Mercedes-Benzin uudessa C-sarjan coupéssa ovat muodot kohdallaan

Mercedes-Benz C-sarjan uusi vetoava coupé omassa luokassaan. Uuden sukupolven telematiikkajärjestelmä internet-yhteydellä. Vaihtoehtoina viisi suorituskykyistä moottoria.  Avustavien ja valvovien järjestelmien monipuolisuutta.

Mercedes-Benz C-sarjan uusi vetoava coupé

Mercedes-Benz astuu uuteen kokoluokkaan uudella tyylillä. Uusi C-sarjan coupé on nykyaikainen, kätevä ja urheilullinen neljän hengen auto. Se on nuorekas kaksiovinen coupé, jonka ajattomaan tyyliin aikuisempikin pariskunta helposti ihastuu. Tämä autouutuus esitellään maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä ja ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa kesällä.

Uusi C-sarjan coupé on 41 mm matalampi kuin C-sarjan porrasperäinen malli. Etuakselin ylitys on urheilullisesti lyhyt ja konepellin nuolimainen muoto jatkuu kallistettuun tuulilasiin. Linjakkaan siro katto yhdistyy C-pilareiden kautta korostaen nousevaa kylkilinjaa. Auton perä erottuu linjakkaan katon jatkeena antaen autolle pidemmän ja urheilullisemman sivuprofiilin.

Sisustuksen ilme on kohentunut urheilullisen ylelliseen suuntaan. Kuljettajan paikalta silmiinpistävää on CLS-tyylinen kolmipuolainen ohjauspyörä. Sen krominen keskipuola sointuu hyvin yhteen kytkimien kanssa joiden kosketuspinnat ovat galvanoidut. Ensimmäistä kertaa sisustuksen paneelit voi valita myös posliinin valkoisina pianolakatulla pinnalla. Vaihtoehtoina on vielä perinteisen tyylikäs musta pianolakattu paneeli, nougaan sävyinen pähkinäpuu, tumma alumiini tai ruskea tuhka.

Urheilullisen sisustan viimeistelevät coupé-istuimet, joissa on integroidut pääntuet. Takaistuin on suunniteltu kahdelle. Näin erinomainen mukavuus tuo sisustukseen myös näyttävän ylellisen ulkonäön.

Uuden sukupolven telematiikkajärjestelmä internet-yhteydellä

Uusi telematiikka-järjestelmä mahdollistaa uusia toimintasovellutuksia, paremman käyttömukavuuden ja suuremman näytön. Lisäksi puhelimen tiedostot voi siirtää auton järjestelmään, kuten tekstiviestien vastaanotonkin. Bluetoothin kautta voi siirtää musiikkia ja USB liitännät löytyvät myös keskikonsolin käsituesta. Ainutlaatuista autossa on multimedia järjestelmä COMAND Onlinen mahdollistama internet-yhteys.

Vaihtoehtoina viisi suorituskykyistä moottoria

Uuteen C-sarjan coupé-malliin voi valita moottorin kolmesta bensiini- ja kahdesta dieselvaihtoehdosta. Kaikki moottorivaihtoehdot on varustettu ECO start/stop toiminnolla, kuten myös BlueEFFICIENCY varustuksella. Vaikka moottorit ovat tehokkaita, on niistä saatu samalla myös taloudellisia ja ympäristöystävällisiä. Tehokkain moottoriversio on C 350 BE mallin V6-moottori, joka tuottaa tehoa 225 kW(306 hv) ja vääntöä 370 Nm.  Sen keskikulutus seitsemänvaihteisella 7G-TRONIC PLUS automaattivaihteistolla on 6,8 litraa sadalla kilometrillä. Saatavana bensiinimoottorilla ovat myös mallit C 180 BE ja C 250 BE. Dieselmoottorilla varustettuja malleja edustaa taloudellinen  C 220 CDI BlueEFFICIENCY kuusivalintaisella käsivalintaisella vaihteistolla. Sen keskikulutus on vain 4,4 l/100 km. Ja lisäksi dieselmoottorivalikoimaa täydentää C 250 CDI BE.

Suorituskykyisten moottoreiden urheilullisuutta täydentää AGILITY CONTROL-alusta, johon sisältyy selektiivinen iskunvaimennus. Tämä järjestelmä valvoo iskunvaimentimien heilahduksen laajuutta. Tavallisessa maantieajossa iskunvaimentimille sallitaan laajempi liikerata, jotta epätasaisuudet, renkaiden värinä ja rengasäänet vaimentuisivat mahdollisimman tehokkaasti. Iskunvaimentimien jousto lyhenee ja jämäköityy automaattisesti jos auto tekee esimerkiksi äkkinäisiä väistöliikkeitä. Ajamisen hauskuuden täydentää tarkka hammastanko-ohjaus, jonka keskitys ja välitys muuttuu ajonopeuden mukaan.

Avustavien ja valvovien järjestelmien yltäkylläisyyttä

Uudessa coupéssa on vakiona seitsemän turvatyynyä. Jalankulkijoiden turvallisuutta on huomioitu alumiinisella, joustavalla konepeitolla. Lisäksi autossa on useita avustin- ja valvontajärjestelmiä. ATTENTION ASSIST valvoo kuljettajan vireystilaa ajon aikana  ja tunnistaa mm. kuljettajan torkahtelun. DISTRONIC PLUS valvoo etäisyyttä edellä ajavaan. Nämä järjestelmät perustuvat uusimpaan tutka-, kamera-, ja anturitekniikkaan. Niiden ansiosta pystytään välttämään useat onnettomuudet, jotka johtuvat liian lähellä ajamisesta, kuljettajan väsymyksestä ja huonosta näkyvyydestä.

Suomeen uusi C-sarjan coupé saapuu kesäkuussa. Hinnat vahvistetaan myöhemmin keväällä.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä, tai

tai www.media.daimler.com /vaatii rekisteröitymisen.

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi