Mercedes-Benzin muotoilututkielma heijastelee huomisen ylellistä coupé-autoilua

• Coupé-tutkielmassa yhdistyvät urheilullisen elegantti ulkomuoto ja sisätilojen tyylikäs käytännöllisyys.
• Ylellisiä materiaaleja korostavat ylelliset varusteet kuten neljä erillisistuinta, kylmätila, humidori ja savulasinen piknik-pöytä.
• Voimanlähteenä taloudellinen nelisylinterinen 2.2-litrainen BlueTec-dieselmoottori.

Mercedes-Benz valmistaa maailman halutuimmat coupé-autot. Uusi osoitus väitteen paikkansa-pitävyydestä on Pariisin kansainvälisessä autonäyttelyssä 1.10. esiteltävä ConceptFASCINATION-tutkielma, jossa koko coupé-autoilun olemusta on tulkittu uudella ja tuoreella tavalla. Urheilullinen ulkonäkö, hienostunut muotoilu ja loppuun asti mietitty käytännöllisyys tekevät tästä tutkielmasta yhden näyttelyn kiistattomista helmistä. Monikäyttöisyyden ja suuren tavaratilan lisäksi korostuvat auton ylelliset materiaalit: aito puu, alumiini, nupukkinahka ja savulasi. Mercedes-Benz näyttää näin ConceptFASCINATION-mallilla, millainen saattaisi olla huomispäivän ylellinen elämäntapa-farmarimalli.

"Tämä muotoilututkielma jatkaa Mercedes-Benzin pitkiä coupé-traditioita vaikuttavalla tavalla. ConceptFASCINATION tarjoaa aivan uuden tulkinnan coupé-mallin autosta. Sen esteettinen, dynaamisesti eteenpäin suuntautuva ulkonäkö ja huolelliset yksityiskohdat täyttävät automuotoilun korkeimmat vaatimukset", Daimler AG:n pääjohtaja, Dr. Dieter Zetsche kommentoi.

Ulkonäkö henkii liikettä, itseluottamusta ja voimaa

ConceptFASCINATIONin ulkonäköä hallitsevat keulasta perään asti jatkuvat yhtenäiset linjat, jotka saavat aikaan liikkeen vaikutelman silloinkin kun auto seisoo paikoillaan. Vaikutelmaa tehostaa pitkä, kehyksetön sivuikkunalinja, joka jatkuu yhtenäisenä kaarena ilman B-pilaria edestä taakse asti. Suuri tavaratila liittyy näin autoon yhtenäisesti ja harmonisesti luoden vaikutelman auton pituudesta ja muotoilun keveydestä. Sivuikkunat voidaan laskea kokonaan alas, mikä onkin yksi kaikkien Mercedes-Benz-coupéiden perusominaisuuksista. Auton sivuprofiilia korostavat korkea hartialinja ja voimakkaasti muotoillut pyöräkotelot erityisesti takana.

ConceptFASCINATIONin keula henkii itseluottamusta ja voimaa. Auton kaksoisajovalot ovat vinoneliömäiset ja niiden tausta on harmaa. Valoissa on hyödynnetty viimeisintä ledi-teknologiaa sekä valokuituja. Etuilmeen terävyyttä ja voimakkuutta lisäävät voimakkaasti V-kirjaimen muotoinen konepelti sekä suurikokoinen jäähdyttimen säleikkö, jonka keskellä on vain yksi poikittaislamelli ja suurikokoinen Mercedes-Benzin tähtilogo. Korin etuosan alareunaa kiertää kromilista, johon ledi-teknologialla toteutetut sumuvalot on upotettu.

Takaluukun ja puskurin V-muotoa on korostettu spoilerilla sekä matalilla ja leveillä ledi-valoilla, jotka jatkuvat kohti auton kylkiä ja alleviivaavat korin leveyttä. Pakoputkia on kaikkiaan neljä, ja ne on koteloitu näyttäviksi kahden kappaleen ryhmiksi takapuskurin alle.

Lasikatto lisää ilmavuutta, materiaalit täyttävät vaativimmatkin odotukset

ConceptFASCINATIONin sisäosien keveys ja ilmavuus on saatu aikaan laajalla panoraama-lasikatolla sekä yhtenäisenä linjana jatkuvilla sivuikkunoilla. Sisätilojen ylellisyyden varmistavat ensiluokkaiset materiaalit – käsinkudotut kankaat, nahka, puu ja alumiini – jotka täyttävät kaikkein vaativammatkin odotukset. Alumiininen keskikonsoli on päällystetty paksulla ja tummalla nahalla, jotka on käytetty myös kojelaudan yläosan verhoilussa. Matkustamossa on neljä urheilullista erillisistuinta, joissa on käytetty hienointa nupukkinahkaa ja vahvaa, kestävää kangasta. Korostelistat on valmistettu aidosta pähkinäpuusta ja kromista.

Erityisen ylellinen ja yllättävä on ConceptFASCINATION-tutkielman tavaratila. Noin neliömetrin laajuinen lattiapinta on valmistettu puusta ja suojattu alumiinikiskoilla. Kun lattia taitetaan reunoistaan, sen alta paljastuu kaksi säilytyslokeroa – toinen kiikareille ja toinen korkealuokkaiselle digitaalikameralle. Keskellä tavaratilaa säilytetään taitettavaa savulasipöytää, joka nousee lattiasta napin painalluksella ja paljastaa altaan sikarien säilytykseen tarkoitetun humidorin. Pöydän takaa löytyy myös kylmälokero, joka on mitoitettu shampanjapullolle ja -laseille. Pöytä voidaan lopuksi taittaa esiin, jolloin matkustajat voivat nauttia piknik-hetkestään hienostuneessa ympäristössä.

Voimanlähteenä voimakas ja taloudellinen BlueTec-diesel

ConceptFASCINATIONin edistyksellisyyttä korostaa moottorivalinta, joka viittaa suoraan tulevaan E-sarjan coupé-malliin. Voimanlähteenä käytetään nelisylinteristä BlueTec-dieselmoottoria. 2.2-litrainen moottori kehittää 150 kW (204 hv) tehon. "Näyttelyautomme ei heijastele vain uusinta automuotoilua. Se osoittaa suorituskykyisellä ja taloudellisella dieselteknologiallaan, että Mercedes-Benz on luomassa uuden mittapuun tulevaisuuden ekologisesti kestävälle, emotionaalisesti houkuttavalle ja ylellisen mukavalle autoilulle", Daimler AG:n tutkimus- ja kehitysjohtaja Dr. Thomas Weber vakuuttaa.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi