Mercedes-Benzin kuukausitiedote

• Vito E-CELL avaa täyssähkökäyttöisten pakettiautojen markkinat Suomessa
  • Mercedes-Benz rikkoi 4000 myydyn auton rajan
  • Mercedes-Benzin jatkaa vahvaa vuotta hyötyajoneuvomyynnissä
  • SL:n koritekniikalle EuroCarBody –palkinto 2012
  • Concept Style Coupe debytoi Taiwanissa
  • Mercedes-Benz juhli EcoGlobe-gaalassa
  • ”Vuoden klassikot” löytyivät Mercedes-leiristä
  • Citaro ja Setra todistivat taloudellisuutensa
  • Actros keräsi kaksi arvostettua muotoilupalkintoa

Vito E-CELL avaa täyssähkökäyttöisten pakettiautojen markkinat Suomessa

Ensimmäiset 12 sähkökäyttöistä Mercedes-Benz Vito E-CELL-pakettiautoa luovutettiin suomalaisille asiakkaille Veho Hyötyajoneuvokeskuksessa Espoon Lommilassa 30.10.2012. Asiakkaat ovat Aalto Yliopisto, Fortum Oy, Helsingin Energia Oy, Itella Logistics Oy (kaksi autoa), Kuopion Energia Liikelaitos, Kuopion kaupungin Kuntatekniikkaliikelaitos, Lemminkäinen Talotekniikka Oy, Mäntsälän Sähkö Oy, Po Energia Oy sekä Turku Energia Oy. Lisäksi yksi auto tulee Veho Hyötyajoneuvojen CharterWay Rent –palveluun. Vito E-CELL on maailman ensimmäinen kokonaan sähkökäyttöinen, tehdasvalmisteinen pakettiauto. Sen toimintasäde latauksella on noin 130 kilometriä ja kantavuus jopa 850 kiloa.

Mercedes-Benz rikkoi 4000 myydyn auton rajan

Mercedes-Benzejä myytiin lokakuun aikana 337 kappaletta, mikä toi 4,1 prosentin markkinaosuuden. Kymmenen kuukauden aikana on myyty 4229 uutta Mercedes-Benziä, ja merkin markkinaosuus on 4,35 prosenttia. Mercedes-Benz on onnistunut lisäämään markkinaosuuttaan, vaikka kappalemääräinen myynti on aavistuksen viime vuotta jäljessä. Malleista suosituimpina jatkavat C- ja E-sarjat (lokakuussa 75 ja 92 kpl). Kolmanneksi on noussut B-sarja (lokakuussa 66, tammi–lokakuussa jo 639 kpl). Dieseleissä Mercedes on jo maan 3. suosituin automerkki 8,8 prosentin markkinaosuudella. Kaikista myydyistä Mercedes-Benzeistä 3264 kappaletta on tänä vuonna ollut dieselkäyttöisiä. Lokakuussa myytiin Mercedes-Benz merkkisiä takseja yhteensä 93 kpl, markkinaosuuden olllessa 33,45%, joten joka kolmas Suomessa myyty taksi oli Mercedes.

Mercedes-Benzin jatkaa vahvaa vuotta hyötyajoneuvomyynnissä

Mercedes-Benz-pakettiautoja Vitoa ja Sprinteriä on myyty tammi–lokakuun aikana 1172 kappaletta, ja markkinaosuus oli 11,8 prosenttia eli prosenttiyksikön viime vuoden vastaavaa aikaa korkeampi. Näillä luvuilla Mercedes-Benz on maan 4. suosituin pakettiautomerkki ja Vito 2. suosituin pakettiautomalli 815 kappaleen myynnillä ja 8,2 prosentin markkinaosuudella. Kevyiden kuorma-autojen kaupassa Mercedes on maan ykkönen, sillä Sprinterin hallussa on lähes puolet markkinoista (217 kpl, ma-osuus 49,3 %). Keskiraskaiden kuorma-autojen kärkipaikalla on Mercedes-Benz Atego (102 kpl, ma-osuus 37,2 %). Raskaissa yli 16-tonnisissa kuorma-autoissa Actros ja Axor toivat yhteensä 19,45 prosentin markkinaosuuden ja 3. suosituimman merkin aseman. Linja-autoissa Mercedes säilytti ykkösasemansa ja 35,1 prosentin markkinaosuuden 146 myydyllä autolla tammi–lokakuun välillä.

SL:n koritekniikalle EuroCarBody –palkinto 2012

Mercedes-Benz SL:n kokoalumiininen koriratkaisu toi mallille 14. EuroCarBody –palkinnon Bad Nauheimissa Saksassa järjestetyssä alan konferenssissa. 500 autoalan asiantuntijan suorittamassa äänestyksessä arvioitiin korimuotoilun ja –materiaalien kehitystä ja teknisiä ratkaisuja tuotannon tehokkuuden, asiakkaiden ja suunnittelun näkökulmista. SL:n kokoalumiininen kori on noin 110 kiloa kevyempi kuin vastaava teräskori. Kokonaisuudessaan nykyinen Mercedes-Benz SL on noin 140 kiloa kevyempi kuin edeltäjänsä.

Concept Style Coupe debytoi Taiwanissa

Mercedes-Benz esittelee Concept Style Coupe –konseptiautonsa Taiwanissa moni-ilmeisen AVANT/GARDE DIARIES –taide ja musiikkitapahtumansa yhteydessä. Rajoja rikkova festivaali järjestetään Taipeissa ensimmäistä kertaa Aasian maaperällä 9.­–11. marraskuuta. Aikaisempien vastaavien tapahtumien isäntäkaupungit ovat olleet Kööpenhamina, Los Angeles ja Lontoo. Mercedes-Benzin eteenpäin katsovaa avantgarde-asennetta korostava kampanja lanseerattiin heinäkuussa 2011. Tapahtumien tarjontaan voi tutustua haastatteluin ja musiikkinäyttein osoitteessa www.theavantgardediaries.com.

Mercedes-Benz juhli EcoGlobe-gaalassa

Saksalainen, vuodesta 2007 jaettu EcoGlobe-ympäristöpalkinto meni tänä vuonna Mercedes-Benzin F 125! –tutkimusmallille. Polttokennokäyttöinen auto palkittiin konseptimallien sarjassa. Vastaavasti Citaron FuelCell-hybridilinja-auto sai oman sarjansa 2. palkinnon. F 125! on edustusluokkaan sijoittuva iso sedan, jossa polttokennojen lisäksi on plug-in-hybridijärjestelmä ja litium-sulfaatti-akut. Citaro FuelCell –linja-autossa hyödynnetään polttokennoa, sähkömoottoria ja litium-ioniakkuja. Tankkeihin mahtuu 35 kiloa vetypolttoainetta, joka takaa autolle 300 kilometrin toimintamatkan ja lähes äänettömän toiminnan myös kaupunkiliikenteessä.

”Vuoden klassikot” löytyivät Mercedes-leiristä

Saksalaisen Auto Bild Klassik –lehden 25 000 lukijaa äänestivät Mercedes-Benz-mallit voittoon kolmessa klassikkoautojen sarjassa. Urheiluautot ja Coupét –sarjan voitto meni vuoden 1952 Mercedes-Benz 300 SL –mallille (W 194), joka keräsi 21,5 prosenttia kaikista äänistä. Cabriot ja Roadsterit –sarjassa ylivoimainen ykkönen oli Mercedes-Benz 300 S Cabriolet (W 188), joka sai 27 prosenttia annetuista äänistä. Mallia valmistettiin vain 203 kappaletta vuosina 1952–1955. ”Tulevaisuuden klassikoksi” valittiin puolestaan Mercedes-Benz SLS AMG Roadster ja sarjan kakkoseksi Mercedes-Benz SL (R 231).

Citaro ja Setra todistivat taloudellisuutensa

Onko mahdollista säästää yhtä aikaa polttoainetta, pienentää päästöjä ja täyttää Euro VI –tason päästönormit? Kyllä on, todisti Record Run Buses 2012 –testi Saksassa. Viiden päivän aikana ajettiin viidellä linja-autolla yhteensä 18000 kilometrin matkat, ja tulokset olivat vakuuttavia. Mercedes-Benz Citaro Euro VI:n ylsi 8,5 prosenttia pienempiin kulutuslukemiin kuin edeltävä mallisarja. Setra ComfortClass S 515 HD säästi dieselpolttoainetta 8,2 prosenttia. Ennen testiajoja säästöjen suuruudeksi arvioitiin 4–6 prosenttia, mutta todellisissa ajotilanteissa mitattu kulutus oli tätäkin arviota pienempi. Record Run Buses 2012 –testit ajettiin 22.–26.10. Testibussien hyötykuorma oli 50 prosenttia niiden kantavuudesta.

Actros keräsi kaksi arvostettua muotoilupalkintoa

Mercedes-Benz Actrosin palkintokaappiin lisättiin lokakuussa kaksi muotoilupalkintoa lisää jo aiemmin saavutetun red dot –tunnustuksen lisäksi: saksalainen Design Award 2013 –palkinto sekä Stuttgart Design Centerin myöntämä Focus in Gold 2012 –palkinto. Ykkössijan Design Award 2013 –kisassa ratkaisi 30-henkinen Saksan Design Councilin valintaraati, jotka arvioivat tuotteita muun muassa käytännöllisyyden, ergonomian ja ympäristöarvojen näkökulmista. Focus in Gold 2012 –tunnustuksia vuoden parhaille muotoilutuotteille on myönnetty vuodesta 1962 lähtien, ja palkinto on lajissaan Saksan vanhin.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi