Mercedes-Benzille viides peräkkäinen ennätysvuosi

• Mercedes-Benz myi viime vuonna 1 871 511 henkilöautoa – kasvua 13,4 %

• Paras joulukuu koskaan (178 017 autoa) ja vahvin vuosineljännes (495 159 autoa)

• Yksittäisistä malleista C-sarja oli suosituin, kasvua SUV- ja kompaktiluokassa

• Mercedes-Benzejä ja smarteja myytiin yhteensä lähes kaksi miljoonaa kappaletta

• Uusien kuorma-autojen myynnissä rikottiin puolen miljoonan raja 2015

Mercedes-Benzin myyntiluvut 2015

Mercedes-Benz toimitti asiakkailleen enemmän henkilöautoja kuin koskaan yhden vuoden aikana, yhteensä 1 871 511 kpl (+13,4 %). Mercedesille kyseessä oli jo viides peräkkäinen ennätysvuosi. Vuosi 2015 päättyi huimissa kasvuluvuissa, sillä joulukuun 178 017 auton myynnissä kasvua oli 9,1 % ja viimeisen vuosineljänneksen 495 159 auton kokonaisluvussa 8,8 % vuoden 2014 vastaaviin aikoihin verrattuna. Kun Mercedes-Benzin ja smartin toimittamat henkilöautot lasketaan yhteen, Daimler AG myi 1 990 909 uutta autoa vuonna 2015.

”Onnistuimme kasvattamaan myyntiämme kaikilla kolmella ydinmarkkina-alueellamme: Euroopassa, NAFTA-maissa sekä Aasian–Tyynenmeren alueella. Kiina kehittyi suurimmaksi yksittäiseksi markkina-alueeksemme 373 459 myydyllä autolla. Kasvumme Kiinassa oli 32,6 % eli merkittävästi suurempi kuin Kiinan automyynnissä keskimäärin”, Daimler AG:n pääjohtaja, Dr. Dieter Zetsche summaa.

Kasvun moottoreita vuonna 2015 olivat SUV- ja kompaktimallit. Mercedes-Benz myi ensimmäistä kertaa kummassakin autoluokassa yli puoli miljoonaa ajoneuvoa. ”Odotamme uutta pontta kysynnälle uudesta E-sarjastamme vuonna 2016. Uudet unelma-automme kuten S-Cabrio, C-Coupé sekä uuden sukupolven SL ja SLC lisäävät myös kiinnostusta Mercedes-Benziä kohtaan, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Ola Källenius lisää.

Mercedesin tulevaisuuden strategiassa korostuu hybridimallistojen laajentaminen. Viime vuonna Plug-In-hybridimalleja esiteltiin neljä: C 350 e (sedan + famari), GLE 500 e 4Matic sekä GLC 350 e 4Matic. Vuonna 2017 myynnissä on jo 10 Mercedesin lataushybridimallia. Uusi tämän luokan auto esitellään keskimäärin jo neljän kuukauden välein.

Eurooppa: kaksinumeroisia kasvulukuja tärkeillä markkina-alueilla

Mercedes-Benz teki uuden myyntiennätyksen myös Euroopassa 798 852 autolla (+10,5 %). Saksassa merkki säilytti premium-merkkien markkinajohtajuuden, ja kasvua kirjattiin 4,7 %. Isossa-Britanniassa vastaava luku oli +17, Italiassa +13,8, Espanjassa +27,3, Turkissa +30,9 ja Hollannissa +30,7 prosenttia.

Aasian–Tyynenmeren alueen myyntiluvut nousivat neljänneksellä 615 325 autoon. Kiinassa lanseerattiin 15 uutta tai uudistunutta Mercedes-mallia, ja myyntiverkosto kasvoi noin 500 myymälään viime vuoden aikana. Kiina oli ensi kertaa merkin suurin yksittäinen markkina-alue, ja myös paikallinen tuotanto laajeni merkittävästi GLA- ja GLC-malleilla. Etelä-Koreassa myynti kasvoi 26,8 ja Malesiassa 56,5 prosenttia. NAFTA-maissa (USA, Kanada ja Meksiko) myytiin yhteensä 392 843 autoa (+5,2 %).

Mercedes-Benzin kompaktimalleja (A-, B-, CLA-, CLA Shooting Brake ja GLA-sarjat) myytiin vuoden aikana 582 531 kappaletta (+25,8 %). Yksittäisistä malleista suosituin oli C-sarja, jonka sedan- ja farmarimalleja toimitettiin 443 909 kappaletta (+40,1 %). Maailman eniten myyty edustusauto oli edelleen S-sarjan Mercedes-Benz. S-sarjan autoista noin joka kolmas myytiin Kiinassa. SUV-mallien myynti kasvoi 26,6 % yhteensä 525 866 auton. Suosituimmat olivat GLC ja GLA, joiden kysyntä lähes kaksinkertaistui.

Mercedes–AMG teki ennätysvuoden 68 875 myydyllä autolla (+44,6 %). Myynti on yli kaksinkertaistunut kolmen vuoden aikana. AMG-autojen kysyntä on vilkkainta USA:ssa, Saksassa ja Kiinassa. Myös smartilla meni hyvin: autoja myytiin yhteensä 119 398, mikä toi kaupunkiautojen klassikolle 32,9 prosentin kasvun vuodesta 2014. smartin ydinmarkkina-alueita ovat Saksa, Italia, Iso-Britannia, Ranska ja Espanja.

Hyötyajoneuvot: Daimler saavutti tavoitteen yli puolen miljoonan kuorma-auton myynnistä

Daimler Trucks onnistui vuonna 2015 tavoitteessaan: asiakkaille toimitettiin yli puoli miljoonaa kuorma-autoa ja myynti kasvoi hieman, vaikka markkinaympäristö oli monilla myyntialueilla vaikea. ”Myyntimme kasvoi kolmatta vuotta peräkkäin. Kiitos luokkiensa johtavien mallien teimme yhden parhaista vuosista Daimler Trucksin historiassa”, pääjohtaja Dr. Wolfgang Bernhard kiittää.

Vuoden 2015 lopulliset myyntiluvut esitellään helmikuussa Daimlerin yhtiökokouksessa, mutta ennakkoon kootut tiedot kertovat puolen miljoonan kuorma-auton rajan ylittyneen joulukuussa. Vuonna 2014 Daimler Trucks myi yhteensä 495 700 kuorma-autoa Mercedes-Benz-, FUSO-, Freightliner-, Western Star-, Thomas Built Buses – ja BharatBenz-tuotemerkkien alla. Markkinat kasvoivat viime vuoden aikana erityisesti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, mutta vastaavasti laskivat merkittävästi Brasiliassa ja Indonesiassa.

”Olosuhteet kuorma-automarkkinoilla säilyvät haastavina vuonna 2016”, Bernhard huomauttaa. ”Tästä huolimatta tavoitteemme on yhä asetettu 700 000 kuorma-auton myyntilukuihin vuonna 2020.”

Uutta tulevaisuuden teknologiaa testataan Yhdysvaltain Nevadassa ja Saksassa koeajettavissa kuorma-autoissa, joihin on asennettu älykäs autonomisen ajamisen mahdollistava Highway Pilot –ohjausjärjestelmä. Testiajoja on toistaiseksi tehty noin 20 000 kilometriä. Tavoitteena on saada Highway Pilot –teknologia sarjatuotantoon 2–3 vuodessa.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 050–383 4490, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi