Mercedes-Benz on Premium-segmentin voittaja alkuvuonna

• Mercedes-Benz ja Vito ovat pakettiautokaupan 3. sijalla
  • Veho ja Mercedes-Benz laajentavat triathlon-yhteistyötään
  • Uuden GLC Coupén valmistus käynnistyi Bremenissä
  • Mercedes-Benzin kasvu yritysautomyynnissä omaa luokkaansa
  • Mercedes-Benz näkyy vahvasti vesillä
  • Kuorma-autokysyntä hyvässä vauhdissa vuoden 1. puoliskolla
  • Mercedes-Benz on mukana Silvretta-sähköautorallissa yhdeksällä autolla
  • Maailmanmestari Lewis Hamilton päästi irti ”vihreän helvetin pedon”
  • Girteka Logistics tilasi kerralla 1000 Actros-kuorma-autoa

Mercedes-Benz yli 15 prosentin kasvussa puolen vuoden jälkeen

Mercedes-Benz rekisteröintilukema oli kesäkuussa 552 uutta henkilöautoa, mikä toi 5,1 prosentin markkinaosuuden. Kuuden kuukauden rekisteröinti on viime vuoden vastaavaa aikaa edellä 14,8 prosenttia, sillä uusia henkilöautoja on rekisteröity yhteensä 3138 kappaletta (2015: 2726 kpl). Mercedesin kasvu on puolen vuoden aikana ollut kaksi kertaa vauhdikkaampaa kuin muilla saksalaisilla Premium-automerkeillä ja Mercedes- Benz on ainoana Premium-merkkinä kirjauttanut prosentteina kaksinumeroiset kasvuluvut. Kesäkuussa rekisteröinti oli peräti 27 % vilkkaampaa kuin kesäkuussa 2015. Kesäkuun ja alkuvuoden rekisteröidyin Mercedes-Benz-malli oli C-sarja (146/847 kpl).

Kolme Mercedes-taksimallia kymmenen kärjessä

Mercedes-Benz-rekisteröinti taksikäyttöön puolen vuoden aikana 333 uutta Mercedes-Benziä markkinaosuuden ollessa 29,6 prosenttia. Taksikauppa kävi vilkkaana kesäkuussa 65 rekisteröidyllä autolla. E-sarja on tukevasti maan suosituin taksimalli 173 autolla (kesäkuussa 35 kpl) ja 15,4 prosentin markkinaosuudella. Kolmanneksi sijoittuvaa Sprinteriä on tänä vuonna rekisteröity takseiksi 77 (mo. 6,8 %) ja Vitoja 41 (mo. 3,6 %) kappaletta. Maan kymmenen suosituimman taksiauton joukossa on kolme ja viidentoista suosituimman joukossa neljä Mercedes-mallia.

Vehon Vaihto+ laajeni Raisioon

Vehon laadukkaiden käytettyjen autojen myyntiin keskittyvä erikoisliike on avattu Raisiossa, osoitteessa Vesilaitoksentie 1. Liike sijaitsee Veho Autotalojen Raision toimipistettä vastapäätä keskeisten liikenneväylien tuntumassa ja palvelee koko Turun talousaluetta. Tarjolla on yli 200 käytetyn auton valikoima 3200 neliön tiloissa. Vaihtoautojen hintahaarukka yltää muutamasta tuhannesta aina 150 000 euroon. Myymälästä löytyy myös valikoima tunnettujen merkkiliikkeiden kautta mm. Ruotsista ja Saksasta tuotuja käytettyjä autoja. Vaihto+ tarjoaa asiakkailleen erilaisia rahoitusmalleja, esimerkiksi suositun ja yrityksille hyvin sopivan Vaihto+ Leasingin. Raisiossa on tarjolla myös laajat ja asiantuntevat huoltopalvelut kaikkien autonostajien tarpeisiin. Vaihto+ -liikkeessä kaikille vaihtoautoille tehdään kuntotarkistus riippumattoman toimijan puolesta.

Mercedes-Benz ja Vito ovat pakettiautokaupan 3. sijalla

Mercedes-Benz on kesäkuun jälkeen maan 3. suosituin pakettiautomerkki. Uusia Mercedes-Benz-pakettiautoja rekisteröitiin kuukaudessa yhteensä 117 kappaletta, joka toi 12,4 prosentin markkinaosuuden. Mercedes-malleista Vito on maan 3. suosituin pakettiautomalli 543 kappaleen menekillä ja 8,1 prosentin markkinaosuudella. Sprinter on sijalla 9 jo 223 rekisteröidyllä autolla. Sprinterin kysyntä on 26,7 prosentin kasvuvauhdissa.

Veho ja Mercedes-Benz laajentavat triathlon-yhteistyötään

Veho ja Mercedes-Benz ovat tehneet yhteistyötä triathlon-tapahtumien kanssa vuodesta 2014. Muunneltavat ja monikäyttöiset Mercedes-Benzin tila-automalliston tuotteet sopivat täydellisesti urheilua ja aktiivista elämäntapaa korostavaan lajiin ja sen harrastajille. Tänä vuonna sitoutuminen on laajentunut urheilijayhteistyöhön triathlonisti Kaisa Lehtosen kanssa. Hän voitti huhtikuussa Etelä-Afrikan täyden matkan Ironman-kilpailun ja lunasti näin paikan lajin MM-kilpailuihin Havaijille. Lehtonen valittiin juuri vuoden 2016 helsinkiläisurheilijaksi. Hän kuuluu Team Sport For Good –triathlontiimiin, joka huippu-urheilun lisäksi omistautuu myös kansainväliseen Laureus-säätiön hyväntekeväisyystyöhön. Kaisa Lehtonen kyyditsee tukijoukkonsa ja varusteensa kilpailu- ja harjoitusmatkoilla tilavalla ja monipuolisella Mercedes-Benz V-sarjalla. Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/v-sarja ja www.teamsportforgood.org/en/home.

Uuden GLC Coupén valmistus käynnistyi Bremenissä

Mercedes-Benzin uuden GLC Coupén tuotanto on alkanut Daimlerin tehtaalla Bremenissä. Kaikkiaan Bremenin tehdas valmistaa tämän jälkeen peräti kymmentä Mercedes-Benzin henkilöautomallia, kuten C-sarjan kaikkia neljää koriversiota ja GLC-katumaasturia. Yhteensä 12 500 henkeä työllistävä tehdas valittiin viime vuonna ”Vuoden tehtaaksi 2015”, ja siitä on nopeasti kehittynyt yksi Daimlerin tärkeimmistä tuotantolaitoksista. Uusi GLC Coupé jatkaa isoveljensä GLE Coupén suuntaviivoja kompaktimmassa kokoluokassa. Auton hienouksiin kuuluvat esimerkiksi vakiovarustukseen kuuluva urheilujousitus, jatkuva 4Matic-neliveto sekä 9G-Tronic-automaattivaihteisto. Mallin myynti Suomessa alkaa syksyn kuluessa.

Mercedes-Benzin kasvu yritysmyynnin Premium-segmentissä aivan omaa luokkaansa

Mercedes-Benzin suosion kasvu yritysten hankkimien autojen joukossa oli kesäkuussa aivan omaa luokkaansa Premium-segmentissä. Kasvua edellisen vuoden kesäkuuhun verrattuna kertyi 42 %. Yhteensä eri Mercedes-Benz malleja rekisteröitiin yritysten käyttöön 213 autoa. Suosituimmat Mercedes-mallisarjat yritysautomyynnissä ovat CLA, C ja E.

Mercedes-Benz on vahvasti mukana kesätekemisissä vesillä

Tänä kesänä Suomen suurimmat vierasvenesatamat Helsingissä (HSK), Hangossa (Itämeren Portti) ja Nauvossa (Nauvon vierassatama) ovat saaneet uuden ulkoilmeen ja kantavat nimeä Port of Mercedes-Benz. Yhtenäinen tähti-ilme liittyy saumattomasti aikaisemmin tänä vuonna solmittuun purjehdusyhteistyöhön.

Mercedes-Benz solmi helmikuussa 2016 yhteistyösopimuksen Suomen Purjehdus ja veneily ry:n kanssa.

Mercedes-Benz ja Veho haluavat olla tukemassa mm. juniorityön kautta suomalaisen kilpapurjehduksen seuraavaa aaltoa. Mercedes-Benz-asiakkaat ovat liikkuvia, aktiivisia perheitä joita kiinnostaa myös veneily. Hyvät ulkoilmaharrastukset, kuten purjehdus ovat hyvää vastapainoa arjen paineille ja kiireisille aikatauluille. Purjehdus on myös ympäristöystävällinen tapa liikkua ja rentoutua,” Mercedes-Benz-henkilöautojen myyntijohtaja Klaus Pohjala kertoo.

Kuorma-autokysyntä hyvässä vauhdissa vuoden 1. puoliskolla

Mercedes-Benz on maan 3. suosituin kuorma-automerkki 330 auton rekisteröinnillään kesäkuun loppuun mennessä. Kuorma-autokauppa Suomessa on kuuden kuukauden jälkeen 23,5 prosentin kasvussa. Kesäkuussa autoja rekisteröitiin 280 kappaletta. Kevyissä 3,5–6-tonnisissa kuorma-autoissa Sprinter on selkeä markkinajohtaja 119 auton menekillä, joka tarkoittaa sitä että enemmän kuin joka toinen painoluokan uusi kuorma-auto on Mercedes-Benz Sprinter (mo.51,3 %). Kooltaan 6–16-tonnisia kuorma-autoja rekisteröitiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 128 kappaletta. Tässä luokassa Mercedes-Benzin markkinaosuus on 24,2 %. Raskaampia yli 16-tonnisia Mercedes-Benz kuorma-autoja rekisteröitiin alkuvuonna 168 kappaletta (mo.12,8 %). Linja-autoissa Mercedes-Benz on markkinajohtaja 49 rekisteröidyn auton ja 26,8 prosentin markkinaosuuden turvin.

Mercedes-Benz on mukana Silvretta-sähköautorallissa yhdeksällä autolla

Mercedes-Benz on näyttävästi mukana sähköautokalustolla Itävallan Alpeilla 7.-8. heinäkuuta ajettavassa Silvretta Rallyssa. Silvretta E-Car Rallyyn ottaa osaa 26 sähköautoa, joista peräti 9 on Mercedes-Benzejä. 224 kilometrin vaativalla reitillä nähdään muun muassa SLS AMG Coupé Electric Drive sekä kolme B 250 e- ja kaksi E 350 e –hybridimallia. Alppimaastossa ajettava ralli laittaa sähköisen kaluston koville, sillä reitin nousukulmat ovat suurimmillaan 14,5 astetta ja korkeuserot nousuineen ja laskuineen yhteensä 11 208 metriä. Daimlerin nykyinen sähkö- ja hybridiautomallisto on vertaansa vailla muiden autonvalmistajien joukossa. Seuraavan kahden vuoden aikana Daimler investoi tutkimukseen ja tuotekehitykseen yhteensä 14,5 miljardia euroa, joista yli puolet uusiin ”vihreisiin” teknologioihin.

Maailmanmestari Lewis Hamilton päästi irti ”vihreän helvetin pedon”

Mercedesin V8-urheiluautomallisto täydentyy timanttisella tulokkaalla, kun AMG GT R –mallin myynti alkaa vuoden lopulla. Esimakua urheiluautojen kiistattomasta kingistä saatiin Brooklandin radalla Isossa-Britanniassa, jossa mallin esitteli yleisölle F1-maailmanmestari Lewis Hamilton. Uutuusauto on jo saanut lempinimen ”vihreän helvetin peto” keskeisen kehitys- ja testauspaikkansa Nürburgringin radan mukaan. Nimeä korostaa myös esittelyauton ainutlaatuinen AMG light green magno –ulkoväri. GT R –mallissa yhdistyvät sopuisasti AMG GT3 –urheiluauton ajodynamiikka sekä AMG GT:n monikäyttöisyys. Kevytrakenteisen auton keskikulutus on 11,4 litraa ja CO2-päästöt 259 grammaa kilometrillä. Mallin tilauskirjat avataan 21.11, ja lanseeraus Euroopassa on vuorossa maaliskuussa 2017.

Girteka Logistics tilasi kerralla 1000 Actros-kuorma-autoa

Tänä vuonna 20-vuotissyntymäpäiväänsä viettävän Mercedes-Benz Actrosin menestystarina jatkuu myös seuraavalle vuosikymmenelle. Actrosista on tullut maailman menestyksekkäin raskaan sarjan kuorma-auto taloudellisuutensa, ajomukavuutensa ja oivallisen muunneltavuutensa ansiosta, ja sitä on lanseerauksensa jälkeen myyty yli miljoona kappaletta. Osoituksena Actrosin voimasta on juuri tehty tilaus: Euroopassa ja Skandinaviassa toimiva Girteka Logistics tilaa yhteensä 1000 Actrosia kalustonsa uudistamiseksi. Yhtiöllä on käytössään 2900 kuorma-autoa ja 3100 perävaunua ja se työllistää 7100 ihmistä. Girteka Logistics on vuodesta 2012 lähtien tehnyt logistista yhteistyötä Mercedes-Benzin kanssa varaosa- ja komponenttitoimituksissa Euroopassa.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, pekka.koski@veho.fi, puh. 0400 210 490

Nina Uschanov, Veho Hyötyajoneuvot, johdon assistentti, nina.uschanov@veho.fi, puh. 0504421522

Pekka Koski, lehdistöpäällikkö, Veho Henkilöautot, pekka.koski@veho.fi, 0400-210490