Mercedes-Benz Vito 4x4 ja Sprinter 4x4 sekä Mercedes-Benz Actros -raivausautot

Veho Hyötyajoneuvot luovuttaa kesän aikana VR-Yhtymä Oy:n tytäryhtiölle VR-Rata Oy:lle 15 kappaletta Mercedes-Benz Vito 111 CDI 4x4 pakettiautoja ja 4 kappaletta Mercedes--Benz Sprinter 315 CDI kuorma-autoja. Luovutettavien autojen lukumäärä on viime vuotta vastaava määrä. Vitot ja Sprinterit toimivat ratasähköistyksen huoltoautoina Hyvinkään ja Tampereen seuduilla. Autot on varusteltu Vehon toimesta huoltoautovarustein. Kauppa on toteutettu Hanselin kautta, Veho Hyötyajoneuvot on Hanselin sopimustoimittaja. Myös VR-Yhtymä Oy:n telematiikasta vastaava tytäryhtiö Corenet Oy, käyttää toiminnassaan Mercedes-Benz Vito-pakettiautoja. Mercedes-Benz Actrokset pelastus- ja raivaustoimintaan • VR Osakeyhtiölle pelastus- ja raivaustoimintaan varusteltuja ajoneuvoja • Mercedes-Benz Actros 2741 6x6 VR Osakeyhtiöllä on käytössä kahdeksan kappaletta pelastus- ja raivaustoimintaan varusteltuja autoja, näistä neljä viimeisintä on Mercedes-Benz Actros 2741 6x6. Autot on sijoitettu ympäri rataverkkoa suurimmille rautatiepaikkakunnille. Autoja käytetään vaurio- ja onnettomuustilanteissa kun esim. veturi- ja vaunukalustoa on pudonnut kiskoilta ja jotka joudutaan nostamaan ja siirtämään takaisin kiskoille. Vuonna 2003 hankittiin ensimmäiset kaksi Mercedes-Benz Actros 6x6 jotka sijoitettiin Kouvolan ja Tampereen veturivarikolle, vuonna 2006 hankittu Actros on sijoitettu Helsingin varikolle. Kuluvan vuoden toukokuussa saatiin käyttöön viimeisin Actros joka sijoituspaikkakuntana on Oulun veturivarikko. Erikoisvarusteet Autot on varustettu yksikköpyörillä ja Telligent –robottivaihteistolla, joten ajaminen sekä maastossa että maantiellä on helppoa. Autojen varusteisiin kuuluu 530 barilla toimiva korkeapainehydrauliikkajärjestelmä, noin 10 kpl hydraulisia tunkkeja nostokyvyltään 50 tonnista aina 160 tonniin, 3 kappaletta nostopalkkeja, kahdeksanventtiilinen ohjauspöytä letkukeloineen, siirtolevyt/vaunut joiden avulla voidaan esim. noin 86 tonnia painava veturi nostaa ja siirtää takaisin kiskoille. Lisäksi raivauskalustoon kuuluu pelastustyökalusarja pelastuspihteineen ja saksineen sekä mittava määrä erilaisia käsityökaluja polttoleikkaus- ja hitsausvarusteineen sekä muita erikoislaitteita, joita raivaustoiminnassa tarvitaan. Saksalaisen Lukas -merkkisen hydrauliikan on toimittanut Liitin Oy. Autot on varustettu 100 kN kylkivinssillä sekä 10 kN takalaitanostimella. Varusteisiin kuluu edelleen 15 kVA sähkögeneraattori, josta saadaan sähkö työkaluille sekä valoille. Auton korin on suunnitellut ja rakentanut Sammutin Oy:n Säynätsalon tehdas. Korin ja laitteiden sijoittelun suunnittelussa on ollut mukana VR:n raivaustoiminnassa olevia käyttäjiä, joten käyttäjien tuomat näkökannat ja vinkit on pyritty ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon auton suunnittelussa ja rakenteissa. Hankitut Actrokset ovat täyttäneet hyvin pelastus- ja raivausautoille asetetut vaatimukset. Auton hankinta sekä korin suunnittelu ja rakentaminen laitehankintoineen on kestänyt noin vuoden. Autojen yksikköhinta on noin puoli miljoonaa euroa. Tiedotteeseen liittyviä kuvia ja lisätietoja: www.mercedesmedia.fi kt. mercedes ss. press Lisätietoja: Risto Eränen, Veho Group Oy Ab, Veho Hyötyajoneuvot, erikoismyynti, puh. 050 33 77 469, risto.eranen@veho.fi Risto Rouvinen, VR Osakeyhtiö, Vetopalvelut, puh. 040 863 4105, reijo.rouvinen@vr.fi