Mercedes-Benz paljastaa uuden S-sarjan Frankfurtin autonäyttelyssä

·Ensiesiteltävä uusi edustusautoluokan sedan tulee myyntiin jo syyskuussa 2005 ·Uusi mallisarja esittelee edeltäjänsä tapaan teknisiä innovaatioita, jotka tekevät Mercedes-Benzin lippulaivasta mittapuun automaailman huipulle ·Erinomainen ajettavuus ja entistä tehokkaammat moottorit tarjoavat yhä lisää ajamisen nautintoa ·Distronic Plus -etäisyydenhallinta sekä Night Vision –pimeänäköavustin esimerkkeinä turvatekniikan huippusaavutuksista ·Frankfurtissa myös R-sarjan eurooppalainen versio ja maastoautojen esikuvaksi nouseva ML 63 AMG

Vuodesta 1998 tuotannossa ollut Merecedes-Benz S-sarja äänestettiin monet kerrat maailman parhaaksi. Niinpä Mercedes-Benzin suunnittelijoiden täytyi asettaa rima erityisen korkealle uuden mallin kohdalla, jonka ensiesiintyminen tapahtuu tämän syksyn Frankfurtin autonäyttelyssä. Monia teknisiä innovaatioita nähdäänkin nyt ensi kertaa tässä tuotantomallissa. Brake Assist Plus -jarruapu tutkalla varustettuna, edelleen kehitetty etuistuinten hierontatoiminto, pimeänäköä helpottava infrapunatekniikkaa hyödyntävä Night Vision -järjestelmä, laajennettu Pre-Safe -ennakoiva turvajärjestelmä, parannettu Comand-hallintayksikkö sekä lisätoimintoja sisältävä pysäköintiapu ovat niitä teknisiä sovelluksia, jotka esitellään ensimmäistä kertaa uudessa S-sarjassa. Uusia järjestelmiä: parannettu etäisyystutka ja uusi pimeänäköavustin Edelleen kehitetty Distronic Plus - etäisyydenhallinta toimii tutkan avulla nyt 0-200 kilometrin tuntinopeusalueella. Distronic Plus jarruttaa haluttaessa kuljettajan puolesta säilyttäen riittävän etäisyyden edelliseen ajoneuvoon ja kiihdyttää jälleen tarvittavaan nopeuteen, kun liikennevirta taas lähtee liikkeelle. Innovatiivinen Night Vision -pimeänäköavustin lisää kuljettajan näkökykyä jopa 150 metriä ajovaloilla ajettaessa. Kaksi infrapunalamppua lähettää ihmissilmälle näkymätöntä säteilyä eteenpäin, ja tuulilasin sisäpuolelle sijoitettu kamera vastaanottaa heijastuvat signaalit. Tämä viesti välittyy kojelaudan värinäyttöön. Pimeänäköapu auttaa kuljettajaa havaitsemaan jalankulkijat, pyöräilijät, pysäköidyt auton ja muut esteet paljon aikaisemmassa vaiheessa hämärän ja pimeän tunteina. Suurempi, entistä mukavampi ja vieläkin ylellisempi S-sarjan kaksi korimallia ovat kasvaneet pituutta 33 ja 44 millimetriä – uutuusmallien 5076 ja 5206 millimetriin. Kori on myös 16 milliä leveämpi ja 29 milliä korkeampi kuin edeltäjässä. Samoin akseliväli on kasvanut 70/80 millimetrillä. Sisätiloissa tämä tuntuu lisääntyneenä istumisväljyytenä jokaisella istuinpaikalla. Erityisesti edustusautoluokan autossa korostuu takaistuintilojen huomattava mukavuus. Pitkän akselivälin koriversiossa polvitilaa on 11 millimetriä edeltäjää enemmän. Tavaratila on kasvanut 60 litralla 560 litraan (VDA-normi). Mukavuus ja suoristuskyky: ilmajousitus ja lisää tehoa S-sarjan autoissa on ylellinen ilmajousitus koko mallisarjassa vakiona. Yli 120 kilometrin tuntivauhdissa ja Sport-asennossa jousitus madaltuu 20 millimetriä parantaen aerodynamiikkaa, erinomaista ajettavuutta sekä polttoainetaloutta. Auton seisontajarrukin on nyt sähköinen. Kolme neljästä moottorivaihtoehdosta on uusia. Huippumalli S 600:ssa on 12-sylinterinen voimanlähde, jonka teho on noussut 380 kW:iin/517 hv:aan. Vääntöä siinä on huomattavat 830 newtonmetriä jo 1 900 kierroksella minuutissa. MB Frankfurtissa: R-sarjan versio eurooppalaiseen makuun ja ML 63 AMG Vastaesitellyn Grand Sport Tourerin R-sarjan eurooppalaiseen makuun räätälöity versio on 235 millimetriä lyhyempi kuin pitkä versio. Viiden metrin pituudesta on silti loihdittu luokassaan vertaansa vailla olevat yksilölliset istuinpaikat kuudelle matkustajalle kolmessa rivissä. ML 63 AMG puolestaan ottaa paalupaikan nopeiden maastoautojen luokassa. Frankfurtissa esiteltävän 6,3-litrainen vapaasti hengittävä AMG V8 kehittää 375 kW/510 hv:n tehon ja 630 Nm:n väännön. Nämä suoritusarvot lähettävät täysikokoisen maastoauton nollasta sataan tasan viidessä sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajattu 250 kilometriin tunnussa. Renkaat ovat kokoa 295/45 R 19. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.daimlerchrysler.com/mediaservices Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530