Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot reippaassa kasvussa

• Raskaiden kuorma-autojen kysyntä kasvanut yli 50 prosenttia
  • Actrosin kulutusetu suomalaisissa Fuel Duel -testeissä on 14,9 prosenttia
  • Mercedes-Benz mukana Power Truck Showssa 11. –12.8. Alahärmässä
  • Täyssähköisen Fuso eCanterin valmistus käynnistyi Portugalissa
  • Mercedes-Benz Sprinterin uudet sähköversiot valmistetaan Düsseldorfissa
  • Tourismo RHD:n tuotanto käynnistyi, ensi keväänä tarjolla ABA 4 -hätäjarruavustin
  • Daimler AG:n liikevaihto ja tulos uusiin ennätyksiin toisella neljänneksellä
  • Kuukauden luku: 9
  • Mercedes-Benz-henkilöautojen myynti ylitti 4000 kappaleen rajan
  • Taksikauppa viidenneksen kasvussa
  • Mercedes-Benz hyvästelee DTM:n ja aloittaa Formula E-kilpasarjassa
  • Mercedes-AMG Petronas Motorsportin testivastuu uudelle kuljettajalle

Raskaiden kuorma-autojen kysyntä kasvanut yli 50 prosenttia

Raskaiden Mercedes-Benz-kuorma-autojen vuosi on sujunut erinomaisessa tahdissa. Raskaita yli 16-tonnisia kuorma-autoja myytiin seitsemässä kuukaudessa 329 kappaletta eli 51,6 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan vuonna 2016. Kappalemääräisesti lisäystä kertyi 112 autoa. Samalla markkinaosuus nousi 18,8 prosenttiin viime vuoden 14,1 prosentista. Mercedes-Benz on selkeästi maan 3. suosituin raskaaseen ammattikäyttöön valittu kuorma-automerkki.

”Mercedes-Benzin laajasta kuorma-automallistosta löytyy taatusti sopiva tuote jokaiseen ajotehtävään.  Tuotteemme ovat osoittautuneet kilpailukykyisiksi, taloudellisiksi ja teknisesti luotettaviksi, ja juuri näitä ominaisuuksia asiakkaamme arvostavat. Lisäksi olemme panostaneet viime vuosina vahvasti oman, koko maan kattavan huoltoverkostomme kehittämiseen”, Mercedes-Benzin kuorma-autojen myyntijohtaja Jouni Kummala toteaa.

Kevyemmissä luokissa uusia Mercedes-Benz-pakettiautoja ensirekisteröitiin tammi-heinäkuussa 1083 kappaletta. Markkinaosuus on 11,7 prosenttia, ja myynti lisääntyi 18,6 prosenttia. Kevyissä 3,5–6-tonnisissa markkinaosuus heinäkuun jälkeen on 55 ja keskiraskaissa 6–16-tonnisissa 28,8 prosenttia.

Actrosin kulutusetu suomalaisissa Fuel Duel -testeissä on 14,9 prosenttia

”Fuel Duel -testeillä olemme näyttäneet toteen, että Mercedes-Benz Actros on tällä hetkellä markkinoiden taloudellisin kuorma-auto”, myyntijohtaja Jouni Kummala määrittää. Fuel Duel -testeissä mitataan kuorma-autojen kulutusta oikeissa työoloissa. Testissä verrataan Actrosin kulutusta asiakkaan omaan ja vastaavan kokoiseen vastaavassa tehtävässä käytettävään kuorma-autoon. Suomessa suoritettuja testejä on tähän mennessä 39 kappaletta, ja niissä on ajettu yhteensä 160 000 kilometriä. Tulos on hätkähdyttävä, sillä Mercedes-Benzin kulutuseduksi on mitattu keskimäärin 14,9 prosenttia.  Lisätietoa aiheesta: http://www.fuelduel.fi/

Mercedes-Benz mukana Power Truck Showssa 11. –12.8. Alahärmässä

Suomen suurin kuljetusalan messu- ja autonäyttelytapahtuma Power Truck Show järjestetään Alahärmässä 11. –12. elokuuta, ja Mercedes-Benz on vahvasti mukana tarjoamassa elämyksiä koko perheelle. Osastolla U135–U137 on esillä koko laaja Mercedes-Benz-mallisto kuorma- ja pakettiautoista aina henkilöautoihin saakka. Osaston isossa showkärryssä voi lisäksi shoppailla Mercedes-Benz Collection Shopissa ja tutustua uuteen Mercedes-Benz Uptime -palveluun, joka maksimoi raskaan ajokaluston käytettävyyden ja suunniteltavuuden. Tarjolla on lisäksi tietoa kuorma-autojen uusista turvavarusteista, jotka suojaavat myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Osaston uusi Fuel Duel Actros on varustettu muun muassa uudella kääntymisavustimella. Lisätietoa löytyy esimerkiksi Facebookista osoitteella https://www.facebook.com/mercedesbenzsuomitrucks/.

Täyssähköisen Fuso eCanterin valmistus käynnistyi Portugalissa

Daimler Trucksiin kuuluva Fuso on aloittanut täyssähköisen eCanter-kuorma-auton valmistuksen Tramagalin tehtaallaan Portugalissa. Ensimmäiset Euroopan ja Yhdysvaltain markkinoille tarkoitetut sähkökuorma-autot toimitetaan asiakkaille lähikuukausien aikana. Uuden eCanterin lataus riittää kerralla noin 100 kilometrin ajomatkaan, ja mallit on tarkoitettu erityisesti jakeluliikenteeseen suurkaupunkialueilla. Hyötykuormaa mahtuu mukaan 2–3 tonnia, ja autossa on kuusi kappaletta 420 V:n ja 13,8 kWh:n litiumioniakkuja. Fuso eCanterit valmistetaan samalla tuotantolinjalla perinteisten Canter-mallien kanssa.

Mercedes-Benz Sprinterin uudet sähköversiot valmistetaan Düsseldorfissa

Mercedes-Benz on päättänyt uuden sukupolven sähkökäyttöisen Sprinterin valmistuksesta Düsseldorfissa sijaitsevalla tehtaallaan, josta muodostetaan Sprinter-osaamiskeskus. Tehtaaseen ja tuotantoon investoidaan 300 miljoona euroa, ja paikallisesti on sovittu joustavasta työajasta ja tehokkuuden kehittämisestä. Sprinteriä on valmistettu 55 vuodessa yli 4 miljoonaa kappaletta, ja Düsseldorfissa tuotanto alkoi vuonna 1995.  Viime vuonna Sprinter teki uuden myyntiennätyksen 193 400 myydyllä autolla. Lähivuosien aikana Mercedes-Benz Vans panostaa mallistonsa sähköistämiseen noin 150 miljoonaa euroa. Uuden sukupolven Vito ja Sprinter hyödyntävät samaa modulaarista teknologiaa, jota käytetään myös Mercedes-Benzin henkilöautomalliston tulevassa sähköistämisessä.

Euroopan eniten myydyn turisti- ja tilausajobussin Mercedes-Benz Tourismo RHD:n uusi sukupolvi on kohta täällä, sillä ensimmäinen linja-auto valmistui Istanbulin Hosderen tehtaalla heinäkuun lopulla. Ensimmäinen täysin uusi Tourismo RHD oli kaksiakselinen, 12,3 metriä pitkä malli. Tarjolla on kolme koripituutta 12,3–14 metrin väliltä, ja moottorien tehot vaihtelevat 260335 kW (354–456 hv) välillä. Hyvä aerodynamiikka sekä noin 200 kilolla keventynyt korirakenne mahdollistavat polttoaineenkulutuksen ja päästöjen pienentämisen. Kulutusta voi vähentää edelleen lisävarusteina saatavilla PPC-vakionopeussäätimellä (Predictive Powertrain Control) ja Eco Driver Feedback -järjestelmällä (EDF), joka antaa kuljettajalle palautetta ja vinkkejä ajotavasta. Keväästä 2018 lähtien Mercedes-Benz Tourismoon samoin kuin Setran ComfortClass 500 sekä TopClass 500 - autoihin on saatavana ABA 4 -hätäjarrutusavustin, joka tunnistaa myös jalankulkijat.

Daimler AG:n liikevaihto ja tulos uusiin ennätyksiin toisella neljänneksellä

Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler kasvatti huhti-kesäkuussa liikevaihtoaan 7 prosenttia yhteensä 41,2 miljardiin euroon. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 3,7 miljardia (+15 %) ja tilikauden tulos 2,5 miljardia euroa. ”Toinen vuosineljännes oli meille erinomainen, ja strategiamme toimii tehokkaasti. Olemme asettaneet itsellemme kunnianhimoiset päämäärät, ja olemme myös saavuttamassa ne – sekä myynnissä että kannattavuudessa, pääjohtaja Dr Dieter Zetsche toteaa. Daimler odottaa niin myyntinsä kuin liikevaihtonsa kasvavan voimakkaasti myös loppuvuoden aikana.

Kuukauden luku: 9

Daimler ja Mercedes-Benz rikkoivat entiset myyntiennätyksensä vuoden 2017 toisella neljänneksellä. Huhti-kesäkuussa myytiin 595 200 Mercedes-Benz-henkilöautoa eli 9 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan 2016. Koko Daimlerin automyynti kasvoi 8 prosenttia, sillä yhteensä myytiin 822 500 henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoa.

Mercedes-Benz-henkilöautojen myynti ylitti 4000 kappaleen rajan

Suomessa uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja on toimitettu asiakkaille heinäkuun loppuun mennessä 4020 kappaletta, ja markkinaosuus on 5,5 prosenttia. Heinäkuun myynti nousi vuoden takaisesta peräti 29,3 prosenttia 468 uuteen autoon.  Myynnissä ja markkinaosuuksissa Mercedes-Benz on näin ottanut selvän pesäeron muihin saksalaisiin premium-automerkkeihin nähden.

Eniten myyty malli on E-sarja, jota on ensirekisteröity tänä vuonna 1054 kappaletta (+92,7 %). Hyvässä vauhdissa ovat Uudessakaupungissakin valmistettavat A-sarja (577 kpl) ja GLC (390 kpl). Aivan sen kannassa tulee CLA 368 myydyllä autolla. GLC:n suosio on kasvanut E-sarjan tahdissa, peräti 94 prosenttia. Yritysmyynnissä suosituimmat ovat E- ja C-sarjat (225 ja 219 kpl).

Taksikauppa viidenneksen kasvussa

Tammi-heinäkuun aikana Mercedes-Benz toimitti taksikäyttöön 447 uutta autoa. Mercedes-Benzin markkinaosuus on seitsemän kuukauden jälkeen 27,8 prosenttia, ja kappalemääräinen myynti kasvoi 21,1 prosenttia. Taksikaupan ykkösmallin eli Mercedes-Benzin E-sarjan osuus alan koko myynnistä oli 17,3 prosenttia 278 autolla (+41,8 %). Maan 4. suosituin taksimalli on Sprinter 82 myydyllä autolla.

Mercedes-Benz hyvästelee DTM:n ja aloittaa Formula E-kilpasarjassa

Mercedes-Benz arvioi uudelleen moottoriurheilustrategiansa: tähtimerkki jättää hyvästit DTM-sarjalle kauden 2018 lopulla, mutta nähdään sen sijaan täyssähköisten Formula E -autojen kilpasarjassa kaudesta 2019/20 lähtien. ”DTM-vuotemme tulevat säilymään aina kunniakkaana kappaleena Mercedesin kilpaurheiluhistoriaa. Olemme saavuttaneet 10 kuljettajien, 13 tiimi- ja kuusi valmistajien mestaruutta DTM- ja ICT-sarjoissa ja voittaneet 183 lähtöä, Mercedes-Benzin kilpailutoiminnan johtaja Toto Wolff kommentoi. ”On aika aloittaa uusi polku. Formula E -sarja on meille loistava näyteikkuna uusien sähköautojemme ja EQ-mallistomme suorituskyvystä ja teknologiasta”, Mercedes-Benzin markkinointijohtaja Dr Jens Thiemer jatkaa.

Mercedes-AMG Petronas Motorsportin testivastuu uudelle kuljettajalle

F1-sarjan kauden toisessa tiimien yhteisessä testisessiossa Hungaroringilla nähtiin uusi kasvo Mercedes W08 EQ Power+ -autossa. Mercedeksen junioriryhmään kuuluva 19-vuotias George Russell ajoi testejä molempina päivinä. Russell ajaa tällä kaudella FIA GP3-sarjaa ja on tällä hetkellä sarjan johdossa.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.vehotrucks.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Nina Uschanov, Veho Hyötyajoneuvot, markkinointi- ja PR-päällikkö, puh. 050 4421 522, nina.uschanov@veho.fi