Mercedes-Benzin uusi E-sarja: digiajan käyttäjäkokemus

• Esimakua uudesta E-sarjasta Las Vegasin CES-kuluttaja-elektroniikkamessuilla

• E-sarjan näyttöjä ja toimintoja ohjataan sormenliikkeillä kuten älypuhelinta

• E-sarja integroi älypuhelimen osaksi autoa ­ja lataa puhelimen ilman johtoja

Mercedes-Benz Las Vegasin CES-messuilla

”Tulevaisuus kuuluu digitaalisille autoille, jossa matkustajat ovat huomion ja toiminnan keskipisteessä. Keskenään viestivissä autoissa kaikkien toimintojen visualisointi tulee jatkuvasti tärkeämmäksi ominaisuudeksi. Kuljettaja ja matkustajat edellyttävät samankaltaista verkottumista sekä autossa että sen ulkopuolella, mikä vaikuttaa paitsi auton eri toimintojen käytettävyyteen, myös näyttöruutujen suunnitteluun”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Dr. Thomas Weber määrittää.

E-sarjan laajakulmanäyttöjä ohjataan sormenliikkeillä kuten älypuhelinta

Mercedes-Benz tarjoaa Las Vegasin CES-kuluttajaelektroniikka- ja teknologiamessujen kävijöille esimakua vain muutaman päivän päästä ensi kertaa esiteltävästä uudistuneesta E-sarjasta. Las Vegasissa on esillä E-sarjan matkustamo, jonka myötä Mercedes aloittaa uuden aikakauden autojen digitalisoinnissa ja verkottumisessa.

Uusi E-sarja on ensimmäinen auto, jonka toimintoja ohjataan monitoimiohjauspyörään integroiduilla kosketusnäppäimillä. Ne reagoivat älypuhelimen tapaan pysty- tai vaakasuuntaisiin pyyhkäisyliikkeisiin ilman, että kuljettajan olisi irrotettava käsiään ohjauspyörästä. Näin kuljettaja voi helposti navigoida auton näyttöjen eri toimintojen ja valikkojen välillä. Kun haluttu toiminto on valittu pyyhkäisemällä, se vahvistetaan näppäintä painamalla. Lisävarusteena keskikonsoliin on saatavana touchpad-kosketuslevy.

Auton infotainment-toimintoja voidaan ohjata myös Comand controller-ohjaimella tai Linguatronic-puheohjauksella. Ilmastointia ja auton turvajärjestelmiä varten on vielä erilliset kiinteät näppäimet.

E-sarjassa mittaristot ja näytöt ovat täysin digitaaliset 1920 x 720 pikselin resoluutiolla. Tämä mahdollistaa terävät ja tarkat visualisoinnit ja animaatiot, joilla voidaan havainnollistaa esimerkiksi avustinjärjestelmien ja Dynamic Select –vaihteisto-ohjelmien toimintaa.

Comand Online –käyttöjärjestelmän yhteydessä valinnaisvarusteena on kahden värinäytön kokonaisuus. Kummankin halkaisija on 12,3 tuumaa. Yhteisen kehyksen takana näytöt muodostavat modernin litteän laajakuvanäytön, jonka ulkonäön kuljettaja voi valita kolmesta vaihtoehdosta: Classic, Sport tai Progressive.

E-sarja integroi älypuhelimen osaksi autoa ­ja lataa puhelimen ilman johtoja

Uudessa E-sarjassa matkapuhelimen lataaminen ja integrointi auton toimintoihin onnistuu ilman johtoja. Tätä varten puhelin asetetaan keskikonsolin etuosan latausalueelle, jonka koko on 153 x 90 milliä. Induktiolataus onnistuu kaikilla matkapuhelimilla, jotka tukevat Qi-standardia.

Kun puhelin asetetaan paikoilleen, se kytkeytyy samalla automaattisesti osaksi auton multimediajärjestelmää NFC-lähiverkon kautta. Näin muodostuva yhteys muuttaa puhelimen auton digitaaliseksi avaimeksi: auto voidaan avata, sulkea ja käynnistää puhelimen kautta. Uusi E-sarja tukee Applen CarPlay-infotainment-järjestelmää.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Mercedes-Benz CES 2016 –messuilla: http://www.mercedes-benz.com/ces-media

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 050–383 4490, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,