Mercedes-Benz ylitti miljoonan auton rajan jo heinäkuussa

• Mercedes-Benz ylitti heinäkuussa 3000 myydyn auton rajan

• Toinen vuosineljännes toi huikean tuloksen Daimlerille

• Mercedesin entiset myyntiennätykset rikkoutuivat heinäkuussa

• Dynamic Select –ajotilavalitsin saatavana kaikkiin kompaktimalleihin

• eMerge-sähköautotesti toi arvokasta tietoa sähköisestä liikkumisesta

• Here-karttayksikkö jää riippumattomaksi palveluntuottajaksi

• F1-kuljettajat vaihtavat rata-autot hetkeksi Mercedesin hybridimalliin

• Mercedes-klassikot kunnioittavat Kaliforniassa Sir Stirling Mossin uraa

• Daimler ja Renault-Nissan valmistusyhteistyöhön Meksikossa

• Mercedes-Benz Neste Oil Rallissa viime viikonloppuna

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes-Benz ylitti heinäkuussa 3000 myydyn auton rajan

Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja myytiin Suomessa heinäkuussa 378 kappaletta, mikä toi 4,3 prosentin markkinaosuuden. Vuoden alusta heinäkuun loppuun on myyty yhteensä 3104 uutta Mercedes-Benziä ja markkinaosuus oli 4,7 %. Mercedes-Benz on näillä luvuilla maan 10. myydyin henkilöautomerkki. C-sarjan kysyntä on jatkunut vilkkaana koko alkuvuoden ajan, sillä mallia on myyty 956 kappaletta (+9,1 %). C-sarja on maan 16. myydyin henkilöautomalli 1,5 % osuudella.

Toinen vuosineljännes toi huikean tuloksen Daimlerille

Daimler AG myi huhti-kesäkuussa 714 800 uutta henkilöautoa ja ammattiajoneuvoa. Myynti lisääntyi vuoden takaisesta 14 prosenttia. Parhaan tuloksen teki Mercedes-Benz, sillä merkin myynti kasvoi 20 prosenttia 500 700 uuteen autoon. Daimlerin liikevaihto toisen vuosineljänneksen aikana oli 37,5 miljardia euroa (+ 19 %). Myynnistä kertyi voittoa 3,7 miljardia (+ 20 %), josta nettovoittoa oli 2,4 miljardia (+ 8 %). Daimler odottaa saman positiivisen vireen vaikuttavan niin, että koko vuoden sekä myynti, liikevaihto että tulos paranevat selvästi viime vuodesta.

Mercedesin entiset myyntiennätykset rikkoutuivat heinäkuussa

Mercedes-Benzin huima myynnin kehitys jatkui samalla uralla heinäkuun aikana. Autoja toimitettiin asiakkaille 149 753 kappaletta (+ 15,2 %). Samalla kuluvan vuoden kokonaismyynnin miljoonaraja rikkoutui heinäkuussa – aikaisemmin kuin koskaan ennen. ”Koskaan ennen emme ole toimittaneet asiakkaillemme miljoonaa autoa seitsemässä kuukaudessa. Myydyistä malleista noin neljännes oli C-sarjan sedan- tai farmarimalleja”, myynti- ja markkinointijohtaja Ola Källenius huomauttaa. C-sarjan myynti lisääntyi huimat 83 %. Kiinassa tehtiin yhden kuukauden uusi myyntiennätys lähes 30 000 ajoneuvolla (+ 41,5 %). Mercedes-Benz on premium-luokan autojen markkinajohtaja esimerkiksi Saksassa, Japanissa ja Kanadassa. smarteja on myyty tammi-heinäkuun välillä 71 451 kappaletta (+ 31,5 %).

Dynamic Select –ajotilavalitsin saatavana kaikkiin kompaktimalleihin

Mercedes-Benzin kompaktimallien varustelu paranee ja yhtenäistyy, kun sekä A-,B-,CLA- ja GLA-luokan malleihin tulee tarjolle isommista mallisarjoista tuttu Dynamic Select –valitsin. Sen ansiosta kuljettajalla on nappia painamalla käytössään neljä vaihtoehtoista ajotilaa: Comfort, Sport, Eco ja Individual sekä (GLA:ssa) Off-Road. Ajotilan valinta vaikuttaa moottorin, vaihteiston, alustavaimennuksen sekä ohjausvasteen toimintaan. Vuoden 2016 alusta lähtien kaikkiin kompaktiluokan malleihin saa myös Apple CarPlay sekä MirrorLink-palvelut. Mercedes-Benzin kompaktimallien kysyntä kasvoi tammi-kesäkuussa 2015 neljänneksellä verrattuna viime alkuvuoden myyntiin. Yhteensä A-, B-, CLA, CLA Shooting Brake sekä GLA-malleja myytiin 269 527 kappaletta.

eMerge-sähköautotesti toi arvokasta tietoa sähköisestä liikkumisesta

Saksassa toukokuussa 2013 käynnistynyt sähköautojen pilotointiprojekti eMerge saatiin päätökseen kesäkuussa, ja tulokset olivat lupaavia. Yksityisasiakkaiden ja yritysten käytössä oli 146 smart fortwo ed –mallia, joilla yllettiin huipputuloksiin: paras saavutettu kokonaisenergiankulutus vuodessa oli 10,4 kWh/100 km ja pisin toimintamatka 161 kilometriä latauksella. smartin ed-mallin normitetut vastaavat lukemat ovat 16,3 kWh/100 km ja 145 kilometriä. Sähköautot osoittautuivat erityisen sopiviksi yli 50 kilometrin asiointi- ja työmatkoille, koska tällöin auton reaaliset käyttö- ja ylläpitokulut alenivat. Haastatellut pilottikuljettajat pitivät sähköautoilun kehittämisessä erityisen tärkeinä auton toimintamatkaa, suorituskykyä, tiloja sekä akun latausaikaa.

Here-karttayksikkö jää riippumattomaksi palveluntuottajaksi

Mercedes-Benzin emoyhtiön Daimler AG:n, Audin ja BMW:n Nokialta ostama Here-karttayksikkö jatkaa omistajamuutoksesta huolimatta itsenäisenä tulosyksikkönä. Here voi jatkossakin myydä digitaalisia kartta- ja paikannuspalveluja myös muille asiakkaille kuin omistajilleen, jotka eivät puutu yhtiön operatiiviseen johtamiseen. Kolme autonvalmistajaa omistavat Heren tasaosuuksin sen jälkeen, kun kauppa toteutuu vuoden 2016 alussa. Heren tarkat digitaaliset kartat mahdollistavat jatkossa erityisesti autonomisten robottiajoneuvojen sekä sen vaatimien uusien turvallisuusjärjestelmien kehittämisen. Heren paikkatietokannassa on karttatietoja lähes 200 maasta 50 eri kielellä.

F1-kuljettajat vaihtavat rata-autot hetkeksi Mercedesin hybridimalliin

F1-kuljettajat Lewis Hamilton ja Nico Rosberg ovat keskiössä Mercedes-Benzin uudessa mainoskampanjassa, joka jatkuu syyskuun loppuun. TV-mainoksissa ja mainoskuvissa Nico istuu Mercedes-Benzin ladattavan hybridimallin C 350 e:n ratin takana, kun viereen ilmestyy Lewis F1-autollaan. Tässä kisassa ei kuitenkaan jaeta voittoja, vaan muistutetaan hybriditeknologian käytöstä sekä urheilu- että siviiliautoissa sekä saman teknologian siirtymisestä kilpakalustosta kenen tahansa ostettavissa oleviin henkilöautoihin. C 350 e on Mercedesin toinen lataushybridimalli ja tarjoaa 205 kW (279 hv) tehon ja 600 Nm:n väännön. Pelkällä sähkölatauksella voi ajaa puhtaasti ja päästöittä 31 kilometriä.

Mercedes-klassikot kunnioittavat Kaliforniassa Sir Stirling Mossin uraa

Elokuun 13.­–16. päivänä Kaliforniassa järjestettävä Pebble Beach Concours d´Elegance –autotapahtuma on omistettu eräälle autourheilun elävistä legendoista, Sir Stirling Mossille. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 60 vuotta siitä, kun Moss voitti Italian Mille Miglian ajalla, jota tähän päivään mennessä ei ole rikottu. Nyt jo 85-vuotias Moss ajoi suoritukseen Mercedes-Benz 300 SLR:llä, ja tänä vuonna tämä sama auto nähdään Pebble Beachissa. Toinen tapahtumaan osallistuva alkuperäinen Mercedes on F1-sarjassa vuonna 1955 ajanut W 196 R. Lisäksi tähän maailman hienoimmat autot yhteen kokoavaan tapahtumaan osallistuu todellinen harvinaisuus: vuoden 1969 –mallinen autokonsepti Mercedes-Benz C 111. Auto on varustettu Wankel-moottorilla, ja sen valmistamisessa on käytetty tuolloin uusia ja innovatiivisia materiaaleja.

Daimler ja Renault-Nissan valmistusyhteistyöhön Meksikossa

Daimler ja Renault-Nissan perustavat yhteisen autotehtaan Keski-Meksikossa sijaitsevaan Aguascalientesin kaupunkiin. Valmistajat omistavat puoliksi uuden Compas-nimisen yhteisyrityksen, joka ryhtyy valmistamaan seuraavan sukupolven premium-kompaktimalleja Mercedes-Benzille ja Infinitille Nafta-maiden markkinoita varten. Investoinnin arvo on miljardi dollaria ja tehtaan kapasiteetti 230000 ajoneuvoa vuodessa. Tehdas synnyttää 3600 suoraa työpaikkaa vuoteen 2020 mennessä. Ensimmäiset Mercedes-Benzit rullaavat ulos tuotantolinjoilta vuonna 2018, Infinitit vuotta aikaisemmin.

Mercedes-Benz esillä Neste Oil Rallissa

Viime viikonlopulla ajetussa rallin MM-osakilpailussa ajettiin muillakin kuin perinteisillä ralliautoilla. Nolla-autoina olivat näkyvissä uusi GLA katumaasturi ja laaja, uusiutunut mallisto esittäytyi Jyväskylän Palviljongissa. Uudet GLC ja GLE Coupe olivat enimmäistä kertaa yleisön nähtävillä.

Mercedes-Benz solmi AKK Sportsin kanssa sopimuksen tämän vuoden kilpailusta. Yhteistyön myötä kisajärjestäjän, AKK Sports Oy:n, käytössä oli yli viisikymmentä kappaletta ajoneuvoja, aina henkilöautoista kuljetuskalustoon kalustoon.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi, www.vehotrucks.fi ja http://media.daimler.com/. Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202,