Mercedes-Benzin markkinaosuus Suomessa uuteen ennätykseen

• Active Brake Assist 4 – uusi luku linja-autojen turvallisuudessa
  • Unimog on vuoden off-road-ajoneuvo – jo 13. kertaa peräkkäin

Mercedes-Benz-henkilöautojen kesäkuun markkinaosuus yli 6 prosenttia

Mercedes-Benzin ensimmäinen vuosipuolisko päättyi yli 3500 uuden auton rekisteröintiin ja 13,6 prosentin kasvuun. Kesäkuun markkinaosuus nousi ennätykselliseen 6,2 prosenttiin. Rekisteröinteihin pohjautuva markkinaosuus on noussut kuukausittain: tammikuussa 5,04, helmikuussa 5,26, maaliskuussa 5,30, huhtikuussa 5,68, toukokuussa 5,65 ja kesäkuussa siis 6,2 prosenttia. Alkuvuoden keskiarvo on 5,5 prosenttia. Puolessa vuodessa rekisteröitiin yhteensä 3552 uutta Mercedes-Benziä, joista kesäkuussa 674 kappaletta. Kesäkuun rekisteröinnit nousivat viime vuodesta reippaat 22,1 prosenttia. Alkuvuoden kaikki luvut ovat selkeästi muiden saksalaisten premium-automerkkien edellä.

Eniten myyty malli on E-sarja, jota on ensirekisteröity puolessa vuodessa 928 kappaletta (+106,2 %). Kesäkuussa myytiin 186 uutta E-sarjalaista. Toiseksi suosituin mallisarja on C-sarja, 659 auton myynnillä. Hyvässä vauhdissa ovat Uudessakaupungissakin valmistettavat A-sarja (499 kpl) ja GLC (350 kpl). Aivan sen kannassa tulee CLA 341 myydyllä autolla. Yritysmyynnissä suosituimmat ovat E- ja C-sarjat (190 ja 189 kpl).

Syksyllä Suomeen tulevan E-Cabrioletin tuotanto käynnistyi Bremenissä

Mercedes-Benzin tehdas Saksan Bremenissä on käynnistänyt E-sarjan Cabrioletin tuotannon. Asiakastoimitukset alkavat loppukesästä. Cabriolet on jo E-sarjan viides korimalli, ja Bremenin tehtaalla on tärkeä rooli sarjan menestyksessä. Tehtaan koko tuotantomallisto on uusiutunut kolmessa vuodessa ja käsittää nyt kymmenen Mercedes-mallia, muun muassa E-sarjan Coupén ja Cabrioletin sekä GLC:n. Äärimmäisen joustavan tuotantojärjestelmän takia eri mallisarjoja voidaan valmistaa samoilla tuotantolinjoilla. Vuosikymmenen loppuun mennessä Bremenin tehdas aloittaa myös plug-in-hybridi- ja polttokennomallien sekä sähköautojen valmistuksen. Tehdas työllistää 12 500 autonrakentajaa ja on alueensa suurin yksityissektorin työnantaja.

Alkuvuoden taksimyynnin markkinaosuus 28 prosenttia

Mercedes-Benz jatkaa alkuvuoden jälkeen kotimaisen taksimyynnin ehdottomana ykkösmerkkinä. Tammi-kesäkuun aikana Mercedes-Benz toimitti taksikäyttöön 412 uutta autoa, josta toukokuussa 69 kappaletta. Ero kakkosena tulevaan Volvoon oli 125 autoa. Mercedes-Benzin markkinaosuus on puolen vuoden jälkeen 28 prosenttia, ja kappalemääräinen myynti kasvoi 23,7 prosenttia. Taksikaupan ykkösmallin eli Mercedes-Benzin E-sarjan osuus alan koko myynnistä oli 17,4 prosenttia 256 autolla (+48 %). Maan 4. suosituin taksimalli on Sprinter 76 myydyllä autolla.

Veho mukana Tall Ships Race -tapahtumissa

Veho on sekä Baltic Sea Action Groupin että John Nurmisen Säätiön lahjoittaja ja kantaa näin oman kortensa kekoon tärkeässä Itämeren suojeluhankkeessa. Itämerellä on tärkeä rooli lukuisten suomalaisten kesänvietossa, joten on tärkeää varmistaa Itämerestä nauttimisen edellytykset myös tulevaisuudessa. Tall Ships Racen isoissa kesätapahtumissa sekä Kotkassa 13.–16.7. sekä Turussa 20.–23.7. Veho esittelee monipuolisen ja ympäristöystävällisen Mercedes-Benz-henkilöautomalliston, mukaan lukien Suomessa valmistetut A- ja GLC-sarjan mallit.

Motonetin arpoma Mercedes-Benz-palkinto meni Rovaniemelle

Motonetin kanta-asiakkailla oli mahdollisuus osallistua työkalukiertueen aikana arvontaan, jossa pääpalkintona oli upouusi Suomessa valmistettu A-sarjan Mercedes-Benz Suomi 100 Edition. Työkalukampanja oli käynnissä kaikissa Motonetin tavarataloissa ja verkkokaupassa. Vehon toimittaman uuden A-sarjan omistajaksi arvottiin Pasi Salmela Rovaniemeltä. Palkinto luovutettiin Salmelalle Veho Mercedes-Benz Airportissa Vantaalla. ”Pystyimme tarjoamaan arvonnan voittajalle Suomen 100-vuotisjuhlavuonna unohtumattoman elämyksen palkinnolla, jossa yhdistyvät suomalainen osaaminen ja laadukkaat tuotteet”, Motonet Oy:n toimitusjohtaja Antti Tiitola sanoo.

Kuukauden luku: 90

Nürburgringin rata täytti 90 vuotta. Radan 22 kilometrin mittainen pohjoislenkki Nordschleife on noussut pisimmillään historiansa aikana lähes 30 kilometrin mittaisen radan ikoniksi, jota nykyisin käytetään aktiivisesti ajoharjoitteluun, kilpailuihin ja tuotetestaukseen. Radalla ajetaan vuosittain 24 tunnin kestävyysajo ja yhdeksän supersuosittua VLN-sarjan osakilpailua. Mercedes-Benz ja Mercedes-AMG käyttävät rataa aktiivisesti testitarkoituksiin.

Mercedes-Benzin legendaarisesta DTM-kaudesta 25 vuotta

18. kesäkuuta 1992 Klaus Ludwg voitti Nürburgringillä DTM-sarjan molemmat lähdöt AMG-Mercedes 190 E 2.5-15 Evolution II –autollaan. Tuplavoitto oli Ludwigille ensimmäinen kaudella, jonka hän päätti DTM-mestarina. Tällä kaudella Mercedes-kuljettajat Ludwig, Roland Asch ja Bernd Schneider ottivat sarjassa kolmoisvoiton huipputuloksella: 16 voittoa, 17 kakkossijaa ja 13 kolmossijaa kaikkiaan 24 osakilpailussa, mikä toi ylivoimaisen merkkimestaruuden Mercedes-AMG:lle. Kauden erikoisuus oli Ellen Lohrin ykkössija Hockenheimringilla 24.5.1992 – kyseessä on edelleen ainoa naiskuljettajan ajama voitto DTM-sarjassa.

Vuonna 1990 esitellyn AMG-Mercedes 190 E 2.5-15 Evolution II –mallin 2,5 litran moottori tuotti 274 kW (373 hv) tehon. Tyyppihyväksymisen sääntöjen täyttämiseksi autoja valmistettiin Bremenissä rajoitettu 502 kappaleen sarja.

Raskaiden kuorma-autojen markkinaosuus 1,5-kertaistui viime vuodesta

Raskaiden Mercedes-Benz-kuorma-autojen alkuvuosi 2017 on sujunut erinomaisessa tahdissa. Raskaita yli 16-tonnisia kuorma-autoja myytiin lähes 300 eli 296 kappaletta eli peräti 76,2 prosenttia enemmän kuin alkuvuonna 2016. Samalla markkinaosuus nousi 18,8 prosenttiin viime vuoden 12,8 prosentista. Mercedes-Benz on maan 3. suosituin raskaaseen ammattikäyttöön valittu kuorma-automerkki.

Kevyemmissä luokissa uusia Mercedes-Benz-pakettiautoja ensirekisteröitiin kuudessa kuukaudessa 984 kappaletta. Markkinaosuus on 11,8 prosenttia, ja myynti lisääntyi 18,6 prosenttia. Kevyissä 3,5–6-tonnisissa markkinaosuus puolen vuoden jälkeen on 54,4 ja keskiraskaissa 6–16-tonnisissa 29,5 prosenttia.

Active Brake Assist 4 – uusi luku linja-autojen turvallisuudessa

Daimlerin linja-automerkit Mercedes-Benz ja Setra ovat aina olleet edelläkävijöitä alan turvallisuusratkaisuissa, ja tämä tie jatkuu: keväästä 2018 lähtien Mercedes-Benz Turismoon sekä Setran ComfortClass 500 sekä TopClass 500 - autoihin on saatavana ABA 4 -hätäjarrutusavustin, joka tunnistaa myös jalankulkijat. Mercedes-Benzin henkilö- ja kuorma-autoissa käytetty järjestelmä tulee nyt ensimmäistä kertaa tarjolle linja-autoihin. Järjestelmä perustuu uuden sukupolven tutkateknologiaan, joka valvoo auton edessä olevaa tilaa 250 metrin etäisyydelle saakka. Jalankulkijat havaitaan 80 ja pyöräilijät vielä 160 metrin etäisyydeltä. Kun ABA 4 havaitsee auton edessä esteen, se varoittaa kuljettajaa ääni- ja valomerkeillä ja käynnistää osittaisen jarrutuksen automaattisesti. Kuljettaja voi sen jälkeen varoittaa jalankulkijaa auton äänimerkillä, suorittaa täysjarrutuksen tai ohjata sivuun törmäyksen välttämiseksi. ”Jalankulkijatunnistuksella varustettu Active Brake Assist 4 -hätäjarrutusavustin on merkkipaalu linja-autojen avustinjärjestelmien kehityksessä”, Daimler Buses -yksikön kehitysjohtaja Gustav Tuschen määrittää.

Unimog on vuoden off-road-ajoneuvo – jo 13. kertaa peräkkäin

Saksalaisen OffRoad-lehden lukijat äänestivät jo 13. kertaa peräkkäin Unimogin vuoden parhaaksi off-road-ajoneuvoksi erikoisajoneuvojen sarjassa. Lehden vuosittaisessa äänestyksessä annettiin yli 20 000 ääntä 12 eri sarjassa, ja mukana oli kaikkiaan 135 erilaista maastokäyttöön tarkoitettua ajoneuvoa. Unimog keräsi sarjassaan voiton 31,4 prosentin äänisaaliilla. Perusteet voitolle olivat vankat, sillä Unimog on kotonaan niin Gobin autiomaassa, Siperian taigalla kuin Vesuviuksen rinteilläkin. Suorituskyvyn takeina ovat U 4023 – ja U 5023 -mallien portaaliakselit, 460 millin maavara, 45 asteen nousukulma, 1,2 metrin kahlaussyvyys jne. – sekä OM 934 moottorin tuottamat 170 kW (230 hv) teho ja muheva 900 newtonmetrin vääntö. Käytössä on kahdeksan vaihdetta eteen ja kuusi taakse, ja saatavana ovat myös off-road-vaihteet erityisesti etenemiseen 2,5–35 kilometrin tuntinopeuksilla.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Mercedes-Benz tuotteet:

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Nina Uschanov, Veho Hyötyajoneuvot, markkinointi- ja PR-päällikkö, puh. 050 4421 522, nina.uschanov@veho.fi

Veho Oy Ab:

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, yritys- ja brändiviestinnän päällikkö, puh. 050 383 4490, karin.backlund@veho.fi