SLR Stirling Moss Mercedes-Benziltä kokonaan avoin superauto

• Mercedes-Benz ja McLaren esittelevät SLR-superautomalliston ehdottoman kruunun.
• Ei kattoa, ei edes tuulilasia erottamassa kuljettajaa ja matkustajaa ulkoilmasta.
• Superautojen superauto kantaa brittiläisen kilpa-autolegenda Stirling Mossin nimeä.
• Moss ajoi voitosta voittoon ja Mille Miglia -ennätykseen legendaarisella Mercedes-Benz SLR 300 kilpa-autolla vuonna 1955.
• 478 kW/650 hv mekaanisesti ahdettu V8 kiihdyttää SLR Stirling Mossin alle 3,5 sekunnissa nollasta sataan, huippunopeus on 350 km/h.
• Ainutlaatuinen SLR Stirling Moss täydentää SLR-malliston ja sen tuotanto rajoitetaan 75 kappaleeseen. SLR Roadsterin tuotanto päättyy suunnitellusti toukokuussa 2009 ja SLR Stirling Mossin valmistus pääsee alkamaan kesäkuussa 2009.

Vaaditaan vain kolme kirjainta, jotka saavat autoentusiastien sykkeen kiihtymään: SLR. 1950-luvulla Mercedes-Benz SLR 300 kilpa-auto juhli voittoja voittojen perään: Mille Miglia, Tourist Trophy, Eifel-kisa ja Targa Florio, kuljettajina sellaisia legendoja kuin Juan Manuel Fangio, Karl Kling ja ennen kaikkea brittiläisen kilpa-autoilun ikoni Stirling Moss. Mille Miglia -kisan ennätys on edelleen Mossin saavuttama 10 tuntia, 7 minuuttia ja 48 sekuntia. Tässä syytä kylliksi, miksi Mercedes-Benz SLR McLarenin huippumalli kantaa Stirling Mossin nimeä.

Uusi SLR Stirling Moss yhdistää nykyaikaisen SLR:n piirteet vuoden 1955 SLR:n kiehtovuuteen. Niin historiallisen kuin tämän päivän SLR:n ydinarvoja ovat olleet ja ovat jännittävä tuore muotoilu, huipputekniikka, ensiluokkaiset, äärimmäisen taidokkaasti työstetyt materiaalit ja ennen muuta ainutlaatuinen ajo-kokemus kaikille aisteille.

Konsepti ilman kattoa ja tuulilasia

Uuden hopeanuolen varustelu on yhtä aikaa erittäin hienostunut ja yksinkertaistettu. Se pysyy uskollisena esikuvalleen 300 SLR:lle: ei kattoa, ei tuulilasia eikä sivulaseja. Vain muutaman senttimetrin korkuiset tuuliohjaimet suojelevat kuljettajaa ja matkustajaa ajoviimalta. Kaksi koriin integroitua ilmanottoaukkoa ohjaamon takana kätkevät vahvat tuet ympärikierähtämisen varalta.

SLR Stirling Mossin koko korirakenne on valmistettu kevyestä mutta erittäin lujasta hiilikuidusta. Vaikka muotoilu lainaa pitkälti 1950-luvun SLR 300:sta, SLR Stirling Moss on samalla huippunykyaikainen urheiluauto, joka on todella suunniteltu 350 km/h huippunopeutta ajatellen. Alusta on kokonaan koteloitu ja takapuskurin diffuusori takaa runsaasti downforcea taka-akselille. SLR Stirling Mossin diffuusori on vielä merkittävästi SLR coupén ja roadsterin diffuusoria suurempi. Näissä esitelty tarvittaessa ylösnouseva spoileri eli ajoa suurissa nopeuksissa vakauttava "ilmajarru" kuuluu myös SLR Stirling Mossin varustukseen.

Ulkonäöltään pelkistetyn SLR Stirling Mossin niukka linja jatkuu saumattomasti sisustuksessa. Kaikki elementit tähtäävät olennaiseen ja liittyvät toisiinsa lähes perfektionismia heijastelevalla tarkkuudella. Tyyli syntyy huolella valittujen korkealuokkaisten materiaalien taidokkaasta yhteensovittamisesta. Aito hiilikuitu, alumiini ja parasta laatua oleva nahka yhdistyvät harmonisesti. Vaihteensiirrintä ympäröi alumiinilaatta, jota koristaa Stirling Mossin kaiverrettu nimikirjoitus.

Tavaratilaan varastoitavien katteiden avulla SLR Stirling Mossin ulkonäkö suljettuna on suorastaan veistoksellinen.

75 kappaleeseen rajoitettu tuotanto ¬– SLR-malliston juhlava kruunu

Mercedes-Benzin ja McLarenin yhteistyönä syntynyt SLR-mallisto huipentuu arvoisellaan tavalla 75:een vuoden kesä-joulukuussa 2009 valmistuvaan SLR Stirling Moss-yksilöön. Nämä 75 numeroitua autoa on varattu kaikkein uskollisimmille SLR-asiakkaille. Auton hinta verottomana on 750 000 euroa.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta:
www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,
pauli.eskelinen@veho.fi