Mercedes-Benzin uusi pakettiauto: Citan on kuljetusalan kova ammattilainen alusta loppuun

• Luja ja luotettava: Viton, Sprinterin ja Varion pikkuveli.
  • Muunneltava: Kolme pituutta ja kolme mallivaihtoehtoa.
  • Turvallinen: ESP vakiona kaikissa versioissa.
  • Ergonominen: Mukavat ja laadukkaat sisätilat.

Mercedes-Benzin uusi pakettiauto:

Citan on kuljetusalan kova ammattilainen alusta loppuun

Mercedes-Benz tuo vuoden 2012 syksyllä myyntiin kevyen Citan-pakettiautomallin, joka esitellään yleisölle ensimmäistä kertaa Hampurin IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä syyskuussa. Ensimmäistä kertaa Citan debytoi kuljetusalan ammattilaisille Amsterdamin hyötyajoneuvonäyttelyssä huhtikuussa.

Citan on tarkoitettu erityisesti jakelu- ja kuriirikuljetuksiin taajamissa ja kaupunkien keskustoissa. Mercedes-Benzin mallistossa se on tervetullut lisä kevyimpien pakettiautojen luokkaan nykyisten Viton, Sprinterin ja Varion alapuolelle. Citanille tavoitellaan nopeasti kasvavassa segmentissä 4–5 prosentin markkinaosuutta. Mallissa yhdistyvät ihanteellisella tavalla kompaktit ulkomitat, väljä tavaratila, tinkimätön turvallisuustaso sekä alhainen kulutus- ja päästötaso.

Citanin saa pakettiautona, tila-autona tai Mixto-versiona

Muunneltava Mercedes-Benz Citan soveltuu erinomaisesti mitä erilaisempiin kuljetustarpeisiin. Pakettiautoversion koripituuksia on kolme: 3,94 m, 4,32 m ja 4,71 metriä. Tarjolla on myös Citan Mixto, jossa on viisi istumapaikkaa, taittuva takaistuin, matkustamon ja tavaratilan erottava teräsverkko sekä kaksi liukuovea. Mixto-versio perustuu Citanin pisimpään koriversioon. Kolmas perusmalli on 5-paikkainen Citan-tila-auto, joka perustuu 4,32-metriseen korimalliin. Valinnaisvarusteena autoon saa liukuovet kummallekin kyljelle. Mallista riippuen Citanin kokonaispaino saa olla enimmillään jopa 2200 kiloa.

Kahden sivulle avautuvan takaoven vaihtoehtona Citaniin saa ylös avautuvan ison takaluukun. Poikkeuksellisen pitkien tavaroiden kuljettamiseksi Citan-pakettiauton voi varustaa kattokaiteilla ja taakkatelineillä, tai valita tavaratilan kattoon pitkien tavaroiden kuljetusluukun. Matkustajan istuimen selkänoja taittuu tarvittaessa tavaratilan pidentämiseksi.

Mukautuva ESP-ajonvakautus sekä kattava mukavuus- ja turvavarustelu

Mercedes-Benz Citanin turvallisuustaso on samaa korkeaa luokkaa kuin muissakin Mercedes-malleissa. Autossa on vakiona mukautuva ESP-järjestelmä, joka ottaa huomioon kuorman ja sen painon. Järjestelmä yhdistää ABS-jarrujen, yli- ja aliohjautuvuutta valvovan VDC-järjestelmän ja TCS-luistonvalvonnan toiminnot. Toimintoihin kuuluvat myös ASR-luistonrajoitin sekä moottori- ja jarrutustehojen valvonta.

Citanin vakiovarusteita ovat liikkeellelähtöavustin, led-huomiovalot, turvavöiden korkeussäätö, molempien etuistuinten turvavöiden esikiristimet ja voimanrajoittimet, turvavyömuistutin sekä kuljettajan turvatyyny. Tila-automallissa tarjolla ovat myös etumatkustajan turvatyyny sekä sivuturvatyynyt ja –verhot molemmille etumatkustajille. Pakettiautoversioon kuuluvat matkustamon ja tavaratilan erottava väliseinä sekä tavaratilan kuormansidontalenkit ja lattian muovipinnoite listoituksineen.

Hyvin tukevat istuimet on päällystetty hengittävällä kangasverhouksella, joka on kestävä ja helppo pitää puhtaana. Käyttöominaisuuksia parantavat edelleen iso hansikaslokero, etuistuinten väliin jäävä säilytystila sekä koko matkustamon levyinen säilytystila tuulilasin yläpuolella. Ohjauspyörän korkeussäätö, kauko-ohjattava keskuslukitus sekä sisältä säädettävät sivupeilit kuuluvat niin ikään Citanin varustepakettiin. Kuljettajan ympärille suunnitellussa kojelaudassa on nahkamainen pinnoite. Katkaisimet, vaihteenvalitsin ja muut hallintalaitteet vastaavat ulkonäöltään, materiaaleiltaan ja toiminnaltaan Mercedes-Benzin normaaleja laatuvaatimuksia.

Moottorivalikoima ja pitkät huoltovälit takaavat käytön taloudellisuuden

Mercedes-Benz Citanin moottorivalikoimassa on kolme dieselmoottoria, joiden tehot vaihtelevat 55 kW (75 hv) – 81 kW:iin (110 hv). Kaikkien dieseleiden vakiovarusteena on hiukkassuodatin. Lisäksi tarjolla on turboahdettu 84 kW:n (114 hv) tehoinen bensiinimoottori, jonka yhteydessä vakiovarusteena on BlueEfficiency-varustepaketti: ECO start/stop-pysäytysautomatiikka, akun ja laturin valvontajärjestelmä sekä alhaisen vierintävastuksen renkaat. Dieselmoottoreiden yhteyteen paketin saa valinnaisvarusteena. Citanin vaihteistot ovat 5- tai 6-vaihteisia, ja moottorien voima välitetään eturenkaille keskikonsoliin nostetun joystick-tyyppisen vaihteenvalitsimen avulla.

Citania kehitettäessä on kiinnitetty erityistä huomiota Mercedes-Benzeille tyypillisiin ajo-ominaisuuksiin, joissa yhdistyvät hyvä ajodynamiikka, ketterä käsiteltävyys ja korkeatasoinen matkustusmukavuus. Sähköhydraulinen Direct-Steer-ohjaus on herkkä ja tarkka. Alustan, jousituksen ja iskunvaimentimien keskinäinen yhteistoiminta on puolestaan samaa korkeaa tasoa kuin Sprinterissä ja Vitossa.

Citanin arkipäivän taloudellisuus on varmistettu paitsi ajanmukaisimmilla moottoreilla, myös pitkillä huoltoväleillä, jotka ovat jopa 40000 kilometriä/2 vuotta. Kuljettajan apuna on vaihtamisen opastin, joka auttaa taloudellisen ajotavan saavuttamisessa.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia ja lisätietoja

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Antti Puolakkainen, Veho Hyötyajoneuvot, myyntijohtaja, puh. 010 569 3687,