Mercedes-Benzin kuorma-autot kirivät johtoon helmikuussa

• Mercedes-Benzin kuorma-autoille helmikuun markkinajohtajuus
  • Uuden eViton kylmäominaisuudet punnittiin käyttötesteissä Ruotsin Lapissa
  • Mercedes-Benz Vans ja Via käynnistävät matkapalvelun Amsterdamissa
  • Tulossa: täyssähköinen Mercedes-Benz Citaro-linja-auto
  • Unkarin valtionrautatiet hankki yhdeksän Unimog U 423 -kaksitieajoneuvoa

Mercedes-Benzin kuorma-autoille helmikuun markkinajohtajuus

Mercedes-Benz-kuorma-autojen markkinaosuus nousi helmikuussa 24,3 prosenttiin ja nosti tähtikeulaiset kuorma-autot Suomen suosituimmiksi yhden kuukauden myyntiluvuissa. Helmikuussa asiakkaille toimitettiin 58 uutta Mercedes-Benz-kuorma-autoa (+13,7 %) ja tammi-helmikuun aikana yhteensä 130 kuorma-autoa eli lähes yhtä monta kuin viime vuoden alussa. Raskaita yli 16-tonnisia näistä on 82 kappaletta. Raskassarjalaisten segmentissä Mercedeksen markkinaosuus on 16,6 prosenttia.

Uuden eViton kylmäominaisuudet punnittiin käyttötesteissä Ruotsin Lapissa

Käyttötestit suoritettu: asiakas voi luottaa uuteen Mercedes-Benz eVitoon jo ennakolta – säätilasta riippumatta. Tämä on johtopäätös käyttötesteistä, joihin Mercedeksen uusi täyssähköinen pakettiautomalli altistettiin Ruotsin Lapissa Arjeplogin koeajokeskuksen radoilla. Testijakson aikana lämpötila laski jopa -30 asteeseen, joten testaajat keskittyivät erityisesti auton kylmäkäynnistysominaisuuksiin sekä lataamiseen ja ajamiseen kylmissä olosuhteissa. Lisäksi testattiin auton käsittelyä erilaisilla alustoilla, ergonomiaa sekä mukavuus- ja turvatoimintoja arktisissa olosuhteissa. Autossa on 41,4 kWh:n tehoinen akku, jonka sähkövaraus riittää noin 150 kilometrin ajoihin. Hyvin haastavissakin olosuhteissa autolla voi ajaa noin 100 kilometriä ennen uutta latausta. Ensimmäiset eVitot toimitetaan asiakkaille vuoden jälkipuoliskolla.

Mercedes-Benz Vans ja Via käynnistävät matkapalvelun Amsterdamissa

Mercedes-Benz Vans sekä yhdysvaltalainen start-up-yritys Via aloittavat yhteistyön Amsterdamissa. Kaupungin asukkaat voivat tilata ja jakaa kyytejä yritysten yhteisten ViaVan-palvelun kautta. Kyytipalvelu hyödyntää yrityksen omaa matkapuhelinsovellusta, jonka kautta samaan suuntaan haluavat matkaajat voivat jakaa auton ilman kiertoteitä ja viivytyksiä kustannustehokkaasti ja kestävästi. ViaVans aikoo laajentaa palvelun muun muassa Berliiniin ja Lontooseen heti, kun vaaditut luvat on myönnetty. Lisätietoa palvelusta löytyy osoitteesta www.ViaVan.com/amsterdamlaunch.

Tulossa: täyssähköinen Mercedes-Benz Citaro-linja-auto

Mercedes-Benz sähköistää hyötyajoneuvomallistoaan vauhdilla. Uusin tulokas on sähkökäyttöinen Citaro-kaupunkilinja-auto, jonka 12-metrinen malli esitellään syyskuussa IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä Hannoverissa. Mallin sarjatuotanto alkaa vielä tämän vuoden aikana. Citaron litiumakkujen kapasiteetti on 243 kWh. Autossa on kaksi pyörännapoihin sijoitettua sähkömoottoria, ja teho on 2 x125 kW ja vääntö 2 x 485 Nm. Citaron energiankäytön hallintaan ja auton energiatehokkuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. SORT2-kulutussyklin (Standardised On-Road Test cycle) mukaan akut riittävät kesäkaudella noin 150 kilometrin ajomatkalle.

Unkarin valtionrautatiet hankki yhdeksän Unimog U 423 -kaksitieajoneuvoa

Unkarin valtionrautatiet MÀV hankkii yhdeksän Mercedes-Benz Unimog U 423 -kaksitieajoneuvoa, joita voidaan käyttää sekä kiskojen että tiestön kunnossapidossa. Autot on varustettu muun muassa nostettavalla työtasolla, nosturilla, harjalaitteella, pesurilla ja lumiauralla. Lisälaitteiden ja tehokkaan moottorin (170 kW/231 hv) ansiosta Unimogeja voidaan käyttää monipuolisesti ratainfrastruktuurin vaatimissa huolto- ja korjaustehtävissä kuten johto- ja kaapelitöissä sekä puunkaadossa, harvennuksissa, niitoissa ja auraustöissä rata-alueilla. Ajonopeus maantiellä on 89 km/h, ja Unimog voi siirtyä tieltä radoille esimerkiksi sopivan tasoristeyksen kautta.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.vehotrucks.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Jouni Kummala, myyntijohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, kuorma-autot ja fleet-myynti, puh. 0400 883 299, jouni.kummala@veho.fi

Jani Tolonen, myyntijohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, pakettiautot, puh. 040 093 7733, jani.tolonen@veho.fi

Antti Puolakkainen, myyntijohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, erikoisajoneuvot ja Fuso, puh. 050 551 1951, antti.puolakkainen@veho.fi