Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot kirivät kesäkuussa

• Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot kasvussa puolen vuoden jälkeen
  • Pakettiautomyynnissä tuhannen kappaleen raja rikki
  • Mercedes-Benz jatkaa linja-automyynnin kärkimerkkinä
  • Daimler Trucks rikkoi miljoonan moottorin rajapyykin
  • Mercedes-Benz eCitaro-sähkölinja-auto ensiesittelyssä
  • eViton käyttötestit alkavat Hampurissa, eSprinter seuraa ensi vuonna
  • Freightliner-sähkökuorma-auton teknologia punnitaan kuljetustehtävissä
  • Unimog-Club Gaggenau -merkkikerho juhlii ainutlaatuista automerkkiä

Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot kasvussa puolen vuoden jälkeen

Mercedes-Benzin yli 16-tonnisten kuorma-autojen markkinaosuus Suomessa nousi vuoden 1. puoliskolla 4,5 prosenttia yhteensä 309 autoon, ja markkinaosuus oli 19,6 prosenttia. Kesäkuussa raskassarjalaisia myytiin 55 kappaletta, ja osuus nousi 20,4 prosenttiin. Kevyemmissä painoluokissa 6–16-tonnisia on myyty puolessa vuodessa 39 kappaletta (mo. 29,3 %) ja 3,5–6-tonnisia 79 kappaletta (mo. 23,2 %).

Pakettiautomyynnissä tuhannen kappaleen raja rikki

Kuuden kuukauden jälkeen Mercedes-Benzin pakettiautot ovat kotimaan myyntitilastoissa 3. sijalla. Kesäkuun loppuun mennessä pakettiautoja myytiin yhteensä 1077 kappaletta (+9.5 %), ja markkinaosuus oli 12,5 prosenttia. Kesäkuussa uusia pakettiautoja toimitettiin 164 kappaletta.

Mercedes-Benz jatkaa linja-automyynnin kärkimerkkinä

Tammi-kesäkuussa Suomessa rekisteröitiin 84 uutta Mercedes-Benz-linja-autoa, mikä toi 44,2 prosentin markkinaosuuden ja alan selkeän markkinajohtajuuden. Kesäkuussa uusia Mercedes-linja-autoja toimitettiin peräti 19 kappaletta. Setra-linja-autoja on ensirekisteröity tänä vuonna 14 kappaletta (mo. 7,4 %).

Daimler Trucks rikkoi miljoonan moottorin rajapyykin

Mercedes-Benzin Mannheimin tehdas sekä Detroit Diesel Corporation ovat yhteisvoimin rikkoneet miljoonan raskaan, 6-sylinterisen dieselmoottorin tuotantorajan. Daimlerin koeteltua, 6-sylinteristä rivimoottoria valmistetaan 10,7–15,6 litran kokoluokissa ja 240–480 kW:n tehoisina. Moottoria käytetään esimerkiksi Mercedes-Benz Actrosin, Freightliner Cascadian sekä monien Mercedesin ja Setran turisti- ja kaupunkilinja-autojen voimanlähteenä. Daimler Trucksille menestyksekäs moottorituotanto on taloudellisesti erittäin merkittävää, koska moottorin, akseliston ja vaihteiston muodostama voimansiirto muodostaa noin puolet koko kuorma-auton myyntihinnasta.

Mercedes-Benz eCitaro-sähkölinja-auto ensiesittelyssä

Mercedes-Benzin hyötyajoneuvojen sähköistäminen etenee määrätietoisesti myös matkustajaliikenteessä. Uusin tulokas on täyssähköinen eCitaro-linja-auto, joka esiteltiin 10. heinäkuuta Mainzissa. Ensimmäiset asiakasautot toimitetaan vuoden lopulla, jolloin myös mallin sarjatuotanto alkaa Mannheimissa. Hampuriin ja Berliiniin autoja on tilattu jo nyt yhteensä 35 kappaletta. eCitaron toimintamatka sähköllä on reitistä ja olosuhteista riippuen 150–250 kilometriä, joten malli sopii loistavasti kaupunkien joukkoliikenteeseen. Malli nostaa sähkölinja-autot myös uudelle tasolle, sillä sen lämmönhalintajärjestelmä on aikaisempaa kehittyneempi ja energiatehokkuus poikkeuksellisen hyvä. Daimler Buses investoi sähköisen liikenteen ja automatisaation kehittämiseen 200 miljoonaa euroa vuoteen 2020 mennessä.

eViton käyttötestit alkavat Hampurissa, eSprinter seuraa ensi vuonna

Täyssähköisen eVito-pakettiauton vaativat asiakastestit ovat käynnissä Hampurissa, jossa autoja käyttävät jokapäiväisissä toiminnoissaan kuriiriyritykset Hermes ja Amazon Logistics. Vastikään esitelty eVito sopii erityisen hyvin juuri kaupunkilogistiikan tarpeisiin, sillä 41 kWh tehoinen akku takaa optimioloissa jopa 150 kilometrin toimintamatkan. Latausaika on noin kuusi tuntia, ja 84 kW tehoinen moottori takaa 300 Nm väännön ja 80–120 kilometrin huippunopeuden. Tavaratilan koko vaihtelee 6–6,6 kuutiometrin välillä, ja hyötykuormaa mahtuu mukaan enimmillään 1073 kiloa. Ensi vuonna esiteltävässä eSprinterissä teknologia ja suoritusarvot ovat muuten samat, mutta saatavana on lisäksi 55 kWh:n tehoakku ja jopa 10,5 kuutiometrin tavaratila. Hyötykuorman suuruus vaihtelee akuston koosta riippuen 900–1040 kiloon.

Freightliner-sähkökuorma-auton teknologia punnitaan kuljetustehtävissä

Daimler Trucks North America on luovuttanut ensimmäisen 30 täyssähkökuorma-auton koesarjan kahdelle kuljetusyritykselle, Penske Truck Leasing Co:lle sekä NFI Industriesille. Autot ovat kahta Freightliner-mallia: eCascadiaa sekä eM2-mallia. eCascadian akkuteho on 550 kWh ja toimintamatka 250 mailia (400 km), eM2:n puolestaan 325 kWh ja toimintamatka 230 mailia (370 km). Pikalatauksessa autojen akut saa 80-prosenttisesti täyteen 60–90 minuutissa. Daimler Trucks kehittää kenttätestien aikana yhdessä asiakkaiden kanssa reittisuunnittelua, latausinfrastruktuuria sekä autojen huoltopalveluja. Lisäksi Daimlerin uusi e-Mobility Group operoi kymmenellä Freightliner-sähkökuorma-autolla tutkimus- ja kehitystarkoituksessa.

Unimog-Club Gaggenau -merkkikerho juhli ainutlaatuista automerkkiä

Maailman Unimog-merkkikerhojen ”kattojärjestö” Unimog-Club Gaggenau e.V. perustettiin vuonna 1993, joten kerho juhlii tänä vuonna 25-vuotista toimintaansa sekä jo 70-vuotiasta, maailmankin mitassa ainutlaatuista automerkkiä ja työkonetta. Unimogeja valmistettiin Gaggenaussa vuosina 1951–2002. Esimerkkejä mallistosta on koottu kerhon omaan museoon, jossa käy vuosittain 450 000 vierasta kaikkialta maailmasta. Unimog-Club Gaggenau e.V. hyväksyttiin viralliseksi Mercedes-Benz-merkkikerhoksi vuonna 1999. Kerhon alkuperäisenä vaatimattomana tavoitteena oli vain yhdistää Unimog-harrastajat 25 kilometrin säteellä Gaggenausta, mutta klubista onkin 25 vuodessa kehittynyt yli 6600 Unimog- ja Mercedes-harrastajan yhteenliittymä. Jäseniä on yhteensä 34 eri maasta.

Veho Hyötyajoneuvot mukana Power Truck Show:ssa

Veho Hyötyajoneuvot on mukana kesän tärkeimmässä rekkatapahtumassa Power Truck Show:ssa. Koko perheen tapahtuma järjestetään Alahärmän Powerparkissa 10.–11.8.2018. Messuosastot ovat avoinna perjantaina ja lauantaina klo 10.00–18.00. Tapahtuma jatkuu lauantaina valoshow:lla klo 20.00–23.00. Osastolla voi tutustua upeasti varusteltuihin suomalaisten asiakkaiden kuorma-autoihin. Pakettiautoista on esillä uutuudet: kesäkuussa lanseerattu uusi Sprinter ja marraskuussa Suomessa esitelty uusi X-sarjan pickup. Hyötyajoneuvojen lisäksi esittelyssä on paikan päällä myös uusi A-sarjan henkilöauto.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Jouni Kummala, myyntijohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, kuorma-autot puh. 0400 883 299, jouni.kummala@veho.fi

Jani Tolonen, myyntijohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, pakettiautot, puh. 040 093 7733, jani.tolonen@veho.fi

Antti Puolakkainen, myyntijohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, erikoisajoneuvot ja Fuso, puh. 050 551 1951, antti.puolakkainen@veho.fi