Mercedes-Benzin klassikko SL-roadster uudistui Mercedes-Benzin klassikko SL-roadster uudistui

• Legendaarinen SL uudistuneena: moottorit, voimansiirto ja alusta säädetty entistä urheilullisempaa ajotuntumaa varten • Toisen sukupolven Active Body Control ja entistä suorempi ohjausvälitys tuovat uudenlaisen annoksen sporttisuutta SL:n ajettavuuteen tinkimättä SL:n legendaarisesta ajomukavuudesta • Uudet sisustusratkaisut ja viime piirtoa myöten toteutettu viimeistely antavat matkustamolle entistäkin ylellisemmän ilmeen • Vaihdevivut ohjauspyörän takana 7G-Tronic Sport-paketin yhteydessä viimeistelevät SL:n urheiluauton luonteen

Neljä vuotta ensiesittelynsä jälkeen Mercedes-Benzin nykyinen SL-sarja saa uudistuksia. Moottorit on viritetty sporttisemmin, vaihteisto reagoi täsmällisemmin ja jousitusta on muutettu urheilullisemmaksi. Uudet V6-, V8- ja V12-moottorit tuottavat väkevää ajamisen nautintoa. Toisen sukupolven aktiivijousitus ja entistä suorempi ohjaus tuovat lisää sporttisuutta tyypilliseen SL:n mukavuuteen. Keulan uusi ilme, uudet takavalot ja uudet vanteet antavat SL:lle entistäkin urheilullisemman olemuksen. SL-legenda elää ja voi hyvin – uudet moottorit Kaikesta tästä johtuen uusi Mercedes-Benz kantaa upeasti perintöä, jonka juuret ovat jo vuoden 1954 ”Lokinsiipi” 300 SL:ssä. Tuo klassikko syntyi puhtaan kilpa-auton innoittamana ja kuuluu automaailman tunnetuimpiin ikoneihin. Nykyinen malli on alkuperäisen SL:n jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa. Sen tunnusmerkkejä ovat edelleen hienostunut voima yhdistyneenä ainutlaatuiseen muotoiluun. SL:n moottoreista ovat V6 ja V8 kokonaan uusia. Kuusisylinterinen SL 350 tuottaa 200 kW/272 hv tehoa, mutta 11 prosentin tehonlisästään huolimatta säästää polttoainetta yli litran sadalla kilometrillä. Yhdistetty kulutus on 10,3 litraa. Kiihtyvyys on parantunut yli puolella sekunnilla. Nyt 350 SL kiihtyy nollasta sataan 6,6 sekunnissa. Uusi V8 SL 500 -mallissa tarjoaa 285 kW/ 388 hv:llaan kaiken, mitä nopealta urheiluautolta vaaditaan. Kahdeksansylinterisen voimanlähteen tilavuus on 5,5 litraa ja se on yksi tehokkaimmista moottoreista kokoluokassaan. Tämä moottori kiihdyttää SL 500 -mallin nollasta sataan 5,4 sekunnissa (edeltävä malli 6,2 s.) Kulutus on pysynyt ennallaan 26 prosentin tehonlisästä huolimatta. Yhdistetyn kulutuksen lukema on 12,2 litraa sadalla kilometrillä. Myös malliston huippu V12 on saanut lisää voimaa. Kahden turboahtimen avulla hengittävä moottori antaa nyt SL 600:ssa 380 kW/517 hv tehoa ja 830 newtonmetriä vääntöä. SL 600 kiihtyy nollasta sataan 4,5 sekunnissa. Mercedes-Benz varustaa SL-sarjan V6- ja V8 mallit seitsenportaisella 7G-Tronic- automaattivaihteistolla. Lisävarusteena saatava 7G-Tronic Sport tuo ohjauspyörään formulatyyliset vaihtokahvat ja mahdollistaa vaihteiston käsiasetuksella jopa 30 prosenttia nopeammat vaihdot. Lisää ajodynamiikkaa ja mukavuutta: toisen sukupolven ABC-aktiivijousitus ABC (Active Body Control) -aktiivijousitus on vakiovaruste SL 500 ja SL 600 -malleissa ja saatavana lisävarusteena SL 350-malliin. Tätä autotekniikan merkkipaalua on edelleen kehitetty uutta Mercedes-Benz SL-sarjaa varten. Korin liikkeet dynaamisessa ajotilanteessa ovat vähentyneet jopa 60 prosentilla edelliseen malliin verrattuna. Tämä vie SL:n ajettavuuden aivan uudelle tasolle vaikka SL-roadster tarjoaa silti entiseen tapaan erittäin suuren mukavuuden. Ohjauksen uudet säädöt mukaan lukien suorempi ohjausvälitys antavat huomattavasti parantuneen ohjaustunnon. Lisäksi SL 350 ja SL 500 ovat saaneet kasvanutta tehoa silmällä pitäen mitoitetut jarrut. Lisätietoa Mercedes-Benz SL:n ulkonäkömuutoksista ja sisustuksesta löytyy seuraavan sivun katsauksesta. Yhdellä silmäyksellä SL-sarjan malliuudistus Ulkoa päin: • Uudelleen muotoiltu keula, dynaamisempi etuhelma, jäähdyttimen säleikkö nyt kolmilamellinen, sumuvaloja ympäröi kromireunus • Takavaloyksiköissä käytetty kirkaslasia • Uudet 17- ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet • 19-tuumaiset, viisipuolaiset AMG-kevytmetallivanteet* • Uusi AMG korisarja* Sisältä: • Uusi sisustusvärivalikoima • Pehmeämpi nahkaverhoilu (SL 500 ja SL 600) • Uusi mittariston suojus • Alumiiniset koristelistat • Uusikuvioiset pähkinäpuukoristeet* • Taittuvan kovakaton alumiinikytkin • Uusi digitaalikellon näyttö ja uudet tuuletuskanavien kannet • Korkealaatuiset metalliset oviaukon listat Mercedes-Benz -tekstein • Kaksi uutta designo-sisustuspakettia* Tekniikkaa: • Uusi V6-bensiinimoottori 200 kW/272 hv ja 350 Nm (SL 350) • Uusi V8-bensiinimoottori 285 kW/388 hv ja 530 Nm (SL 500) • Päivitetty V12-kaksoisturbomoottori 380 kW/517 hv ja 830 Nm (SL 600) • Uusi pakoputkisto säädetty tuottamaan entistä urheilullisemman äänimaailman • 7G-Tronic automaattivaihteisto SL 350 • 7G-Tronic Sport manuaalisella vaihtomahdollisuudella ja vaihtovivut ohjauspyörässä (SL 350 ja SL 500)* • Vaihdevivut ohjauspyörässä (SL 600)* • Entistä suorempi ohjausvälitys • Toisen sukupolven kallistuksenesto ABC (vakio SL 500 ja SL 600, SL 350 lisävaruste) • Entistä tehokkaammat jarrut • Irrotettava matkatavarasuoja • Kaukokäyttöinen tavaratilan kannen nostin* • Rengaspainevaroitin • Rengaspaineiden valvontajärjestelmä* *Saatavana lisävarusteena Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.media.daimlerchrysler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530