Mercedes-Benzin A-sarjan tuotanto jatkuu Uudessakaupungissa

• A-sarjan talvitestejä ajettiin Lapin hyytävissä olosuhteissa
  • Kolme neljästä A-sarjan ostajasta tulee muilta automerkeiltä
  • Uusi A-sarja on pidempi ja väljempi kuin edeltäjänsä
  • Mercedes-Benz kouluttaa alihankkijoitaan omassa akatemiassa

Valmet Automotive ryhtyy valmistamaan neljännen sukupolven A-sarjaa

Mercedes-Benz A-sarja uudistuu kevään aikana, ja malli tulee jatkamaan vahvasti suomalaisena tuotteena. Valmet Automotive ryhtyy valmistamaan myös neljännen sukupolven kompaktiautomallia, Mercedes-Benz ilmoitti 2. helmikuuta Amsterdamissa uudistuneen A-sarjan ensiesittelyn yhteydessä. Uudenkaupungin autotehdas on tuottanut edellisen A-sarjan etuvetoversioita vuodesta 2013 lähtien. Tehdas on valmistautunut uuden tuotteen tuloon jo viime maaliskuusta alkaen. Valmet Automotivella rakennetaan parhaillaan A-sarjaa varten uutta korihitsaamoa ja uusitaan maalaus- ja kokoonpanolinjoja. Ensimmäiset uudet A-sarjalaiset tehdään Saksan Rastattissa. Toisessa vaiheessa tuotanto alkaa Unkarin Kecskemetétissä, jonka jälkeen valmistus käynnistyy Uudessakaupungissa. Jatkossa A-sarjan autoja valmistetaan lisäksi Kiinassa ja Meksikossa.

A-sarjan talvitestejä ajettiin Lapin hyytävissä olosuhteissa

Valmistuspaikan lisäksi uuden A-sarjan siteet Suomeen ovat vahvat. Auton talvitestausta tehtiin mallin kehitysprosessin eri vaiheissa Suomen Lapissa. Kaikkiaan A-sarjan laadunvarmistusta varten ajettiin 12 miljoonaa testikilometriä kymmenessä maassa neljällä mantereella, Euroopan lisäksi muun muassa Dubaissa, Kiinassa ja Etelä-Afrikassa.

Kolme neljästä A-sarjan ostajasta tulee muilta automerkeiltä

Mercedes-Benzin A-sarja valloittaa paljon uusia omistajia muilta automerkeiltä. Vuosina 2015-2017 keskimäärin 74 % uuden A-sarjan ostajista siirtyi Mercedes-maailmaan muiden automerkkien parista. Eniten asiakkaita siirtyi Volkswagenin, Audin ja BMW:n omistajien joukosta (lähde: Grano).

Uusi A-sarja on pidempi ja väljempi kuin edeltäjänsä

Uusi A-sarja on vieläkin väljempi ja avarampi kuin edeltävä malli.  Auton pituus on kasvanut 115 mm, ja akseliväli on 30 milliä pidempi kuin ennen. Uuden A-sarjan mitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 4419/1796/1440 milliä. Akseliväli on 2729 milliä. Ohjaamon hartiatila on kasvanut edessä 9 ja takana 22 milliä, pääntila edessä 7 ja takana 8 mm sekä kyynärpäätila edessä 35 ja takana 36 milliä. Kulku takaistuimille on entistä helpompaa, ja tavaratila on 370-litrainen (+29 l). Tavaratilan aukko on 20 senttiä avarampi ja lattia 11,5 senttiä pidempi kuin aikaisemmin. Näkyvyyttä autosta ulos on parannettu selvästi, sillä pilareiden peittämä alue on pienentynyt 10 prosenttia.

Tärkeät sisämitat mm A-sarja W176 (nykyinen) A-sarja W177 (uusi) Ero
Kyynärpäätila edessä 1 422 1 457 +35
Kyynärpäätila takana 1 410 1 446 +36
Hartiatila edessä 1 391 1 400 +9
Hartiatila takana 1 350 1 372 +22
Pääntila edessä 1 017 1 024 +7
Pääntila takana 952 960 +8

Mercedes-Benz kouluttaa alihankkijoitaan omassa akatemiassa

Mercedes-Benz on ryhtynyt varmistamaan osien ja komponenttien sujuvia tuotantoketjuja ja yhtenäistä laatutasoa täysin uudentyyppisellä koulutusohjelmalla. Yhteistyökumppanit ympäri maailmaa voivat osallistua erityisen Alihankkija-akatemian koulutusohjelmaan, jota on toteutettu joustavasti ja paikallisella kielellä Euroopassa, Yhdysvalloissa, Meksikossa ja Kiinassa. Kurssiaiheita ovat esimerkiksi laadunvarmistus, toimintaprosessit sekä Mercedes-Benzin alihankkijoiltaan edellyttämät vaatimukset. Viime vuonna käynnistyneisiin kursseihin on tähän mennessä ottanut osaa noin 1400 työntekijää kaikkiaan 500:sta alihankintayrityksestä.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi