Mercedes-Benzin uusi C Coupe´ esitellään Frankfurtin autonäyttelyssä

• A-sarja saa lisää moottori-, vaihteisto- ja varusteluvaihtoehtoja

•  Kokoa kasvanut C-sarjan coupé tarjoaa elämyksiä kaikille aisteille

• smart fortwo cabrio tuo kesän takaisin kaupunkiin

• S-sarjan Cabriolet palaa tuotantoon 44 vuoden jälkeen

• V-sarjaan uusi ylellinen AMG Line –varustelupaketti

• Mercedes-Benz esittäytyy maanrakennusalan Maxpo-messuilla

• DuelFuel vertailut jatkuvat vilkkaana

• Nobina otti käyttöön 30 uutta Citaro-lähiliikennelinja-autoa

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes-Benz myynti jatkuu tasaisena

Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja myytiin Suomessa elokuussa 338 kappaletta, mikä toi 4,0 prosentin markkinaosuuden. Vuoden alusta elokuun loppuun on myyty yhteensä 3442 uutta Mercedes-Benziä, ja markkinaosuus oli 4,6 %. Mercedes-Benz on näillä luvuilla maan 11. myydyin henkilöautomerkki. C-sarjan kysyntä on jatkunut vilkkaana koko vuoden ajan, sillä mallia on myyty 1076 kappaletta, joka on 8,9 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. CLA-malliston laajennettua Shooting Brake-mallilla, on koko mallistoa vuoden alusta myyty 381 kpl, jolloin viime vuoteen verrattuna on kasvua ollut 75,6 %. GLA-sarjaa on myyty 253 kpl, joka on 62,2 % enemmän verrattuna viime vuoteen vastaavaan ajankohtaan. Mercedes-Benz yritysmyynnin osuus kasvoi elokuussa 5,8 % ja alkuvuodesta kesään mennessä kasvua oli 9,3 %.

Mercedes-Benzin osuus taksikaupasta jatkuu vahvana

Mercedes-Benz on myynyt alkuvuonna taksikäyttöön 370 uutta autoa, ja merkin markkinaosuus on 30,7 prosenttia. Elokuussa Mercedes-Benzejä myytiin taksikäyttöön 34 kappaletta, ja osuus oli 32,1 prosenttia. Mercedesin E-sarja on yhä maan suosituin taksimalli 183 autolla ja 15,2 prosentin markkinaosuudella. Kymmenen suosituimman taksimallin joukkoon mahtuvat myös Sprinter (83 kpl), Vito (51 kpl) ja C-sarja (37).

Mercedes-Benzin pakettiautomyynti vahvistui

Mercedes-Benz säilytti toukokuussa maan 3. suosituimman pakettiautomerkin aseman. Pääasiassa uutta Vitoa ja Sprinteriä myytiin elokuussa 161 kappaletta ja tammi-elokuussa yhteensä  1013 kappaletta, joka toi 13,46 prosentin markkinaosuuden. Verrattuna vastaavaan aikaan vuonna 2014 Mercedes-Benz oli kappalemyynnissä  38,8 prosentin kasvuvauhdissa. Elokuussa uusi Vito oli 109 kappaleen myynnillään ja 11,43 prosentin osuudellaan maan 2. kysytyin pakettiautomalli. ja Sprinter  50 kappaleella sijalla 9. Viton menekki lisääntyi  84,1% vuoden 2014 tammi-elokuuhun verrattuna.

Mercedes-Benzillä runsaan viidenneksen osuus kuorma-autoista

Tammi-elokuussa myytiin yhteensä 375 Mercedes-Benz-kuorma-autoa, ja markkinaosuus oli 21,4 prosenttia. Mercedes-Benz oli näillä luvuilla 3. myydyin kuorma-automerkki. Kevyissä 3,5–6-tonnisissa kuorma-autoissa Mercedes-Benz oli selvä markkinajohtaja 124 auton menekillä ja 55,1 prosentin markkinaosuudella. 6–16-tonnisia myytiin  47 (mo. 31,3 %) ja raskaita yli 16-tonnisia kuorma-autoja (Actros, Arocs ja Antos) 213 kpl (mo. 15.0 %). Linja-autoissa Mercedes on 136 kappaleen myynnillä ykkönen markkinaosuudella 35,3% prosenttia. Näistä 41 on isoja yli 8-tonnisia linja-autoja.

A-sarja saa lisää moottori-, vaihteisto- ja varusteluvaihtoehtoja

Yksi Frankfurtin autonäyttelyn ennakkoon kiinnostavimpia malliuudistuksia on Mercedes-Benzin A-sarja. A-sarjan etupuskuri on muotoiltu aikaisempaa nuolimaisemmaksi ja takavalot uudelleen. Lisävarusteena tarjolla ovat timantin lailla kimmeltävä etusäleikkö ja led-ajovalot. 1,6-litraisia bensiinimalleja on neljä ja 2-litraisia kuusi, niistä puolet 4Matic-nelivetoja. Dieselmallistossa on kuusi vaihtoehtoa, joista kaksi nelivetoja. Uudistuneen A-sarjan kulutus jää pienimillään 3,5 litraan (A 180 d BEE). A-sarjan vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi CPA Plus –törmäyksenestoavustin automaattisella jarrutustoiminnolla sekä Attention Assist –vireystila-avustin, jonka toiminta-alue on 60–200 km/h. A-sarjan uusi sukupolvi on ensimmäinen Mercedes-malli, jonka toimintoihin eri älypuhelimet voi integroida CarPlay- (iPhone) sekä MirrorLink-palveluiden avulla.

Kokoa kasvanut C-sarjan coupé tarjoaa elämyksiä kaikille aisteille

C-sarjan urheilullisen vaihtoehto on uusi Coupé, joka saapuu markkinoille joulukuussa. Coupén akseliväli on 80 milliä ja kokonaispituus 95 milliä pidempi kuin edeltävässä mallissa, ja leveyttäkin on 40 milliä aikaisempaa enemmän. C-Coupén urheiluistuimet on suunniteltu erityisesti tähän malliin, ja kaikilla istumapaikoilla on entistä enemmän hartia- ja pääntilaa. Malliin on saatavana neljä bensiini- ja kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa, ja Eco start/stop-toiminto on vakio. Kulutustaso on pudonnut enimmillään 20 prosenttia. Coupén ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on ainoastaan 0.26. Vakiomallisissa autoissa on teräsjousitus, mutta valinnaisvarusteena on saatavana sähköisesti säätyvä Airmatic-ilmajousitus varustettuna viidellä ajotilaohjelmalla.

smart fortwo cabrio tuo kesän takaisin kaupunkiin

smart-tarjonta laajenee elämän ja ajamisen iloa pursuavalla cabrio-avomallilla marraskuusta alkaen. Malli esitellään Frankfurtissa, ja ensimmäiset autot saadaan myyntipisteisiin parahiksi ennen ensi kevättä helmikuussa 2016. Uuden smart fortwo cabrion mitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 2,69/1,66/1,55 metriä. Mallin tritop-canvaskatto on 20 milliä paksu ja nimensä mukaan 3-kerroksinen. Keskellä on vedenpitävä kumikerros, ja ulkovärejä on kolme: blue denim, punainen ja musta. 1,8 neliön laajuinen katto avautuu kokonaan 12 sekunnissa myös ajon aikana. Avoautotunnelman viimeistelemiseksi myös katon sivuttaistuet voi irrottaa ja kuljettaa autossa mukana. smart fortwo cabrion moottorivaihtoehdot ovat 3-sylinteriset 52 ja 66 kW versiot.

S-sarjan Cabriolet palaa tuotantoon 44 vuoden jälkeen

Mercedes-Benz esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä uuden nelipaikkaisen S Cabrioletin. Loistelias avoautomalli jatkaa S-sarjan perinnettä, jota edellisen kerran edustivat mallisarjojen 111 ja 112 cabrioletit vuosina 1961–1971. Tulokkaalle on asetettu vaativa tavoite: olla tiloiltaan ja ajettavuudeltaan maailman mukavin avoauto. S-Cabriolet vastaa haasteeseen eksklusiivisella muotoilulla, hienoimmilla materiaaleilla ja huipputeknisillä ratkaisuilla. Varusteluun kuuluvat esimerkiksi automaattinen Aircap-tuulisuojain, kaulaa ja niskaa lämmittävä Airscarf-ilmalämpöhuivi, lämmitettävät käsinojat ja takaistuimet sekä älykäs täysautomaatti-ilmastointi.

V-sarjaan uusi ylellinen AMG Line –varustelupaketti

Mercedes-Benz V-sarjan uutuus Frankfurtissa on AMG Line –varustepaketti, jolla auton yksilöllisyys, mukavuus ja urheilullisuus paranevat entisestään. AMG Line –tason V-sarjassa on 1,9 x 1,12-metrinen panoraamalasikatto (suurin tässä kokoluokassa), laaja keskikonsoli integroidulla kylmälokerolla, led-valaistut lämmitettävät mukinpidikkeet, kaksi iPad-telinettä takana sekä matkustamon takaosan erillisilmastointi. Ulkoisesti auton tunnistaa muun muassa 19-tuumaisista AMG-kevytmetallivanteista. Valinnaisvarusteena saa esimerkiksi Agility Control –vaimennuksen. AMG Line –varustelun saa V-sarjan kaikkiin moottori- ja korivaihtoehtoihin.

Mercedes-Benz ja Fuso esittäytyvät maanrakennusalan Maxpo-messuilla

Maanrakennus- ja ympäristönhoitokoneet esittäytyvät laajasti Maxpo-messuilla 10.–12.9. Hyvinkään lentokentällä. Mercedes-Benz ja Fuso ovat laajasti mukana näytteilleasettajien joukossa. Mercedes-Benz –kuorma-automallistosta on paikalla Arocs 3251, neliakselinen Pajakulman varustelema tienhoitoauto. Atego 1627AF, piakkoin monipuoliseen kuntakäyttöön suunnitellulla varustelulla sekä Atego 1224 TJM-Transmodin ratkaisulla. Pakettiautoista löytyvät Vito 4x4 ja Sprinter 4x4, molemmat Modul Systemin laatikostoilla. Valikoiman täydentää Fuso Canter 7C18 varustettuna Duonic-vaihteistolla ja kolmikaatokippilavalla. Maxpossa esitellään maanrakennus-, ympäristönhoito-, tie- ja talonrakennuskoneita sekä teollisuuden materiaalinkäsittelykoneita kaikissa kokoluokissa. Työnäytösalueella nähdään muun muassa puun haketusta ja kiven murskausta. Kaksi vuotta sitten tapahtumassa vieraili 15 000 alan ammattilaista.

Tulokset puhuvat puolestaan

Suomessa Fuel Duel –vertailut käynnistyivät huhtikuussa Suomessa. Testiautoja on 2 kpl, Actros 2551L FNA-korinen täysperävaunun vetoauto sekä Actros 1845LS puoliperävaunun vetoauto.

Ajettuja testikilometrejä on jo yli 70 000 ja näissä kokonaiskulutusetu (sisältäen polttoaine sekä AdBlue) on Mercedeksen eduksi 11,5%. Ajettuja FuelDuel testejä on tähän mennessä 11 kappaletta ja tänä vuonna tullaan tekemään yhteensä 25 testiä. Testaus jatkuu myös vuonna 2016. Testit ovat herättäneet suurta mielenkiintoa ja elokuussa on otettu käyttöön 3- akselisen Actros 2548 LS puoliperävaunun vetoauto. FuelDueliin osallistuneet asiakkaat ovat tilanneet kesä-elokuun aikana 4 uutta Actrosta. Asiakkaat ovat siis olleet vaikuttuneita testituloksista.

Lisätietoja testauksesta löytyy osoitteessa www.fuelduel.fi.

Nobina otti käyttöön 30 uutta Citaro-lähiliikennelinja-autoa

Pääkaupunkiseudulla operoiva Nobina Finland Oy otti elokuun alkupuolella käyttöön 30 uutta Mercedes-Benz Citaro –kaupunkilinja-autoa. Autot ovat tyyppiä HSL A2 eli ne on varta vasten räätälöity pääkaupunkiseudun haastaviin liikenneoloihin. 13-metrisissä autoissa on 41+3 istuma- ja 32 seisomapaikkaa sekä 1+2+1-malliset liukuovet. Mercedes-Benz Citaro on maailman ensimmäinen lähiliikenneauto, joka täytti Euro 6 –päästönormit. Nobinalle toimitetuissa autoissa on 7,7-litrainen BlueEfficiency-dieselmoottori, joka tuottaa 220 kilowatin (300 hv) tehon. Kulutus on jopa 8,5 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi, www.vehotrucks.fi ja http://media.daimler.com/. Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 050–383 4490, karin.backlund@veho.fi