Mercedes-Benzin S-sarjaan ennätystaloudellinen hybridi

• Mercedes-Benz S-sarjan S 400 HYBRID yltää ennätyksellisen alhaiseen kulutukseen: bensiinimoottoristen edustusautojen paras tulos on 7,9 l/100km.
• Maailman ensimmäinen sarjatuotantohybridi, joka hyödyntää litium-ioni-akkutekniikkaa. Co2-päästöt jäävät ainoastaan 189 grammaan kilometriltä.
• Uraa uurtavat ratkaisut ajettavuudessa, turvallisuudessa ja nyt myös taloudellisuudessa.
• Moottorivalikoimassa lisäksi kahdeksan voimanlähdettä, jotka kuluttavat jopa 7 prosenttia edeltäjiään vähemmän polttoainetta.
• Esimerkkinä S 350 BluEFFICIENCY, joka kuluttaa ainoastaan 7,6 litraa dieseliä sadalla kilometrillä.
• S-sarjan perinteisesti huippuluokkaa olevaa turvallisuutta korostavat entisestään uudet kamera- tutkapohjaiset älykkät turvaratkaisut.

Mercedes-Benz uudistunut S-sarja 2009

W221-mallin S-sarjaa on myyty sen esittelystä syksystä 2005 alkaen jo 270 000 kappaletta. Tämä maailman suosituin edustusauto liittyy saumattomasti jo vuodesta 1951 ja mallista 220 alkaneeseen S-sarjan maineikkaaseen perinteeseen. Vuonna 2009 S-sarja täydentyy muun muassa edistyksellisellä hybridimallilla.

”S 400 HYBRID om merkittävä askel kohti nollapäästöistä liikennettä,” sanoo Daimler AG:n ja Mercedes-Benz henkilöautoryhmän johtaja Dr. Dieter Zetsche. ”Ensimmäinen sarjatuotantohybridimme on huippuesimerkki Mercedes-Benzin pitkänteisestä kehitystyöstä kohti kestävää liikennöintiä. Tähtäimessämme on taloudellisten ja ympäristöystävällisten premium-luokan autojen valmistaminen, ilman että tekisimme kompromisseja turvallisuuden, mukavuuden ja suorituskyvyn suhteen”, Zetsche sanoo.

Alhaiseen kulutukseen ja pieniin C02-päästöihin yhdistyvät S 400 HYBRID:in erinomainen suorituskyky ja voimareservi. 3,5-litrainen bensiinimoottori tuottaa 205 kW/279 hv ja sähkömoottori 15kW/20 hv sekä ylimääräiset 180 Nm vääntövoimaa. S 400 HYBRID:in ennätyksellistä taloudellisuutta tukee myös jarrutusenergian talteenotto sekä automaattinen start-stop-toiminto, jolloin polttoainetta säästyy esimerkiksi liikennevaloissa seisottaessa. Seitsenportainen 7 G-Tronic –automaattivaihteisto on säädetty toimimaan pehmeästi erityisesti hybridivoimanlähteen yhteydessä.

S-sarjan perinteisesti erinomaista turvallisuutta korostavat edelleen ainutlaatuinen yhdistelmä kamera- ja tutkapohjaista turvatekniikkaa. S-sarjasta tulee tavallaan kuljettajan älykäs kumppani. Valot säätyvät automaattisesti kaarteissa, jopa lyhyiden ja pitkien valojen vaihtuminen käy automaattisesti kuljettajan huolehtimatta. Nopeusrajoitusten tunnistus, kaista-avustin, katveavustin ja pimeässä näkemistä tehostava infrapunatunnistus, vireystilaa tarkkaileva ja tarvittaessa tauolle kehottava järjestelmä saavat seuraa vielä automaattisesti ABC-jousituksen yhteydessä ajoa rajuissa sivutuulissa vakauttavasta järjestelmästä.

Ulkoisesti uudistunut S-sarja on saanut etuajovaloumpioiden alareunaan ledivalorivistön ja vastaavasti päiväajovalot ovat perinteisten sumuvalojen paikalla etuhelmassa ledivalorivistönä.
Takavalot ovat uudistuneet ja pakoputkien päät on integroitu takapuskuriin. Sisällä on tunnelmavalaistuksen yhteydessä valittavissa kolme eri sävyä.

Ensimmäisenä maailmassa Mercedes-Benz on varustanut huippumallinsa uudella Comand- käyttö- ja näyttöjärjestelmän jaetulla näytöllä. Kuljettaja ja matkustaja voivat seurata samalta näytöltä kahta täysin eri informaatiota. Esimerkiksi kuljettajan seuratessa karttapohjaista navigaatiota voi etumatkustaja nautiskella mielielokuvastaan DVD:ltä.

Uudistunut S-sarja saapuu Suomen markkinoille kesällä, hybridimallin hinta on vielä vahvistamatta.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:
www.media.daimler.com
ja kuvia:

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:
www.mercedesmedia.fi
käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,
pauli.eskelinen@veho.fi