• Veho Oy Ab/

R-sarjan Grand Sports Tourerin kaksi koriversiota ja E-sarjan 4Maticit vahvistavat Mercedes-Benzin neliveto-osaamista Euroopassa

·Ainutlaatuisesta R-sarjan Grand Sports Tourerista nyt tarjolla 4922 ja 5157 millimetriä pitkät koriversiot; lyhyenkin akseliväli lähes kolme metriä. ·Ennennäkemätön autokonsepti yhdistelee parhaat puolet urheilullisista sedaneista ja farmarimalleista, tila-autoista ja SUV-katumaastureista. ·Kolme tehokasta moottorivaihtoehtoa: R 320 CDI, R 350 ja R 500, vakiovarusteena muun muassa sähköisesti ohjattu 4ETS-neliveto. ·Kaikki E-sarjan V6-moottorit saatavana 4Matic-nelivedolla, uusimpina E 280 CDI 4Matic sekä E 320 CDI 4Matic.

Mercedes-Benzin neliveto-osaaminen saavuttaa uudet huippulukemat, kun R-sarjan Grand Sports Tourer -mallisto täydentyy erityisesti Euroopan markkinoille suunnatulla 4922 millimetriä pitkällä koriversiolla, jossa akseliväliäkin on ruhtinaalliset 2980 milliä. R-sarjan myynti Euroopassa alkaa alkuvuodesta 2006. Samaan aikaan myyntiin tulevat E-sarjan uudet 4Matic-nelivetoversiot. Tämän jälkeen suositussa E-sarjassa on tarjolla kaikkiaan 10 erilaista nelivetovaihtoehtoa. Tilavat ja muunneltavat erillisistuimet takaavat mukavat kilometrit R-sarja eli Grand Sports Tourer (GST) vahvistaa Mercedes-Benzin roolia automaailman edelläkävijänä. Yksilöllinen R-sarja yhdistää parhaat ominaisuudet edustustason sedaneista ja farmarimalleista – unohtamatta tila-automaista moni- puolista muunneltavuutta tai SUV-luokan katumaastureille tyypillisiä erinomaisia ajo-ominaisuuksia. R-sarja soveltuukin yhtä hyvin aktiivisen ihmisen perheautoksi kuin ammatti- ja harrastuskäyttöön. R-sarjan muotoilulle ovat tyypillisiä ennakkoluulottomuus, dynaamisuus ja suorituskyvyn korostaminen. Sivusilhuetti alleviivaa GST:n coupémaista laskevaa kattolinjaa, joka jatkuu A-pilarista aina D-pilariin saakka. Jäähdyttäjän säleikkö ja sitä kehystävät valoumpiot henkivät voimaa ja energiaa. Korostettu hartialinja tuo R-sarjan Grand Sports Toureriin urheiluautomaista, eteenpäin pyrkivää voimaa. R-sarjan Grand Sports Tourerin pitkällä versiolla on mittaa peräti 5157 millimetriä eli yhtä paljon kuin monessa edustusluokan sedanissa. Erityisesti Euroopan markkinoille esiteltävässä R-sarjan lyhyemmässä versiossa on siinäkin mittaa vielä 4922 millimetriä. Myös R-sarjan pitempi koriversio on myynnissä Euroopassa. Peräti 64 prosenttia korin kokonaispituudesta on matkustajien käytettävissä, sillä akseliväliä on pitemmässä korimallissa 3215 ja lyhyessäkin 2980 millimetriä. R-sarjan autoissa on kuusi erillisistuinta, joten tunnelma matkustamossa on täyteen pakattunakin väljä ja ilmava. Ensimmäisen ja toisen rivin istuinten väli on 920/860 millimetriä. Polvitilaa on 119 ja 175 millimetriä. Hartiatilakaan ei lopu kesken, sillä sitä on edessä 1530 ja takana 1514 millimetriä, vapaata pääntilaa takana 1027 milliä. Tavarankuljetusta varten neljä takimmaista istuinta kääntyvät yksitellen alas tasaiseksi lattiaksi. VDA-normin mukaan laskettu matkustamon suurin tilavuus on joko 1950 tai 2385 litraa. Kuormaaminen ja purkaminen on vaivatonta myös helppokäyttöisen Easy-Pack-kuormausjärjestelmän ansiosta. Suorituskykyiset ja taloudelliset V6- ja V8-moottorit takaavat ajonautinnon Mercedes-Bernz R-sarjaan on tarjolla kaksi V6-moottoria sekä malliston huipulla äärimmäisen tehokas V8-vaihtoehto. R 350 kehittää 200 kilowatin (272 hv) tehon, kiihtyy 0-100 kilometriin 8,3 sekunnissa ja takaa 230 kilometrin huippunopeuden. Toinen bensiinivaihtoehto on 225 kw (306 hv) tuottava R 500, jonka V8-mooottori kiihdyttää auton 0-100 kilometriin enää 6,9 sekunnissa tuottaen 245 kilometrin maksiminopeuden. R-sarjan V6-dieselmoottori on mallinimeltään R 320 CDI. Voimanlähde edustaa suoraruiskutusdieseleiden kolmatta sukupolvea. Sen etuja ovat alhainen polttoaineenkulutus sekä polttoaineen puhdas palaminen. V6-diesel saavuttaa häkellyttävän 510 newtonmetrin huippuväännön vain 1600 minuuttikierroksen kohdalla. Yhdistetty polttoaineen kulutus on ainoastaan 9,3 litraa sadalla kilometrillä. Moottori täyttää Euro 4 -päästönormit. Kaikkien moottorien yhteyteen tulee Mercedes-Benzin oma 7G-Tronic-automaattivaihteisto. Sitä voidaan käyttää myös sähköisesti ohjatusti lähelle ohjauspyörää nostetusta Direct Select -vaihteenvalitsimesta. Kuljettaja voi valita myös manuaalisesti seitsemän vaihteen välillä F1-autojen tapaan ratin painikkeilla. Uusimman sukupolven Pre-Safe sekä Neck-Pro-pääntukijärjestelmä R-sarjan etenemiskyvyn kaikissa olosuhteissa takaavat jatkuva, sähköisesti ohjattu 4ETS-neliveto sekä ESP -ajovakauden hallintajärjestelmä. Takana on ilmajousitus, ja täydellinen Airmatic-ilmajousitus säätyvällä iskunvaimennuksella (ADS) on saatavana valinnaisvarusteena. Näin varustettu kori laskeutuu alas yli 120 kilometrin nopeuksissa 20 millimetriä pienentäen ilmanvastusta. Vakiovarustukseen kuuluvat törmäysvoimaan mukautuvat etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt sekä kaikille kolmelle istuinriville yltävät ikkunaturvaverhot. Auto voidaan varustaa myös törmäyksiä ennakoivalla Pre-Safe -järjestelmällä, joka esimerkiksi nostaa istuimia, esikiristää etumatkustajien turvavöitä ja sulkee kattoluukun havaitessaan ilmeisen onnettomuusvaaran. Niin ikään autoon on saatavilla aktiivinen pääntukijärjestelmä Neck-Pro, joka peräänajotilanteissa työntää niskatukia 44 millimetriä eteenpäin ja 30 millimetriä ylös. Lähemmäksi niskaa tuleva tuki vähentää oleellisesti pitkäkestoisten whiplash- eli piiskaniskuvammojen riskiä. R-sarjassa on vakiovarusteena Thermatic-automaatti-ilmastointi, jonka käyttökytkimet ovat kätevästi takamatkustajienkin ulottuvilla. Valinnaisvarusteena on saatavilla myös Thermotronic-täysautomaatti-ilmastointi, joka säätää matkustamon lämpötilaa automaattisesti 12 lämpöanturin perusteella. Lisävarusteena autoon saa koko korin pituudelle yltävän panoraamalasikaton. E-sarjan uudet 4Matic-mallit täydentävät kysyttyä nelivetoluokkaa Mercedes-Benz E-sarjan uutuudet E 280 CDI 4Matic ja E 320 CDI 4Matic takaavat, että kaikki E-sarjan V6-moottoriset mallit voidaan haluttaessa varustaa myös nelivedolla. Molemmat CDI-moottorit ovat saatavina sekä E-sarjan sedan- että farmariversioihin. Tehoa ne tuottavat vakuuttavat 140 kw/190 hv ja 165 kW/224 hv. Kun mukaan lasketaan kolmen bensiinikäyttöisen mallin – E 280, E 350 ja E 500 – nelivetomallit, 4Matic-vaihtoehtoja löytyy E-sarjasta kaikkiaan jo kymmenen. E 280 CDI 4Matic ja E 320 CDI 4 Matic ovat täydellinen vaihtoehto autoilijalle, joka etsii voimakasta mutta taloudellista, pitkiin matkoihin kaikissa olosuhteissa pystyvää ja edustavaa autoa. Jatkuva 4Matic-neliveto, ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä sekä 4ETS-sähköinen luistonvalvonta takaavat E-sarjan autoille loistavan etenemiskyvyn kaikissa olosuhteissa. E-sarjan uusissa nelivetomalleissa voima välittyy etu- ja taka-akseleille suhteessa 40:60. 4ETS-luistonvalvonta takaa Mercedes-Benzeille tyypillisen ajomukavuuden – varsinkin koska se toimii ilman perinteisiä tasauspyörästön lukkoja, jotka normaalisti vaikuttavat muiden nelivetoautojen ajo-ominaisuuksiin ja käsiteltävyyteen. 4ETS-luistonvalvonta takaa riittävästi jarrupainetta sutivalle pyörälle, samalla kun se kasvattaa voimaa hyvin vetävissä pyörissä. Vaikutus on yhtä tehokas kuin mihin kolme tasauspyörästön lukkoa pystyisi. Molemmat uudet 4Matic-mallit on vakiovarustettu viisiportaisella automaattivaihteistolla. Huoltovapaa hiukkassuodatin on vakiovaruste Keski-Euroopan maissa. Mercedes-Benz –mallistossa yli 30 nelivetomallia E- ja R-sarjojen lisäksi Mercedes-Benzillä on nelivetomalleja myös C-, M- ja G-sarjoissa. Kaikkiaan erilaisia nelivetoversioita on tarjolla 37 kappaletta. Nelivetojen kysyntä on voimakkaassa kasvussa erityisesti E-sarjan edustamassa kokoluokassa. Esimerkiksi Saksassa kaikkien nelivetoautojen osuus myynnistä nousi 7 prosentista (2002) 12 prosenttiin vuonna 2004. Koko Euroopassa nelivetoisten autojen myyntiosuus kasvoi samana aikana kuudesta kymmeneen prosenttiin. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.daimlerchrysler.com/mediaservices Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530