Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot ovat ainoina kasvu-uralla

• Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot 9 prosentin kasvussa
  • Uusi Sprinter jatkaa Mercedes-Benz Vansin erinomaista myyntivuotta
  • Sprinter kiinnostaa kasvavilla matkailu- ja retkeilyautomarkkinoilla
  • Moovel-kyytipalvelua testattiin Mercedes-Benz V-sarjan autoilla
  • Hollannin Houten hankkii kymmenen FUSO Canteria huolto- ja kunnossapitotehtäviin
  • Kaksikerroksinen Setra S 531 DT –turistibussi on ylittämättömän turvallinen

Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot 9 prosentin kasvussa

Mercedes-Benzin raskaiden, yli 16-tonnisten kuorma-autojen markkinaosuus on kolmen kuukauden jälkeen 19,4 prosenttia, ja autoja on myyty yhteensä 145 kappaletta. Ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen tähtikeulaiset kuorma-autot ovat kasvussa ainoana merkkinä viiden eniten rekisteröidyn kuorma-automerkin joukossa. Myynti on lisääntynyt 9 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Maaliskuussa asiakkaille toimitettiin 63 raskasta Mercedes-Benz-kuorma-autoa, markkinaosuus oli 24,9 prosenttia ja myynti kasvoi peräti 46,5 prosenttia. Mercedes-Benzin pakettiautot ovat tammi-maaliskuun jälkeen lähes edellisvuoden tahdissa 517 toimitetulla Vitolla, Sprinterillä, Citanilla ja X-sarjan pickupilla.

Uusi Sprinter jatkaa Mercedes-Benz Vansin erinomaista myyntivuotta

Mercedes-Benz Vans teki vuonna 2017 huipputuloksen 401 000 myydyllä ajoneuvolla (+ 12%), 13,2 miljardin euron liikevaihdolla (+ 3%) sekä 1,18 miljardin euron liikevoitolla. ”Menetyksemme perusta on Mercedes-Benz goes global –strategia, jonka avulla olemme varmistaneet yhtiön kestävän kasvun. Ilmoitimme viime vuonna yli kahden miljardin euron investointiohjelmasta vuosille 2017–2018, ja jatkamme samalla tiellä”, Mercedes-Benz Vansin toimitusjohtaja Volker Mornhinweg lupaa. Yhtiön uusiin tuotteisiin kuuluvat uudet X-sarja sekä Sprinter, joka ensimmäisenä pakettiautona tarjoaa yrityskäyttöön täysin verkottuneen ja kokonaisvaltaisen kuljetusratkaisun.

Sprinter kiinnostaa kasvavilla matkailu- ja retkeilyautomarkkinoilla

Uudistunut Sprinter on herättänyt voimakasta kiinnostusta myös kasvavilla matkailu- ja retkiautomarkkinoilla. Esimerkiksi matkailuautovalmistaja Hymer on sopinut jo usean tuhannen Sprinterin toimituksista. Euroopan matkailuautomyynti nousi viime vuonna 111 000 autoon, ja segmentti kasvoi 15 prosenttia. Sprinterin soveltuvuutta vaativiin matkailutarpeisiin kasvattaa uusi etuvetoinen vaihtoehto, joka tarjoaa koriräätäleille ja matkailuajoneuvojen rakentajille enemmän sisustusvaihtoehtoja. Lisäksi saatavana on Sprinter-alustamalli, jossa voimansiirto, polttoainetankki sekä muut tärkeimmät komponentit on sijoitettu joko keulalle tai ohjaamon alle. Näin korirakentajat voivat suunnitella auton takaosan täysin vapaasti mieltymysten ja käyttötarpeiden mukaiseksi.

Moovel-kyytipalvelua testattiin Mercedes-Benz V-sarjan autoilla

Kolmipäiväinen IT-Trans-konferenssi osoittautui oivaksi kenttätestiksi myös liikenteen nykyaikaisille yhteiskäyttöpalveluille. Daimlerin tytäryhtiö moovel Group ja Karlsruhen kaupungin liikenneviranomaiset tarjosivat konferenssin aikana autojen yhteiskäyttöön perustuvan kuljetuspalvelun kymmenellä Mercedes-Benzin V-sarjan autolla. Auto ja kyyti haluttuun kohteeseen varattiin älypuhelinsovelluksen avulla. Älykkään algoritmiin perustuva laskentamalli järjesteli ajot niin, että samaa reittiä käyttävät matkaajat voivat jakaa saman kyydin aikaa ja vaivaa säästääkseen. Konferenssin 6000 osanottajasta noin tuhat käytti kyytipalvelua kolmen päivän aikana. Ruuhkaisimmat ajat olivat odotusten mukaisesti aamupäivän tunnit sekä illat. Matka-aika oli kuitenkin aina ennakoitavissa, sillä moovel käyttää reaaliaikaisia liikenne- ja ruuhkatietoja matkaan kuluvan ajan arvioinnissa.

Maailman pyöräilypääkaupunkina mainetta niittänyt Houten täydentää kaupungin kunnossapitokalustoa tutulla automerkillä. Jo käytössä olevien FUSO Cantereiden jatkoksi autoja hankitaan 12 lisää kaupungin erilaisiin palvelutehtäviin. ”Tiedämme jo ennestään, kuinka paljon FUSOssa riittää potentiaalia hyvinkin erilaisiin sovelluksiin. Käytäntö on osoittanut, että luotettavuus ja vaivattomat huoltopalvelut ovat FUSOn erityisvahvuuksia”, Houtenin kaupungin projektipäällikkö Arie Koning kiittää. Nyt hankittavista autoista neljä on miehistöohjaamollisia, ja neljä 3S13-mallin autoa on varusteltu erityisesti talvikunnossapidon ja mustan jään torjumisen tarpeisiin. Autoja käyttää myös kaupungin puisto-osasto puistojen ja virkistysalueiden huoltotehtävissä.

Kaksikerroksinen Setra S 531 DT –turistibussi on ylittämättömän turvallinen

Setran TopClass 500 –sarjan uusi tulokas S 531 DT murskaa jälleen kerran laadukkaiden linja-autojen ja turistibussien tähänastiset superlatiivit. Tarjolla ovat esimerkiksi ensimmäistä kertaa Active Brake Assist 4 –hätäjarruavustin sekä bussin sivuja valvova Sideguard Assist. ABA 4 –avustin reagoi auton edessä pysähtyneisiin ja hitaasti liikkuviin ajoneuvoihin ja kykenee estämään törmäyksen täysjarrutuksella. Lisäksi se havaitsee myös jalankulkijat ja käynnistää jarrutuksen itsenäisesti. Sideguard Assist –avustin valvoo bussin oikeaa kylkeä ja varoittaa kuljettajaa kääntyessä kuolleeseen kulmaan jäävistä jalankulkijoista, pyöräilijöistä ja kiinteistä esteistä. Setra S 531 DT on muutenkin luokassaan esimerkillinen: ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on ainoastaan 0.35, josta seuraa 7–10 prosenttia pienempi polttoaineenkulutus edeltävään malliin verrattuna. Ajo-olosuhteista ja auton käytöstä riippuen säästö voi olla useita tuhansia litroja vuoden aikana.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Jouni Kummala, myyntijohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 0400 883 299, jouni.kummala@veho.fi

Jani Tolonen, myyntijohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, pakettiautot, puh. 040 093 7733, jani.tolonen@veho.fi

Antti Puolakkainen, myyntijohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, erikoisajoneuvot ja Fuso, puh. 050 551 1951, antti.puolakkainen@veho.fi