Mercedes-Benz on kasvanut ainoana premium-merkkinä kaksinumeroisin luvuin vuoden 2016 aikana

• Mercedes-Benz on kasvanut 15,1, koko henkilöautomarkkinat 10,8 prosenttia
  • Kuukauden luku: 3,4 sekuntia
  • Vito ja Sprinter ovat 44 autoa viime vuotta edellä
  • Mercedes-Benz kasvoi kuorma-autoissa yli neljänneksellä
  • EQ-sähköautoon pohjautuvat uutuusmallit rakennetaan Bremenissä
  • Mercedes-Benz vahvasti mukana Auto 2016-tapahtumassa
  • Daimlerin uusin akkutehdas tuottaa energiaa aurinkovoimalla
  • Kaisa Lehtonen oli hienosti viides Havaijin Ironman-kisassa
  • Valkeakosken Energialle Atego Energy 1327AF 4x4 sähköverkkotöihin
  • Ammattina sankarin 4. tuotantokausi starttaa Kutosella 6.11. alkaen
  • Putkistosaneeraaja KotiSun luottaa Mercedes-Benz-kalustoon

Mercedes-Benz on kasvanut 15,1, koko henkilöautomarkkinat 10,8 prosenttia

Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja ensirekisteröitiin lokakuussa 415 kappaletta, mikä toi 4,5 prosentin markkinaosuuden. Vuoden kymmenen ensimmäisen kuukauden rekisteröinnit ovat viime vuoden vastaavaa aikaa edellä 15,1 prosenttia, sillä uusia henkilöautoja on toimitettu yhteensä 4941 kappaletta (2015: 4293 kpl). Mercedesin kasvuprosentti on 40 prosenttia parempi kuin henkilöautomarkkinoiden keskimääräinen 10,8 prosentin kasvu kuluvan vuoden aikana. Yritysautomarkkinalla Mercedes-Benzin kasvu on ollut jopa koko markkinakasvua ripeämpää eli 14,4 %. Muihin saksalaisiin premium-automerkkeihin ja Volvoon verrattuna Mercedes-Benz on ainoa, jonka myynti on lisääntynyt kaksinumeroisin luvuin. Lokakuun kysytyin Mercedes-Benz-malli oli E-sarja (87 kpl), jonka kasvuprosentti vuoden 2016 aikana on 48,6. A-sarjalaisia ensirekisteröitiin lokakuussa 65 ja C-sarjaa 64 kappaletta.

Kuukauden luku: 3,4 sekuntia

Uudet Mercedes-AMG E 63 4Matic ja Mercedes-AMG E 63 S 4Matic ovat voimakkaimpia koskaan rakennettuja E-sarjan autoja. Mallien 4-litrainen V8-moottori kehittää versiosta riippuen 571/612 hv tehon ja vaikuttavan suorituskyvyn: S-mallin kiihtyvyys 0­–100 kilometriin kestää ainoastaan 3,4 sekuntia.

Vito ja Sprinter ovat 44 autoa viime vuotta edellä

Mercedes-Benz jatkaa pakettiautokaupan 3. sijalla, sillä kuluvan vuoden aikana on myyty yhteensä 1283 uutta Vitoa ja Sprinteriä markkinaosuuden ollessa 11,7 %. Kappalemääräisesti ollaan 44 autoa viime vuoden vastaavaa aikaa edellä. Lokakuussa malleja ensirekisteröitiin syyskuussa 89 kappaletta. Vitoja ensirekisteröitiin lokakuussa 45 ja tammi-lokakuussa 823, mikä toi 7,5 prosentin markkinaosuuden ja 4. suosituimman pakettiautomallin aseman. Sprinter on sijalla 9 kaikkiaan 365 autolla. Sprinterin kysyntä on lokakuun jälkeen 9,9 prosentin kasvuvauhdissa verrattuna vastaavaan aikaan 2015.

Mercedes-Benz kasvoi kuorma-autoissa yli neljänneksellä

Lokakuun aikana ensirekisteröitiin yhteensä 62 uutta Mercedes-kuorma-autoa. Mercedes-Benzin osuus kuorma-autoista on tänä vuonna 22,1 % yhteensä 618 ensirekisteröidyllä kuorma-autolla. Viime vuoden vastaavasta ajasta ollaan edellä yli neljännes eli 26,9 %, joten kasvu on nopein kuorma-autojen kolmen kärkimerkin joukossa. Mercedes-Benzin osuus kevyissä 3,5–6-tonnisissa kuorma-autoissa on 60,3 prosenttia Sprinterin ollessa selkeä markkinajohtaja. Näitä autoja on tänä vuonna myyty 217 kpl. Kuorma-autojen 6–16-tonnisissa osuus on 21,3 % ja yli 16-tonnisten luokassa 15,8 %. Tässä kuorma-autojen todellisessa raskassarjassa on tänä vuonna myyty 339 autoa (+32,2 %).

EQ-sähköautoon pohjautuvat uutuusmallit rakennetaan Bremenissä

Mercedes-Benzin Pariisin autonäyttelyssä esittelemän EQ-sähköautobrändin ensimmäinen tuotantomalli valmistuu vuosikymmenen loppuun mennessä. Autot rakennetaan Bremenissä, jossa jo ennestään valmistetaan kymmentä Mercedes-mallia. Mercedes aikoo tarjota vuoteen 2025 mennessä kymmenen uutta täyssähkömallia, joiden esikuva Pariisissa nähty EQ-konseptimalli on. Sporttien SUV Coupén toimintamatka latauksella on 500 kilometriä, auto on täysin verkottunut ympäristönsä kanssa, ja laatu sekä ajomukavuus ovat totutulla Mercedes-tasolla.

Mercedes-Benz vahvasti mukana Auto 2016-tapahtumassa

Mercedes-Benz on mukana Auto 2016 –tapahtumassa, joka järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 18.- 20.11. Tähtimerkin yli 1000 m2 laajuisella osastolla esittelyssä jopa 23 eri automallia, mukaan lukien tänä syksynä lanseeratut uutuusmallit GLC Coupé ja uusi E-sarjan farmari.  Osaston kruununa esittelyssä Mercedes-AMG A 45 4Matic, C Coupé, S Coupé ja Mercedes-AMG GT S sekä avomallit SLC ja SL. Tarkemmat tiedot tapahtumasta http://auto.messukeskushelsinki.fi/

Daimlerin uusin akkutehdas tuottaa energiaa aurinkovoimalla

Daimler varautuu määrätietoisesti sähköisen liikenteen ja akkujen kysynnän kasvuun lähivuosina. Mercedes-Benzin emoyhtiön toisen oman akkutehtaan rakentaminen on käynnistynyt Saksan Kamenzissa. Tytäryhtiö Accumotiven uuden tuotantolaitoksen ja logistiikka-alueen pinta-ala on tehtaan valmistuessa yhteensä 80 000 neliömetriä. Investoinnin arvo on 500 miljoonaa euroa, ja toiminta laajennusosalla yltää täyteen tehoon vuoden 2018 puolivälissä. Uusi tehdas on lähes CO2-neutraali: energiantuotantoa varten katolle asennetaan aurinkopaneeleita kahden jalkapallokentän laajuiselle alalle. Paneelien yhteenlaskettu teho on 2 megawattia.

Kaisa Lehtosella hurja debyytti Havaijin legendaarisessa triathlonkilpailussa

Mercedes-Benzin yhteistyökumppani, Team Sport for Good –tiimiä edustava Kaisa Lehtonen sijoittui hienosti 5. sijalle äärimmäisen vaativassa ja legendaarisessa Havaijin Ironman-kisassa. Kisastartti oli Lehtoselle ensimmäinen Havaijin MM-kilpailussa. Aikaisemmin Kaisa Lehtonen oli jo voittanut täyden matkan Ironman-kilpailut Etelä-Afrikassa sekä Zell am Seessa. Havaijin Ironman-kilpailussa Lehtonen saavutti muun muassa 5. nopeimman ajan laavakenttien keskellä käytävällä pyöräilyosuudella. Myös hänen juoksuaikansa oli yksi koko kisan nopeimmista äärimmäisessä kuumudessa ja ilmankosteudessa käytävällä juoksuosuudella. ”Yleisö antoi minulle valtavasti lisää energiaa”, kaikkien odotukset ylittänyt Lehtonen kiitti maalissa.

Valkeakosken Energialle Atego Energy 1327AF 4x4 sähköverkkotöihin

Valkeakosken Energia on liittynyt niiden lukuisten energiayhtiöiden joukkoon, jotka luottavat Veho Hyötyajoneuvojen konseptoituihin PowerLine-tuotteisiin. Lokakuussa Valkeakosken Energialle luovutettu Atego Energy 1327AF 4x4 on energiateollisuudelle suunniteltu erikoisajoneuvo, jolla rakennetaan ja huolletaan valtakunnan sähköverkkoja. Konseptoituihin PowerLine-tuotteisiin pääsee tutustumaan tarkemmin Verkosto-messuilla Veho Hyötyajoneuvojen osastolla Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 25.–26.1.2017.

Ammattina sankarin 4. tuotantokausi starttaa Kutosella 6.11. alkaen

Raskaan liikenteen ammattilaisten työtä seuraava kotimainen tosi-tv-sarja Ammattina sankari saa jatkoa. Neljäs tuotantokausi pyörähtää käyntiin Kutosella sunnuntaina 6.11.2016 klo 18.30. Tulevalla kaudella mukana ovat edellisiltä tuotantokausilta tutut FSN:n Jokke ja Flowertrucksin Harri. Lisäksi sarjassa hypätään Suezin jäteauton, Eerola-yhtiöiden loka-auton sekä Ponssen lavetinvetoauton kyytiin.

Putkistosaneeraaja KotiSun luottaa Mercedes-Benz-kalustoon

”Jyväskylän Vehon automyyjä Mikael Mäkinen ja myyntipäällikkö Sami Hallikainen Espoosta ottivat yhteyttä ja kysyivät, voisivatko he tulla käymään. Kyllä myyjien aktiivisuus on valttia alalla kuin alalla”, KotiSun Oy:n toimitusjohtaja Kalle Lahtinen kiittelee. Noin 200 työntekijän voimin putkistosaneerauksia tekevän yrityksen käytössä on nykyisin jo yli 80 Mercedes-Benzin Citania, Vitoa ja Sprinteriä, ja lisääkin on tulossa. Hyvin varustetuista autoista löytyvät esimerkiksi peruutuskamerat, Webasto-lämmittimet ja vaneroidut kuljetustilat, asentajien toiveiden mukaisesti.

Autoilla ajetaan 40000–50000 kilometriä vuodessa. ”Veho on meille oikea kumppani, sillä palvelu pelaa kaikin puolin myynnistä huoltoon.”

Hyötyajoneuvojen lisäksi KotiSun Oy on hankkinut henkilökunnan käyttöön myös Suomessa valmistettuja Mercedes-Benz A-sarjan autoja.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Nina Uschanov, Veho Hyötyajoneuvot, markkinointi- ja PR-päällikkö, puh. 050 4421 522, nina.uschanov@veho.fi

Avainsanat: