• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benzin kompaktiluokka kasvoi 20 vuodessa yhdeksi automaailman kysytyimmistä tuoteperheistä

• A-sarja muokkasi uusiksi koko kompaktiluokan henkilöauton käsitteen
  • Valmet Automotive vahvasti mukana kompaktimallien menestyksessä

Mercedes-Benz antoi jo vuonna 1993 ymmärtää, että automaailmassa koettaisiin kohta jotakin todella uutta. Frankfurtin autonäyttelyssä ensi kertaa nähty Vision A 93 oli lähes tuotantovalmis konseptimalli autosta, jonka kaltaista Mercedes-Benz ei ollut koskaan valmistanut. Mallissa ratkaistiin myös yksi autoalan akilleenkantapäistä: kuinka yhdistää kompaktit ulkomitat tilavaan ja muunneltavaan matkustamoon. Vision A 93 olikin paljon enemmän kuin pelkkä tutkielma, sillä malli avasi kokonaan uuden autosegmentin. Muita vastaavia käänteentekeviä malleja olivat SLK Roadster 1996 sekä yksi nykyaikaisen SUV-luokan pioneerimalleista eli M-sarja 1997.

A-sarja muokkasi uusiksi koko kompaktiluokan henkilöauton käsitteen

Vision A 93 -konseptiin perustuva uusi A-sarja (W 168) nähtiin ensi kertaa Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 1997. A-sarjassa oli ensimmäistä kertaa tarjolla yli 20 teknistä innovaatiota, joita aiemmin ei ollut nähty tässä autoluokassa. Tärkein niistä oli vallankumouksellinen sandwich-alustarakenne, jossa auton pohjalevyn ja matkustamon välille jäi tilaa vaihtoehtoisten voimanlähteiden energiavarastoille kuten akuille ja vetytankeille. Sandwich-rakenne muodosti myös perustan auton turvallisuusratkaisuille, koska rakenne takasi energiaa sitovan tilan korin muodonmuutoksille mahdollisissa kolaritilanteissa.

A-sarjan aktiivinen turvallisuus parani entisestään, kun Mercedes- lisäsi A-sarjan vakiovarusteeksi ESP-ajonvakausjärjestelmän. Sen ansiosta A-sarja oli jo pian ensiesittelynsä jälkeen käytännössä maailman turvallisin kompaktiluokan automalli.

A-sarja vei myös matkustamon tilankäytön ja muunneltavuuden kokonaan uudelle tasolle. Innovatiivisen takaistuimen sekä valinnaisvarusteena tarjotun irrotettavan etumatkustajan istuimen ansiosta A-sarjan tilaratkaisut vastasivat pienen tila-auton tasoa. Autosta saattoi penkkejä siirtelemällä ja poistamalla muokata 1–5-istuimisen version, ja erilaisia istuinjärjestely ja –asentovaihtoehtoja oli kaikkiaan 72. Tavaratilan koko vaihteli vastaavasti 390:stä aina 1740 litraan saakka. Kun lisäksi nostokynnys oli matala, tavaratilan luukku avara ja auton lattiapinta tasaista, A-sarja tarjosi parhaimmillaan yhtä hyvät kuljetusominaisuudet kuin isokokoinen farmariauto.

Valmet Automotive vahvasti mukana kompaktimallien menestyksessä

A-sarjan facelift vuonna 2001 toi autoon useita varusteparannuksia samalla kun tuli markkinoille 170 millimetriä (V 168) pidempi vaihtoehto. Uuteen A-sarjaan sai valinnaisvarusteena myös ikkunaturvatyynyt, jotka ensimmäistä kertaa oli asennettu Mercedesin S-sarjan autoihin. Samalla A-sarjan tuotantokapasiteettia kasvatettiin, kun vuonna 1992 Saksan Rastattiin avatusta uudesta tehtaasta tuli A-sarjan päätuotantolaitos.

Rastattissa tuotettiin lähes 1,1 miljoonaa 168-mallin A-sarjalaista toukokuuhun 2004 mennessä. Niistä vajaa 883 000 oli perusmallin autoja ja noin 202 000 pitkäakselivälisiä malleja. Lisäksi vajaat 63 500 A 160 ja A 190 -versiota valmistettiin Brasiliassa Juiz de Foran tehtailla vuoden 2005 syyskuuhun mennessä.

Toisen sukupolven A-sarja esiteltiin keväällä 2004 neliovisena (W 169) ja kaksiovisena (C 169) versioina. Samalla käynnistyi kompaktikokoluokan automalliston määrätietoinen laajentaminen, joka ensimmäisenä johti uuden B-sarjan (T 245) esittelyyn vuonna 2005 sekä uudistuneeseen B-sarjaan (W 246) 2011. A-sarjan kolmas mallisukupolvi (W 176) oli vuorossa 2012, ja pian seurasivat samaa perusrakennetta käyttävät CLA (C 117, 2013) sekä GLA (X 156, 2013).

Kolmannen sukupolven A-sarjaa valmistaa Rastattin tehtaan lisäksi Valmet Automotive Uudessakaupungissa. Kecskemetin tehdas Unkarissa valmistaa puolestaan B- ja CLA-sarjan autoja. Sopimusvalmistus Suomessa käynnistyi elokuussa 2013 ja jatkuu kuluvan vuoden loppuun saakka. Valmet Automotive ryhtyy valmistamaan myös Mercedes-Benzin seuraavan sukupolven (toistaiseksi nimeämätöntä) kompaktiautomallia, joka esitellään vuonna 2018.

Mercedes-Benzin nykyisistä kompaktikokoluokan malleista on kasvanut lyhyessä ajassa merkittävä osa valmistajan maailmanlaajuisesta menestyksestä. A-, B-, CLA-, CLA Shooting Brake ja GLA-malliston autoja myytiin viime vuonna yhteensä 636 903 kappaletta. Kompaktimallien osuus Mercedes-Benzin myynnissä oli viime vuonna 30,6 %.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi