuotta alempi kuin edellisellä A-sarjalla. A-, B- ja CLA-sarjan menekki kasvoi tammi–lokakuun välillä peräti 68,8 prosenttia yhteensä 303 599 asiakkaille toimitettuun autoon.

Nopea ja varma: Toimintaa millisekunneissa

Mercedes-Benzin uusi 4Matic- nelivetoratkaisu perustuu 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteistoon integroituun voiman ulosottoon taka-akselille. Järjestelmän komponentteihin kuuluu myös takavetopyörästöön integroitu ja sähköhydraulisesti ohjattu monilevykytkin. Rakenteen ansiosta saavutetaan muuttuva voimanjako etu- ja taka-akselin välillä. Järjestelmä on myös jopa 25 prosenttia kilpailevia järjestelmiä kevyempi.

4Matic-järjestelmän toimintaperiaate on yksinkertainen: kun sähköhydraulisesti ohjattu monilevykytkin on auki-asennossa, auto liikkuu etuvetoisena. Kun kytkin sulkeutuu, taka-akseli aktivoituu ja voimaa voidaan siirtää täysin portaattomasti akseleiden välillä ajotilanteen ja alustan vaatimusten mukaisesti. Järjestelmä toimii millisekunneissa heti kun akseleiden välillä havaitaan pienikin pyöriin vaikuttava nopeusero.

4Matic-nelivedon toimintaperiaatteen mukaisesti järjestelmä toimii niin usein kuin on välttämätöntä, mutta niin harvoin kuin vain mahdollista. Käytännössä 4Matic-mallit kulkevat normaaliajossa melkein yksinomaan mahdollisimman taloudellisesti etuvetoisena. Voimaa johdetaan taka-akselille vasta kun se on välttämätöntä ajo-olojen muuttuessa. Kun taka-akselin vetovoimaa ei enää tarvita, auto muuttuu silmänräpäyksessä jälleen etuvetoiseksi. Auton yli- tai aliohjautuessa vetävä voima jaetaan siten, että liike vakautuu mahdollisimman nopeasti. Vasta jos tämä ei riitä, ajamiseen puuttuvat auton turvallisuusjärjestelmät kuten ESP ja 4ETS.

Voimanjaon suhde riippuu myös 7G-DCT-vaihteiston ajoasetuksista. Eco-ohjelmalla voimanjako on konservatiivista ja vetävästä voimasta vain pieni osa käytetään taka-akselilla. Sport- ja Manual-asetuksilla voimaa välitetään taka-akselille nopeammin tukemaan valittua urheilullista ajotapaa. Uuden GLA:n 4Matic-versioissa vaihteiston vakiovarusteena on myös off-road-asetus. A- ja CLA-sarjojen AMG-versioissa 4Matic-neliveto on yhteydessä 3-vaiheisen ESP-järjestelmän toimintaan.

A-sarjan nelivedot: Kaksi kompaktiluokan suorituskykyisintä mallia

Kesästä 2013 lähtien neliveto on ollut saatavana Mercedes-Benzin uuteen A-sarjaan A 250 4Matic –mallin yhteydessä. Urheiluautomaista suorituskykyä kuvaavat teho- ja vääntöarvot: 155 kW (211 hv), 350 newtonmetrin vääntöhuippu jo 1200 minuuttikierroksesta lähtien sekä ainoastaan 7,1 sekunnin kiihtyvyys 0–100 kilometriin. Lisäksi tarjolla ovat myös muut A-sarjan vahvuudet, jotka ovat hetkessä tehneet mallista nuoren sukupolven suosikin: säästeliästä ajotapaa tukeva ilmanvastuskerroin (Cd-arvo 0.27) sekä tutka-avusteinen CPA-törmäysavustin, joka on mallissa vakiovaruste.

A 45 AMG –mallin vahvuuksiin kuuluvat maailman voimakkain sarjatuotannossa oleva nelisylinterinen turbomoottori, vakiovarusteinen 4Matic-neliveto sekä AMG Speedshift DCT 7 –urheiluvaihteisto Race start –toiminnolla. Mallin McPherson-tyyppisen etuakseliston poikittaistuet on normaalia vahvemmat mahdollisimman urheilullisen ajokokemuksen varmistamiseksi.

Malli A 250 4Matic A A 45 AMG 4Matic A
Sylinterit rivi4 rivi4
Iskutilavuus cm3 1991 1991
Teho kW/hv/rpm 155/211/5500 265/360/6000
Vääntö Nm/rpm 340/1200­–4000 450/2250–5000
Yhd. kulutus l/100km 6,5 6,9
CO2-päästöt g/km 151 161
Kiihdytys 0–100 km/h, s 7,1 4,6
Huippunopeus km/h 230 250

B-sarja: Neliveto yhdistyneenä monipuoliseen tilankäyttöön

Syyskuussa 2013 ensiesitelty B 220 4Matic tarjoaa Mercedes-Benzin nelivetomallistoon mainion yhdistelmän: muunneltavaa ja riittoisaa kuljetuskykyä sekä erinomaisen taloudellisuuden. B-sarjan Sports Tourerin vakiovarustelistalta löytyvät niin ikään CPA-törmäyksenestoavustin ja hätäjarrutusavustin, jotka vähentävät peräänajokolarien riskiä. mallin Cd-arvo on 0.26 (BlueEfficiency-versiossa vain 0.24), mikä tukee B-sarjan erinomaista taloudellisuutta jokapäiväisessä käytössä.

Malli B 220 4Matic A
Sylinterit rivi4
Iskutilavuus cm3 1991
Teho kW/hv/rpm 135/184/5500
Vääntö Nm/rpm 300/1200­–4000
Yhd. kulutus l/100km 6,5
CO2-päästöt g/km 151
Kiihdytys 0–100 km/h, s 7,5
Huippunopeus km/h 225

CLA: Kolme 4Matic-versiota coupé-luokan kärkeen

Linjakas ja matala neliovinen CLA-coupé seuraa esikuvan aseman saaneen Mercedes-Benz CLS:n jalanjäljillä. Ilmanvastuskerrointa kuvaava Cd-arvio on vain 0.23 (BlueEfficiency Edition –mallissa vain 0.22) Collision Prevent Assist –törmäysvaroitinta on kehitetty CLA:ssa entistä tehokkaammaksi. Järjestelmä aktivoituu toimimaan nyt jo 7 km/h tuntinopeudesta alkaen.

CLA:n 4Matic-malleja on kolme, eikä yksikään niistä tee kompromisseja mukavuudessa tai suorituskyvyssä. Huipulta löytyvä CLA 45 AMG 4Matic tarjoaa muhkean 265 kW (360 hv) tehon ja 450 Nm vääntöarvon, mutta moottori täyttää silti vaativimman EU6-päästönormin.

Malli CLA 250 4Matic CLA 250 Sport4Matic CLA 45 AMG 4Matic
Sylinterit rivi4 rivi4 rivi4
Iskutilavuus cm3 1991 1991 1991
Teho kW/hv/rpm 155/211/5500 155/211/5500 265/360/6000
Vääntö Nm/rpm 350/1200–4000 350/1200–4000 450/2250–5000
Yhd. kulutus l/100km 6,4 6,6 6,9
CO2-päästöt g/km 151 154 161
Kiihdytys 0–100 km/h, s 6,6 6,6 4,6
Huippunopeus km/h 240 250 250

GLA: SUV-luokan tuorein 4Matic-tulokas maaliskuussa 2014

Mercedes-Benz GLA:n myynti alkaa vuodenvaihteessa, ja auto on saatavana maaliskuusta 2014 alkaen. 4Matic-nelivedon saa autoon valinnaisvarusteena, ja sen yhteydessä varusteena ovat DSR-alamäkihidastin sekä vaihteiston off-road-asetus. Sen ansiosta auto soveltuu täydellisesti ajamiseen pehmeällä alustalla sekä helpohkoissa maasto-olosuhteissa.

Älykkään ILS-valojärjestelmän yhteydessä autoon saa myös off-road-valotoiminnon. Tällöin kaksoisksenon-etuvalot kääntyvät 6 astetta ulospäin ja muodostavat symmetrisen, normaalia tehokkaamman valokuvion.

Malli GLA 250 4Matic GLA 200 CDI 4Matic GLA 220 CDI 4Matic
Sylinterit rivi4 rivi4 rivi4
Iskutilavuus cm3 1991 2143 2143
Teho kW/hv/rpm 155/211/5500 100/135/3400–4000 125/170/3400–4000
Vääntö Nm/rpm 350/1200–4000 300/1400–3000 350/1400–3000
Yhd. kulutus l/100km 6,5 4,9 4,9
CO2-päästöt g/km 151 129 129
Kiihdytys 0–100 km/h, s 7,1 9,9 8,3
Huippunopeus km/h 230 200 215

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Tiedotteeseen liittyvät kuvat suoraan linkistä:

.

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi