• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz Pariisin autonäyttelyssä:B-sarja näyttää tietä kompaktiluokan kaasu- ja sähköautoille

• Mercedes-Benz laajentaa voimakkaasti maakaasu- ja sähköautotarjontaansa.
  • B 200 Natural Gas Drive tarjoaa 500 kilometrin toimintamatkan maa- tai biokaasulla.
  • B-sarjan Electric Drive –versiossa akun lataus riittää 200 kilometrin ajoihin.
  • Latauksen hallinta ja reitin suunnittelu on mahdollista tietokoneella ja älypuhelimella.

B 200 Natural Gas Drive leikkaa polttoainemaksuista puolet pois

Mercedes-Benzin B-sarjan maakaasukäyttöinen Natural Gas Drive –versio hyödyntää täysimääräisesti korimallin Energy Space –alustarakennetta. Takaistuimen alle jäävään kaksoispohjaan voidaan sijoittaa yksi iso ja kaksi pienempää kaasusäiliötä, joihin mahtuu 125 litraa eli 21 kiloa polttoaineena käytettävää kaasua. Auton tavaratila ja matkustamo säilyvät näin ennallaan. Moottori tuottaa autolle 115 kW (156 hv) tehon. Kaasua kuluu 4,2 kiloa/100 km, mikä vastaa 115 gramman CO2-päästöjä kilometrillä.

Verrattuna yhtä tehokkaaseen B 200 BlueEfficiency –malliin kaasukäyttöinen versio kuluttaa 16 prosenttia vähemmän polttoainetta. Se täyttää jo nyt Euro 6 –päästönormin, joka tulee voimaan kaikilla bensiinikäyttöisillä autoilla 1.9.2014. Kun verrataan polttoaineiden energiasisältöjä ja myyntihintaa, kaasulla ajettu kilometri on noin puolet halvempi kuin bensiinimoottorilla ajettaessa.

B 200 Natural Gas Drive on suunniteltu toimimaan pääasiassa kaasulla. Kaasun loppuessa käytössä on vielä 12 litran bensiinitankki. Automatiikka huolehtii vaihdosta polttoaineelta toiselle, kuljettaja ei itse voi sitä tehdä. Verotuksessa maakaasuautoa kohdellaan kaasukäytön päästöjen perusteella. Autossa voidaan käyttää maa-, bio- tai jopa synteettisesti valmistettua kaasua, joka riittää noin 500 kilometrin ajoihin. Huippunopeus on 200 km/h ja kiihtyvyys 0–100 kilometriin 9,1 sekuntia.

Ulkonäöltään B 200 Natural Gas Drive eroaa lievästi muista B-sarjan malleista. Esimerkiksi etupuskurissa on nauhamaiset led-päiväajovalot. Malli on saatavana sekä käsivalintaisella vaihteistolla että 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla. B 200 Natural Gas Drive tulee myyntiin alkuvuodesta 2013.

B-sarjan Electric Drive –versio esittäytyy lähes tuotantovalmiina

Mercedes-Benz B-sarjan sähkökäyttöinen konseptimalli sopii täydellisesti modernin perheen jokapäiväiseksi käyttöautoksi. Energy Space –rakenteen ansiosta B-sarjan ED-konseptiversion sisätilat ovat yhtä avarat kuin polttomoottorikäyttöisissäkin sisarmalleissa. Alustaan on sijoitettu tehokas litium-ioniakku, mikä parantaa myös auton painopistettä ja suuntavakautta.

B-sarjan ED-konseptissa käytetään 100 kW (136 hv) tuottavaa sähkömoottoria, jonka vääntömomentti on 310 Nm. Koko vääntö on käytettävissä heti, kun kuljettajan jalka siirtyy kaasupolkimelle. Moottorin käytännön suorituskyky vastaa nykyaikaista kolmelitraista bensiinimoottoria. Toimintamatka latauksella on jopa 200 kilometriä ja huippunopeus rajoitettu 150 km/h. Akku voidaan ladata mistä tahansa 230 V kotitalouspistorasiasta tai vaihtoehtoisesti pikalatauksella 400 V pistokkeesta. Alle tunnin pikalataus riittää 100 kilometrin ajomatkaan. Autoa jarrutettaessa liike- ja hidastusenergiaa talletetaan akkuun tehokkaasti.

Akun lataustilan ja auton toimintamatkan voi tarkistaa omalla tietokoneella tai älypuhelimella Vehicle Homepage –palvelun avulla. Palvelu kertoo esimerkiksi, kuinka pitkään ajomatkaan akun varaus riittää ja näyttää jäljellä olevan toimintamatkan myös karttapohjalla. Kartalla voi suunnitella reittejä, jolloin palvelu kertoo sähköautoille sopivat latauspisteet. Latauksen alkaminen voidaan myös ajoittaa niin, että akku on täynnä ennen matkan alkua ja/tai akku ladataan juuri silloin, kun energian hinta on alimmillaan.

B-sarjan täyssähköversio on lähes tuotantovalmis ja tulossa markkinoille vuonna 2014. Malli täyttää samat turvallisuusnormit kuin kaikki Mercedes-Benzit. Muihin B-sarjan autoihin verrattuna sen erottaa uudelleen muotoilluista puskureista sekä sivuhelmoista. Latauspistokkeen paikka löytyy tankkausaukon kannen alta. Matkustamo on viimeistelty nappanahalla turkoosein tikkauksin. Sisällä päävärit ovat musta, valkoinen ja kristallinharmaa. Pääntukiin on integroitu Electric Drive –logot, jotka koristavat kaikkia Mercedes-Benzin, Mercedes-AMG:n sekä smartin valmistamia sähköautomalleja.

Daimlerin päätähtäin on jatkossakin akkukäyttöisten sähköautojen sekä polttokennoautojen tuotekehityksessä, unohtamatta polttomoottorien jatkuvaa optimointia sekä hybridimalliston laajentamista. Mallistossa ovat jo B-sarjan ja Viton F-Cell-polttokennoversiot sekä smart fortwo electric drive. Pariisissa esitellään B-sarjan Electric Drive –mallin lisäksi muitakin uusia sähköautoja: Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive sekä kokoluokaltaan toista ääripäätä edustava smart Brabus electric drive.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,